Dagens medlem..

Aktuellt  

Idag träffar vi Erik Wesser, en hyfsad ny löpare som bevisar det många visat – det går att förbättra sig otroligt mycket trots man passerat 30.

Erik mot mål på Lundaloppet

Erik kontaktade jag efter han gillat något på facebook, förstod när han svarade att det var ju en av de nya i IS Göta, han hade t o m vågat sig på inomhuspass. En återkommande tråd i dagens medlem är just löpare som vågat ta steget in i klubbvärlden och fått en grym kick, fler borde testa.

Vem är Erik Wesser?

Blir riktigt inspirerad när jag läser Dagens Medlem; ett och samma intresse men tusen olika ingångsvinklar och historier. Min pågående resa handlar om att se hur länge man som gammal nybörjare (eller snarare nybörjande gamling) kan förbättra sig innan man slår i det där taket som rimligtvis börjar sänka sig mer och mer med åldern. Jag är 48 år, bor med familjen i Kvärlöv mellan Lund och Landskrona, och i det ospringande livet har jag sysslat mig fram som universitetslektor, offentlig stabsråtta och nu som konsult mot kommun och landsting. Har en del musikbakgrund också, och slås av att det gäller för en hel del andra medlemmar också – hur hänger det där ihop egentligen?

Jag började springa för ett och ett halvt år sen – innan dess hade det varit högst fläckvisa och väldigt motvilliga löprundor i några decennier. Efter en trött lång halvmara nångång i mitten av åttiotalet förstod jag att löpning är trist eller i vart fall inte för mig. Men förra året hände något: Det var kul att springa! Vilket gjorde att det gick bättre och bättre. Vilket gjorde det kul att springa osv. Plötsligt gav jag det hela lite struktur och variation, och där nånstans blev jag fast i löpningen. Jag gör nu fyra fem mil i veckan i en rätt organisk blandning av lång-, terräng, intervall-, back- och tröskelpass, men med fokus på de två första tror jag. Terräng är oslagbart kul, gärna med pannlampa i regn och mörker – jag har nära till Järavallen nere vid Öresund. Sedan någon månad tillbaka har jag börjat med något kortintervallpass i veckan också, och märker att det tar spjärn men även att det krävs en del återhämtning när man börjar närma sig femtio. Gick just med i IS Göta och har varit med på ett par inomhuspass med skräckblandad förtjusning. Cirkelträning kör jag en gång i veckan också, jag tror att bål- och benövningarna både hjälper mig framåt och förebygger skador på ett briljant sätt. Sammantaget är det en fin linje mellan att försöka tänka lite mer på stackars kroppjäveln men samtidigt inte börja nojja för mycket för skador och sådant.

Hur har året varit?

Med facit i hand blev 2016 ett år med bra många fler lopp än jag tänkt, det blev väl tio stycken. När jag väl sprang något lopp så kom jag på hur mycket roligare detta är än att bara träningsharva, så jag kom igång att anmäla mig. Höjdpunkten måste ändå vara de tio minuterna i startfållan inför min premiär på Lidingöloppet – med det tomma gärdet framför sig – stod och fånlog och njöt (och fram till 25km var det nog nån slags glädje fortfarande, om än successivt avtagande). En stor känsla var också Skanneloppet i Åstorp där jag startade sent och fick lyxen att springa förbi folk hela vägen utan att bli passerad – fann precis rätt tempo, nerförskänsla hela vägen, det var nog objektivt sett bästa prestationen tror jag för året. Kul var också Bjäre Trail upp och nerför Hallandsåsen i Båstad i september, helt surrealistiskt, spring och häpna!  Ett par tre millopp blev det också, missade som bäst sub 40 med tretton sekunder (Malmöloppet), så det har jag kvar till nästa år.

Vad är ambitionerna 2017?

Huvudmålet för 2017 att få till Lidingö under 2.15, där har jag sju åtta minuter att kapa jämfört med i år, en utmaning men det fixar jag. Några av dessa minuter borde kunna fixas bara med en lite snabbare startgrupp än i år, men resten kräver förbättringar på alla fronter. Ska också testa min första mara under året (Stockholm), och kommer nog sikta på 3.15 ner mot 3.10 med lite hybris.

Du har gått med i Springklubben, berätta?

När jag fick tips om Springklubben var det såklart ingen tvekan, och det känns otroligt lyxigt att det regelbundet dimper ner ett magasin av hög densitet och drivet av lika delar nyfikenhet och kunskap, känns det som. Man tackar och bockar.

Stort tack Erik, imponerande resa du gjort – lycka till i jakten på sub 40 och sub 2.15 på Lidingöloppet. Fler inomhuspass och några crosspass med Göta så fixar du det. Vill du också ett magasin i brevlådan, bli medlem i springklubben här: http://spring.prenservice.se/kodlandning?internetkod=436-4361001

 Dela på Facebook