Fotsmärtor

Skadeakuten  

Hej Magnus!

Jag var en hyfsad löpare på distriktsnivå för 30 år sedan: 1 500m 3.57 5 000m 14.46 10 000m 30.35.

Tyvärr kom skador i form av krånglande hälsenor och knän in i bilden vilket ledde till att jag la av 27 år gammal. Jag gjorde några comebackförsök men problemen var efterhängsna.

I början av 90-talet dök diffusa fotsmärtor upp som jag aldrig fick någon diagnos på. Smärtorna satt i mer eller mindre i tre år utan att läkare eller sjukgymnaster kunde ge någon diagnos. Därefter la jag ner löpningen under många år, bildade familj och gick upp drygt 20 kg.

2009 mådde jag dåligt i min otränade kropp och jag satte igång en hälsokampanj, främst för att må bättre och gå ner i vikt. Jag började med lätt styrketräning 3 ggr/v och lätt löpning 3 ggr/v. Väl medveten om mina gamla problem nöjde jag mig med 5 min löpning per gång den första månaden. Det tog över ett år innan jag (15 kg lättare) sprang 10 km och jag kände mig mogen att springa mitt första lopp på nästan 25 år. Det var en makalös känsla att åter stå på en startlinje. Jag genomförde 5 lopp detta år, några lopp strax under 20 min på 5km som toppar. Detta mitt första år låg jag på 10-15 km/vecka. Påföljande år körde jag 15-25km/vecka och lyckades göra Midnattsloppet under 40 min och Lidingöloppet 15 km på 1.02, jag var euforisk av glädje.

Men ack den lycka som består. På hösten 2011 kom mina gamla fotproblem tillbaks och var lika efterhängsna som förr. För drygt ett år sedan fick jag besked: Plantar fasciit. I våras tycktes jag ha fått bukt med problemen efter nästan tre års problem med minimal löpträning. Jag kunde löpträna utan problem april-juli, 5 löppass i veckan. Månadsskiftet maj-juni genomförde jag två tävlingar, bland annat ett lopp under 20 min. på 5km. I slutet av juli tog det dock stopp, jag råkade ut för en djävulsk stukning, stora delar av vänsterfoten blev blå och svullnade upp enormt. Jag promenerade lätt 8-9 dagar innan jag snörde på löpskorna igen. Första dagen lätt, andra dagen lite hårdare.

Sedan är det kört. Efter detta andra pass kunde jag knappt gå de följande dagarna.

Nu inbillade jag mig att detta kan jag träna bort, nu hade jag alla redskap efter all kunskap jag fått av naprapater och genom all info på nätet. Jag körde styrka för mage-rygg men främst fotstretching och massage av fotens undersida med brödkavel, tennisboll och så småningom golfboll.

Golfbollen återförde mig till svår hälta under en vecka.

Även om jag inte haft min diagnos särskilt länge har jag de senaste åren hunnit testa det mesta i rehabväg: Ilägg, laser, massage, tejpning. Det enda (?) jag inte testat är stötbehandling.

Jag vet ju att jag kommer bli bra förr eller senare. Just nu känns det som senare, jag är långt från att kunna springa. Jag har vid några tillfällen genom åren försökt ”springa igenom” mina problem. Detta gör jag inte om, skadeperioden har garanterat förlängts med några månader.

I stort sett varje steg har gjort ont i drygt två månader nu, haltar gör jag emellanåt.

Kan det tänkas vara något jag missat i min rehabträning? De senaste veckorna har jag mest kört lätt fotstretching.

Det som gör mig aningen lättare till mods är att problemen inte beror på överträning utan överbelastning av den icke stukade foten under en viloperiod från löpning. I efterhand hade det nog varit bättre att inte haltpromerna under stukningsperioden.

Jag är ledsen att det här blev lite långt.

Detta påverkar mig såväl psykiskt som fysiskt, jag mår SÅ mycket sämre när jag inte kan löpträna.

 

Svar:

Hej och tack för ditt mail, det var intressant att läsa.

Jag kan förstå dig eftersom jag själv är ”beroende” av träning och när man inte kan och/eller får mår man helt enkelt inte bra.

Du har rätt i en sak och det är att det inte varar för evigt så där kan du vara lugn och kanske må bättre av bara det.

Du har nog missat en hel del verkar det som. Jag tycker att du ska jobba mycket mer med balansen utan skor. Det finns massor av balansövningar för att stärka underbenet och därmed foten också.

Den största enskilda faktorn för plantar fasciit är att tvärgående fotvalvet sjunker ihop. Detta hålls upp av fotens konstruktion samt ligament. Om detta faller ihop kan man inte rekonstruera dessa strukturer för att det är inga träningsbara strukturer. Det du däremot kan göra är att träna foten/underbenet för minskad slitage samt gå gärna med inomhusskor/sandaler med stöd.

Denna kombinationen gör att du stärker upp genom träning samt minskar provokationen genom att avlasta. Kan låta motsägelsefullt men det är egentligen så träningen också funkar. Nedbrytande och uppbyggande.

Stötvåg kan du testa. Jag har haft en ca 60% förbättring på mina patienter så det är långt ifrån alla som blir bra.

Glöm inte att träna annat och det är ganska mycket du kan göra för att få upp pulsen.

Lycka till!

 Dela på Facebook