Dagens medlem..

Aktuellt  

Efter en intensiv helg med IEM i Belgrad, Vasalopp, mm så fortsätter nu presentationen av medlemmar. Dagens medlem hittar vi i Uppsala, möt Rose-Marie Amini.

Rose-Marie med segerbuketten…

Ännu en läkare, många som springer är läkare, både i Springklubben och i IS Göta kan jag konstatera – det måste bero på att de inser hur viktigt det är, eller hur? I nästa nummer av Spring som växer fram just nu blir det en del möten och reportage om just detta – betydelsen av att röra sig för att vi ska må bra. Är du inte medlem ännu bli det…

Vem är Rose-Marie Amini?

Jag är 47 år, gift och har tre ungdomar i tonåren (19, 16 och 13 år) och arbetar som överläkare på patologen, Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Jag har nog sprungit sen tonårstiden, men på den tiden kallade jag det för att jogga. Där jag växte upp i södra dalarna fanns det en grusväg som gick lite runt ”ett berg” och där började jag springa med två av mina bröder mest för att förbättra konditionen och förhoppningsvis gymnastikbetyget. När jag sedan flyttade till Uppsala som 18-åring för att läsa medicin blev det några års uppehåll med joggandet mest för att jag var rädd för att springa vilse i en stor och okänd stad. Så småningom lyckades jag hitta både elljusspår och vackra hågadalen och kom igång igen. Lopp och tävlingar vågade jag mig däremot inte på. Hade bara sprungit 60m på något skolmästerskap i mellanstadiet och kom som bäst 2:a i något heat.

Att springa betyder för mig välmående. Aldrig mår jag bättre än efter ett riktigt tufft lopp. Endorfinkicken är enorm och håller i bästa fall i flera dagar. Efter att ha fött mitt första barn kände jag direkt när smärtan släppt att detta kan jag gärna göra om. På så sätt upptäckte jag att jag är en given ”endorfinist”. Jag har sedan välsignats med ytterligare två barn. Det var förresten min förstfödde som fick mig att gå med i Uppsala Löparklubb. Han ville tillhöra en löparklubb när han slutade spela fotboll. Då förstod jag inte riktigt vad det innebar, men jag har hittat min väg in i klubben och trivs fantastiskt med att springa med andra likasinnade.

Jag hinner inte träna löpning mer än tre gånger i veckan och träningsmängden är inte så stor. Försöker hinna med styrketräning på gymmet som komplement och för att stärka mig mot skador. Som mest har jag varit uppe i 4-5 mil i veckan under sommarhalvåret utan att känna hotande belastningsskador. Då försöker jag få till något tuffare intervallpass, långpass och lugn distans. Mesta träningen blir på helgerna då det är svårt att hinna med i veckorna med långa arbetsdagar, men jag vet hur bra jag mår om jag hinner med klubbens träningspass. Jag skulle väldigt gärna öka mängden något, men tar det med ro.

Hur var 2016?

2016 var mitt bästa löparår hittills. Jag hade sprungit lidingöloppets tremil tidigare ett par gånger, men aldrig vågat mig på maratondistansen. ”En mara är alldeles för långt” har jag alltid tänkt, men var ändå frestad att prova på så jag anmälde mig till Stockholm maraton. Först ville jag dock prova om jag skulle klara den långa distansen så jag valde att provspringa en lite mer anonym mara innan Stockholm maraton och debuterade i april på Sätermaran. Den går av stapeln i mina gamla hemtrakter och starten gick från min gamla högstadieskola. Det var riktigt roligt att springa på vägar jag cyklat på som barn. När jag kom i mål efter nästan 4 tim (3:56) fick jag en blombukett och tänkte att det var ju otroligt, blommor har jag väl aldrig tidigare fått när jag kommit i mål – är det så på maror? Blommor istället för banan? Förklaringen var att jag helt överraskande hade vunnit damklassen på min allra första mara. Sex veckor senare stod jag på startlinjen till Stockholm maraton som var betydligt tuffare i värmen.

Jag vågade mig under året till och med på att tävla på DM på bana 10000m (45:52) och hängde med min klubb till terräng SM i Västerås eftersom det låg så pass nära. Totalt sprang jag kanske 12 olika lopp under året.

Ambitioner framåt

Mina mål och ambitioner handlar mest om att kunna fortsätta att springa så länge det är möjligt, kanske kan jag till och med förbättra mig på några distanser? Jag vill väldigt gärna fortsätta att kunna delta på längre lopp som lidingöloppet och maraton eftersom det är dessa lopp som ger mig de största endorfinkickarna.

Jag har tidigare sprungit med olika löpargrupper i Uppsala; Löpsteget med bla duktiga Anna Lindh som ledare och några terminer med Runacademy även här fantastiskt duktiga och inspirerande löparcoacher. Min absolut största utmaning nu är att jag precis har börjat som träningsledare i Uppsala löparklubb där jag tillsammans med en annan tjej lett mitt livs första pass. På detta sätt hoppas jag finna mer tid för att prioritera även min egen träning.

Varför Springklubben?

Jag hade köpt några lösnummer av tidningen ”Spring” tidigare och tyckte att den var roligare att läsa än Runners World som annars varit favoritlektyren. Konceptet att bilda en nationell Springklubb var mycket tilltalande och med en medlemstidning därtill så var det ingen tvekan om att gå med och ett härligt komplement till min fysiska löparklubb. Jag tycker om att läsa om duktiga löpare på elitnivå men också om alla andra som brinner för löpning. Det är inspirerande att få läsa hur andra tränar och presterar och har gjort att jag vågat utmana mig själv alltmer. Allt som står i tidningen om löpning, träningsupplägg och tävlingar uppskattar jag liksom de längre reportagen om olika löparprofiler. Tidningen har blivit ännu bättre än den var förut inte bara vad gäller det trevliga formatet och jag ser verkligen fram emot varje nytt nummer.

Tack Rose-Marie, inte dåligt att vinna sin första mara, ler när jag läser om dina reflektioner när du får blombuketten. Också kul att du 2016 hade ditt bästa löparår någonsin, många visar just det – det är verkligen en idrott där man kan förbättra sig länge. Lycka till i år, både med coachandet och tävlandet.

Vill du också ha ett magasin och längta efter, som ger inspiration och motiverar dig att höja ribban lite, bli en del av gänget: http://spring.prenservice.se/kodlandning?internetkod=436-4361001.

Just nu får du 200:- i rabatt i vår shop, läs mer här: https://www.pulssport.se/pages/spring?utm_source=Springse&utm_medium=cps&utm_campaign=banner&utm_content=springslide&discount=spring

 Dela på Facebook