Dagens medlem…

Aktuellt  

Dagens medlem är Lena Johansson från Odensbacken, en tjej som via löpningen fått ett bättre liv. Den storyn är lika underbar varje gång och tål att läsas om och om igen. Ni som följer ”dagens medlem” vet att det är många som beskriver just den resan – fler borde få möjlighet att läsa alla dessa historier.

Lena efter ett pass

Lena efter ett pass

En annan detalj med ”dagens medlem” är att många av de löparna man ser på lopp runt om i landet plötsligt blir mer än ett namn och ett nummer, plötsligt träder det fram en människa som man hade noll koll på. Kul! I går var jag lite taskig kanske, de som gillade Leifs historia och är medlemmar, de fick ett mail – din tur :) Lena svarade, här har vi henne.

Vem är Lena Johansson?

Jag är 52 år, bor i Odensbacken som ligger ett par mil från Örebro. Jag började våren 2013 både springa och träna lite annat efter många års sjukdom. Hade under vintern slutat med mediciner. Hade sprungit lite innan i livet men mest sysslat med ridning och träning av hästar, så detta med långdistanslöpning var helt nytt för mig. I september det året sprang jag för första gången i mitt liv en mil, det tog 56 minuter. Har en löparvän i Örebro och vi har sprungit en gång här hemma och en gång på Blodomloppet, annars springer jag alltid själv.

Att springa ger en skön känsla av frihet och styrka. Det är både en grej för det mentala men också det fysiska. Känslan att vara stark och frisk och bara ligga och mata på en längre sträcka, eller sticka iväg i ett högre tempo är så härlig! Jag tränar oftast löpning tre gånger i veckan. Det blir ett pass med snabbintervaller, ett långdistanspass i lågpulsfart och sen en runda i skogen i kuperad terräng. Detta under vår, sommar och höst. På vintern går jag in i gymmet för jag har lite besvär med andningen i kylan, så då blir det löpbandsträning. Försöker komma ut en runda i lågpulstempo när vädret är som mest gynnsamt under vintern. Tränar också styrketräning 1-2 pass i veckan, plus att jag nyttjar crosstrainer och roddmaskin för kompletterande konditionspass.

Har haft besvär med skador till och från så det längsta jag sprungit är 16 km, vilket inte är så lite egentligen.

Hur har året varit?

Under 2016 har jag lyckats vända skadetrenden tror jag! Började året med jättebra form och sprang mitt längsta pass i februari. Därefter fick jag en förkylning men sprang kortare sträckor under ett par veckor efter sjukan. Dumt nog på sned asfaltsväg vilket ledde till löparknä! Efter behandling och långsam uppträning under året så har jag, peppar, peppar, varit skadefri och kunnat springa hela tiden. Någon liten känning och lite andra orsaker har gjort att jag dragit ner lite på löpningen under en period. Men ingen löpskada, vilket innebär att jag brutit den trenden som varit med löpskada var fjärde månad sedan 2014! Mycket nöjd över det såklart. Jag har inte sprungit i vanlig fart en hel mil detta år utan har legat i lågpulstempo, vilket är ca 60 sek långsammare än femkilometerstempot. Mitt PB på 5km i år är 27.45.

Jag jobbar mycket med tekniken och körde t.o.m med barfotaskor en period. All träning plus mognaden man får år från år i löpningen, har gjort att jag idag balanserar träningen bättre och följden är att jag kan springa kontinuerligt.

Vad är ambitionerna för 2017?

Mitt mål är att komma iväg och springa fler lopp under året. Sprang Blodomloppet förra året. Har lite besvär med att åka iväg då det är jobbigt för mig mentalt, så jag behöver sällskap när jag ska springa lopp. Dessutom kostar det en slant och jag är sjukpensionerad så kassan är inte så stor att det räcker alla gånger. Det stora målet är inte maraton. Halvmara räcker gott och väl för mig känner jag. En annan dröm är att åka på löparresa till Portugal eller varför inte någon fin plats i Sverige!

Du är medlem i Springklubben, berätta?

Jag har tidigare köpt Spring i affären och därför blev det naturligt att fortsätta med prenumeration av den. Tycker om artiklarna i tidningen och formatet är bra också. Dessutom roligt att vara med i någonting som är springrelaterat.

Stort tack för att vi får ta del av din historia Lena. Håller tummarna för att du får en bra vinterträning och att du står på startlinjen på Startmilen i april.

Vill du också bli medlem: http://spring.prenservice.se/kodlandning?internetkod=436-4361001

 Dela på Facebook