Fotproblem i USA

Skadeakuten  

Fråga:

Hej Magnus Nilsson,

Jag läste om din erfarenhet av fotskador i tidningen Spring och bestämde mig därefter att skriva till dig. Jag springer på college i USA och för nästan exakt ett år sedan fick jag en bristning i min plantar fascia vid ett lopp då jag trampade på en sten med spikskor i kallt väder. Jag vet att mina hålfötter alltid varit låga men annars hade jag upp till den tidpunkten aldrig haft några problem med mina fötter. Jag är tillbaka och tränar 120+km/v. samt tävlar – jag är i mitt livs form. Min vänsterfot (den jag skadade) är dessutom bra förutom lite stelhet som jag känner ibland. Jag tävlar nu med ilägg i mina spikskor. Jag använder dessutom inläggen på träning ibland när min fot känns stel.

Med ovanstående bakgrund så undrar jag om du har några spontana tips på hur jag kan få mer välmående fötter – rehab, styrka, stretch mm? Jag kör mkt golfboll samt stretching… Jag litar inte riktigt på doktorerna o trainers här.

Vore väldigt tacksam för svar.

Tack på förhand!

Best Regards,

Jacob Alplund

Northwood University

West Palm Beach, FL

Svar:

Hej Jakob

Tackar för frågan och för förtroendet från andra sidan atlanten.

Du gör helt rätt med att jobba med stretching och golfboll. Golfbollen effekt och syfte är att jobba med återhämtningen då det egentligen handlar om en typ av stretching det med. En mekanisk stretching som fås genom tryck, i detta fall en golfboll.

Så det du egentligen gör är att du är duktig på återhämtningen men träningen kan bli bättre. Då tänker jag på en mer specifik träning (utöver löpningen) som alla typer av balansövningar på ett ben. Tåhävningar på ett ben och använd gärna rörliga underlag som tjocka mattor eller balansplattor.

Knip med tårna brukar vara en ”klassiker” då man pratar om plantar fasciit.

Min högst personliga åsikt om fötter (förutom att de oftast luktar illa) är om man ska försöka prioritera dessa åtgärder så gör du förmodligen redan helt rätt. Att prioritera återhämtningen eftersom denna del av kroppen tas sällan om hand i förhållande till hur mycket en löpare använder fötterna.

Lycka till med träningen och återhämtningen.

Magnus

 Dela på Facebook