Dagens medlem…

Aktuellt  

Idag träffar vi en kille som arbetar som fotograf och som plåtade Sarah Lahti jobbet som vi hade i höstas. Rickard fick energi av det och är nu bättre än någonsin, två millopp i år och pers båda gångerna, först 41.50 sedan 41.10 i söndags. 40 sekunder varje gång, var ska detta sluta? Möt Rickard Johnsson från Rydebäck.

snyggaste tröjan..

Jag har raggat tag i några medlemmar som köpte kläder i steg 1, i går träffade ni Sabina, idag Rickard. Visst är de snygga? Ni har nu 33% rabatt även i denna beställningsperiod, vi vill ju se Springare över hela Sverige – stolta & snygga! Boka här: http://teamservice.original.se/?username=spring

Vem är Rickard Johnsson?

Jag föddes 1974, är från Helsingborg och bor numera med familjen, fru och två tjejer 4 och 6 år i Rydebäck. Fick lite av en 40 års kris för 3 år sedan när jag lekte med barnen och tyckte de var jobbigt att hänga med dom.

Nu jäklar ska jag förbättra min kondition tänkte jag, började springa 3 km med vila efter var km, kämpa på i någon månad och till sist kunde jag springa/jogga 3 km utan paus, ökade distansen till 5 km efter några månader testade jag 8 km – de funkade men var tufft. Fick hybris och anmälde mig till Springtime (10km) med en kompis, sedan har löpningen blivit som ett gift. Enligt min fru är jag beroende av att komma ut och springa, springer nu 40-50km i veckan.

Historiskt har jag aldrig tyck löpning varit något kul, har oftast valt innebandy eller badminton för att hålla mig aktiv, mest för jag vill att det ska var lite meningsfyllt och kul. Sprang någon gång i veckan när jag tävlade i Bågskytte när jag var mellan 15-20år och var med i Skånelaget. Då var det mest för att få en grundkondis och förbättra syreupptagningen så koncentration vid tävling kunde vara på topp.

Det som driver mig idag är att ha bra kondition så man har ork att leka med barnen och härja runt och spela fotboll osv i så många år så de börjar tycka man är pinsam. Bonus är att springa milen på 40 minuter eller i alla fall närma mig 40 minuter.

Jag tränar 4-5 mil i veckan, det brukar bli ett längre pass på ca 20km på helgen, gärna lite kuperat men lugnt tempo. Varannan vecka försöker jag få till ett fartpass och lite tätare när tävlingarna börjar i mars. Utöver löpningen kör jag lite styrka 2-3 gånger i veckan med ett gäng fysövningar jag fått av min fysioterapeut.

Hur var 2016?

Det var ett hyfsat år, jag hade lite skadeproblem med knä och hälsena som begränsade mig något. Jag lyckades dock persa på både Varvetmilen och Springtime, 42,28 på båda loppen. Stora målet var Göteborgsvarvet där jag siktade på 1,35 – orkade inte riktigt utan landade på 1,37. Sprang en del lokala lopp också, Änglamilen, Pålsjöterräng, HBG terränglopp, Kullamannen och några till.

Ambitioner framåt?

Det är mycket fokus på milen och halvmaran och jag vill förbättra båda de tiderna. Det har ju börjat bra på milloppen, jag närmar mig sub 40. Hoppas att det fortsätter, räknar med att göra en bra tid på Cphm half i september.

Du har gått med i Springklubben, varför?

Spring inspirerar mig, att läsa om spännande lopp och olika sätt att träna är kanon. Magasinet är otroligt bra, späckat med bra läsning. Sedan gillar jag formatet väldigt mycket. Köpte även lite kläder för att stödja och visa att Spring finns.

Tack Rickard, kul att läsa – bättre än någonsin, den känslan är grym. Att varje gång man startar ha möjligheten att sätta PB – den drivkraften delar du med många. Det häftiga är att det spelar ingen roll hur gammal man är, vilken tid man har sprungit på innan, man tävlar mot sig och sin klocka. Lycka till i den fortsatta jakten…

Vill du också läsa om svensk löpning, profiler, träning, klubbar, forskning, hälsa, tävlingar, etc – och teckna dig nu: lhttp://spring.prenservice.se/kodlandning?internetkod=436-4361001.

Som vanligt söker jag alltid nya medlemmar och deras historier. hör av dig till mig, bg.nilensjo@springlfa.se

 Dela på Facebook