Dagens medlem…

Medlemmar  

Alla hjärtans dag och Valentin har namnsdag. Klart vi raggar tag i en medlem som heter just Valentin, dagens medlem är Valentin Fhager från Sävedalen.

Valentin Fhager i Atlasbergen

Valentin beskriver idag sin kärlek och fascination till löpningen, stämmer det med din? Hör gärna av dig och bli nästa dagens medlem.

Vem är Valentin Fhager?

Jag är 42 år och bor i Sävedalen utanför Göteborg. Jag kallar mig numera löpare, även om jag som de flesta andra har en annan bakgrund. Under flera år har jag varit ledare på jympa- och danspass för Friskis & Svettis och i ungdomen spelade jag mycket fotboll. Men löpningen har trots allt alltid funnits där och lurat lite i bakgrunden. Jag har till exempel sprungit Göteborgsvarvet över tio gånger, men utan större ambitioner. Först 2014 började jag löpträna mer regelbundet, för att se om jag kunde förbättra mig. Då hade jag som bäst gjort milen på ungefär 45 minuter. Med 2-3 pass i veckan lyckades jag sänka mig till 41 minuter i slutet av året. Det gav blodad tand, fortsatte träna varierat och bra och 2015 lossnade det rejält. Jag sänkte mitt personbästa på Göteborgsvarvet med tio minuter till 1.26 och på milen pressade jag ner mig under 38 minuter vid säsongens slut. Det var oerhört stimulerande att se kroppen svara så bra på träningen! Snart var det slut på det roliga. Brosket i ett knä blev överbelastat och jag fick vila i ett halvår. Det kom också en del privat trassel emellan som gjorde 2016 till ett mellanår, ett hack i kurvan. Under sommaren och hösten kom jag dock igång igen och var inställd på en lång, härlig uppbyggnadsperiod. Då var oturen framme igen. Jag trampade snett på en trottoarkant i slutet av november och bröt ett ben i foten. Det blev åtta veckors alternativ träning. Nu har jag just återupptagit löpningen, men springer än så länge bara i uppförsbackar eftersom fotisättningen blir snällast så. Jag kan intyga att backträning ger både styrka, flås och karaktär!

I övrigt så arbetar jag som projektledare i kärnkraftbranschen. Det är fantastiskt roligt, men innebär mycket tid i telefon och framför datorn. Träningen är en nödvändig motvikt till alla stillasittande timmar på kontoret. På fritiden stöttar jag också mina två döttrar som gillar att aktivera sig med ridning, gymträning och löpning

Min egna träning är ganska bra tror jag, men antagligen något för lite i förhållande till vad jag vill uppnå. När jag är hel och har ett ostört schema blir det löpning varannan dag, alltså som bäst fyra pass per vecka, varav ett eller två kvalitetspass. Veckovolymen ligger då på ungefär 4 mil, men det är lätt hänt att jag missar ett pass på grund av jobb eller annat. Jag lägger gärna distanspassen på grus – motionsspåren i Skatås är mina hemmamarker. Långa intervaller kör jag på asfalt på väg hem från jobbet. Korta intervaller river jag gärna av på Vallhamra idrottsplats som jag har turen att bo nära. Ett pass rörlighet, och ett pass för ben- och bålstyrka går också in en bra vecka, och då och då ett enstaka jympapass. Kontinuitet, variation och utmaning har jag som mina tre ledord för löpträningen.

Jag drivs av nyfiken på hur bra jag kan bli. Jag älskar att sätta rekord och får en kick varje gång jag flyttar fram gränserna för min egen förmåga. Dagen efter jag fyllt 40 gick jag för första gången under 40 minuter på milen. Jag var euforisk i fem minuter. Sedan började jag redan längta efter att gå under 39… Det lyckades jag med en månad senare och upplevde åter ett kort ögonblick av lycka, sedan kom tanken: Under 38 då, kan det också gå? Och så vidare…

Det är en del av det som fascinerar mig med löpningen, löpning är i grund och botten en individuell idrott. Du måste själv göra jobbet. Varenda kilometer är ditt eget verk, och ansvaret för att du förbättrar dig vilar helt och hållet på dig. Men det ligger också en tjusning i detta. För när du lyckas är det helt och hållet din egen förtjänst. Man är alltid ensam med sin prestation, men därmed inte sagt att man måste vara ensam i sin utövning. Det finns många sköna sätt att umgås och ha det gott i samband med löpning. Jag gillar långpass i prat-tempo i gott sällskap och har varit iväg på flera löparresor utomlands. Fotot är taget i Marocko där jag skuttade runt bland Atlasbergen i oktober. Om ett par veckor kör jag till exempel ett litet privat Run&Dine-event hemma hos mig – en herrmiddag kombinerat med löpning.

Vad har du för mål och ambitioner?

Under 2017 vill jag hitta tillbaka till den fina träningsrytmen jag hade under 2015. Då är jag säker på att resultaten kommer som en följd. Jag tänker fortsätta att fokusera på milen, och målet för året är att gå under 37 minuter. Den våta drömmen är att någon gång ta mig under 35 minuter. Det vore en mäktig bedrift för mig. För att nå dit tror jag att jag måste höja veckomängden till 7-8 mil och skaffa sparringsällskap till kvalitetspassen. Kanske rentav en coach. Det skulle också vara roligt att vinna ett lopp någon gång, bara för att känna känslan av att kliva högst upp på en prispall.

Du har gått med i Springklubben. Varför?

Jag gillar att läsa om andra löpare, både amatörer och stjärnor. Jag tycker att Sverige har många sköna löparprofiler som det är roligt att följa. De första magasinen har varit fullproppade med reportage som har stor spännvidd och fångat mitt intresse. Jag tilltalas av det tjocka formatet och det redaktionella materialet är producerat med en sorts äkthet som jag känner varmt för. Att det går ganska länge mellan numren gör att man hinner bli sugen på nästa.

Stort tack Valentin och grattis på din namnsdag har du tur och flera med dig så kanske det kommer en 148 sidors skön spring i brevlådan idag. Det är upp till och brevbärarna är bra tränade :) Ni som får, hör gärna av er, ta en bild lägg ut på FB eller instagram. Berätta för alla löpare att vi finns… Och Valentin, lycka till i jakten på nya PB i år.

Vill du också ha et fullproppat magasin i brevlådan var åttonde vecka? Bli medlem här: http://spring.prenservice.se/kodlandning?internetkod=436-4361001.

 Dela på Facebook