Guide till maxpulstest

Veckans pass  

För att kunna träna efter sin puls är det viktigt att ha koll på sin maxpuls. Vi visar steg för steg hur du själv tar reda på din maxpuls.
maxpulstest
Maxpulsen går att ta reda på genom att besöka en klinik eller ett labb men idag ska vi visa hur du på ett enklare och betydligt billigare sätt kan ta reda på din maxpuls.

Det finns även olika former av formler där du kan räkna ut din maxpuls men dessa är väldigt generella och det kan skilja minst 8 -10 slag per minut. Därför är ett riktigt maxpulstest att föredra och vi ska här enda steg för steg visa dig hur du på ett enkelt sätt själv kan ta reda på din maxpuls.
maxpuls

Steg för steg hur du tar reda på din maxpuls

Pulsklocka
Först och främst behöver du en pulsklocka som du kan läsa av i efterhand.
Plats
Det är viktigt att hitta en lämplig plats för testet. Det bör innehålla möjlighet till en plan löpning i ca 800-1200 meter för att sedan avslutas med en backe med lutning som medger möjlighet till att springa för fullt i ca 80-100 meter.
Uppvärmning
Börja med att värma upp i 15-20 minuter. Lägg gärna in enkla rörlighetsövningar och kontrollera att pulsklockan fungerar.
Steady state
Spring i fyra till sex minuter med succesiv fartökning för att komma in i andra andningen.
Spring
Fortsätt in mot backen och öka farten gradvis för att ligga på 85-90% av maxfart i början av backen.
maxpuls4
Maxfart
När du kommer in i backen börjar du sprinta så fort och så länge du kan. När du inte orkar hålla farten längre stannar du och kollar din puls.
Repetera
Gå eller spring långsamt tillbaka till och gör om från Steady state.
Summera din maxpuls
När du kommer hem summerar du de två resultaten och får fram ett medelvärde som är din maxpuls.

Mikael guidar dig steg för steg till hur du tar reda på din maxpuls

Fler veckans pass

Bättre syreupptagningen med långa intervaller
Bättre löpsteg med trappor
Så blir du snabbare med supertusingar

 Dela på Facebook