Håkan coachar ”Izza” mot bättre tider

Intervjuer  

Izabella Fröberg tillsammans med sin personlige tränare Håkan Jörgensen.

Berätta lite om dig själv Håkan, vem är du? Vad har du för tränarbakgrund?

– Oj, jag är en mångsysslare. Jag är absolut ingen ”nio till fem-person” och jag älskar att ha många bollar i luften samtidigt. Jag vill uppleva saker, jag är barnsligt nyfiken och blir lätt uttråkad av struktur, för mycket ordning och reda och fasta rutiner. I gymnasiet, när många kompisar planerade sin karriär gjorde jag en lista över saker att klara av innan pensioneringen. På listan fanns en massa äventyrssporter, resor och upplevelser, många av sakerna är avbockade nu. Under nittiotalet höll jag på med triathlon och reste jorden runt några varv och arbetade som instruktör i dykning och klättring. När jag skulle försöka slå mig till ro i Sverige och ”jobba på riktigt”, som jag av arbetsförmedlingen fick höra att man bör, var idrottslärare det som låg närmast hjärtat. Jag pluggade på GIH men istället för att jobba som lärare sadlade jag om till ortopedtekniker och personlig tränare. I samma veva började jag skriva artiklar och faktaböcker om det jag älskar mest; att dyka och att träna.

De senaste tjugo åren har jag levt för att utbilda och träna människor i äventyrssporter och hälsa via media och via direktkontakt som konsult och personlig tränare. Jag har hjälpt allt från motionärer till elit via jobb på olika gymkedjor, klubbar eller som fristående konsult. Min utbildning har jag fått på GIH samt interna utbildningar på olika ställen, både i Sverige och utomlands.

Har du gjort något sådant här projekt förut?

– Varje år har jag ett antal PT-kunder jag hjälper med projekt som detta, det vill säga att klara av ett visst motionslopp på en viss tid. Ungefär hälften av mina kunder har mål precis som Izabella, den andra halvan har mål i form av att gå ner i vikt, komma tillbaka från någon skada eller ”bara må bättre”.

HJ_1

Håkan kommer att ha järnkoll på ”Izzas” träning.

 Vad har du för förväntningar på Izabella?

– Izabella är en seriös tjej som går in för varje uppgift med 100 procent så jag tror hon kommer att nå sitt mål.

Vad är det viktigaste i början?

– Att ha tålamod, det tar några veckor innan kroppen svarar på strukturerad träning.

Vilken utrustning från Polar kommer ni att använda?

– En FT 60 med fotsensor.

Hur ska den tekniska utrustningen hjälpa Izabella att bli en bättre löpare?

– Genom att regelbundet göra en Fitnesstest med hjälp av sin pulsmätare, det tar bara några minuter, får ”Izza” indikationer på hur hennes kondition förbättras.

Izza_1

Izabella sprang nyligen Vår Ruset i Stockholm på cirka 25 minuter (fem km). 

Men viktigare är kanske att pulsmätaren kommer att hjälpa henne hålla koll på varje träningspass för att få maximal effekt. Träningsprogrammet kommer att innehålla både intervaller och långpass och för att få maximal effekt måste passen ha en viss struktur vad gäller tid och intensitet, detta hjälper pulsmätaren ”Izza” att hålla koll på.

Izabella är en tjej som lever i ett högt tempo och har många bollar i luften. Hur ska du få henne att prioritera löpträningen?

– Jag tror inte det blir några problem, ”Izza” förstår vikten av att sköta sin kropp och har tränat ganska regelbundet tidigare. Nyheten blir att följa ett strukturerat program och när hon väl gjort det någon vecka kommer framstegen, i de flesta fall ganska ordentligt, och då får de flesta en extra kick och blir mer ”skötsamma”. Jag kommer heller inte att ge ”Izza” ett tokstrikt schema att följa, det brukar jag inte ge till någon, man måste kunna vara lite flexibel. Träningsprogrammet kan justeras lite från dag till dag beroende på vad som dyker upp på agendan i övrigt.

Finns det några knep för att bli en bättre löpare?

– Tyvärr finns det inga genvägar, det gäller att ha tålamod och vara målmedveten. Kunskap är kanske det bästa knepet, att läsa på, ta råd av tränare och jobba efter en strukturerad plan med ett träningsprogram baserat på pulsträning. Tyvärr tränar ganska många motionärer utan struktur, de kör på med sitt vanliga pass år efter år och undrar varför det inte händer så mycket. All träning är naturligtvis bättre än ingen men nyckeln till utveckling ligger inte i hur många pass/kilometer man får in per vecka. Två till fyra väl strukturerade pass, med pulsmätare som vägledning, per vecka är vad som behövs!

Kommer du att sätta upp olika tidsmål för Izabella under träningen?

– Jag jobbar oftast i fyraveckorscykler och kommer att göra det även med ”Izza”. Det innebär att jag ändrar programmet var fjärde vecka och i varje cykel kommer vi att ha delmål.

Izza_3

Blir det ”bara” löpträning eller har du fler ingredienser på lager?

– Det blir styrketräning på gym ett pass per vecka som alternativ träning och i samband med intervallpasset kör vi lite löpskolning, styrketräning med kroppen som vikt samt rörlighetsträning

Hur snabbt ser du på Izabella vilken tid hon är kapabel att göra på Tjejmilen?

– Efter vårt första träningspass får jag en liten indikation, men efter tre veckors strukturerad träning, då jag sett hur hennes kropp svarar på träningen, ska vi bestämma tiden hon ska sträva efter.

Varför är löpning en bra motionsform?

– Det är en enkel och relativt billig motionsform som alla klarar av att göra. Oavsett var man är, vilket väder det är och hur mycket tid man har – att få in ett pass löpning i agendan går alltid!

Hur viktig är kosten för ett bra träningsresultat?

– ”Du blir vad du äter” stämmer bra. En del experter menar att kosten betyder mer än hälften. För att orka träna och för att återhämta sig efter träningspassen är det naturligtvis viktigt att äta bra. Det är som med bilar, ta en formel 1-bil, den har en enormt stark och effektiv motor som verkligen kan prestera men pröva att tanka med oljeblandad diesel och se hur det går.

Izza_5

 Kommer du att gå igenom kostvanorna med Izabella och försöka förändra något?

– Ja, nu är ”Izza” inte direkt överviktig vilket tyder på att hon har ganska okej kosthållning, men i samband med att vi påbörjar ett hårt träningsprogram blir det ändå viktigt att se över kosten för att säkerställa att hon är laddad med bra bränsle inför varje träningspass och att hon får i sig tillräckligt med protein, kolhydrater och vitaminer och mineraler för att kunna tillgodogöra sig träningen.

 Ni kommer både att träffas för träning och också sköta en del av träningen via mail och telefon?

– Jag jobbar alltid så med mina kunder, vi tränar ett till två pass per vecka tillsammans – oftast ett intervallpass samt ett styrkepass, och sedan stämmer vi av veckans övriga pass via mail, sms eller telefon. ”Izza” får ett program att följa så hon vet hur hon ska genomföra sina egna träningspass men beroende på hur dagsformen är kanske passen måste ändras lite och det är sådana saker vi sköter via mobilen.

Hur bra är du på att peppa när det går tungt?

– Ha, ha. Det är en fråga du borde ställa till mina kunder. Men jag tror jag är ganska bra. Det är ju så olika hur folk behöver bli peppade. Det går inte att stå och skrika på alla, nu är det sällan jag gör det för det ligger inte i min natur direkt. Jag tror och hoppas att mina tjugo år som pedagog satt sina spår. Jag tycker själv att alla mina år som instruktör i dykning och klättring, med elever och arbetskamrater från alla världsdelar, i olika arbetsmiljöer gett mig mycket. Jag tror jag är ganska bra på att läsa av människor och hitta rätt nivå på det pedagogiska och då behöver jag inte skrika för att peppa. Det gäller att locka fram den egna viljan inom varje individ, att få personen att tro på sig själv, att få den att tänja sina gränser och att vilja kämpa.

Har du något pepp som brukar funka?

– En klassiker är ju att berätta för folk att när hjärnan säger ”Nu orkar jag inte mer” så finns det ungefär 30 procent till att hämta ur musklerna. Jag var själv försökskanin på ett labbtest när jag pluggade på GIH och det är verkligen så.

Izza_6

Vad säger då ”offret” själv? Hur motiverad är Izabella att bli en bättre löpare?

– Jag är helt galet taggad nu! När jag börjat göra fem kilometer på rätt okej tid och även klarade av milen, dock på en kass tid ha,ha, så har jag blivit väldigt peppad på att pressa gränserna och se hur pass bra jag faktiskt kan bli.

Har du gjort något liknande förut?

– Aldrig… men jag är inte den som backar för nya erfarenheter och utmaningar.

Vilken tid tror du på förhand att du skulle klara på en mils löpning?

– Jag skulle nog våga säga 55 min. Fast ska jag vara riktigt ärlig vill jag nog helst satsa på 50.

Hur mycket springer du just nu?

Tre till fyra gånger i veckan är målet, men ibland kommer livet lite i vägen och då blir det kanske bara en till två gånger. Mina rundor varierar mellan fem till åtta kilometer ungefär.

Izza_7_copy

Hur tycker du att din form är allmänt?

Helt okej, jag känner att jag börjar få en bra grund. Men det finns många förbättringar att göra. Jag tror att jag har mycket mer potential än det jag uppnått hittills.

Vad tror du kommer att bli det värsta och bästa med din nya löpträning?

– Jag tror den största utmaningen blir att inte tappa peppen när det känns sådär extra hårt dagarna man är trött. Mina vänner är informerade om vad jag ska göra och verkar nästan vara lika peppade som jag ha,ha. På så sätt tror jag att jag har ett bra motivationsnät dagarna energin tryter. Det bästa kommer bli all ny kunskap och självklart att lära känna min kropp bättre. Det ser jag verkligen fram emot!

Både Håkan och Izabella kommer att beskriva träningen fortlöpande i varsin blogg här på Löpning För Alla utifrån sina perspektiv. Theres always two sides of the story är mottot.

LFA önskar både Håkan och Izabella ett dubbelt lycka till. Det ska bli spännande att följa utvecklingen!

 Dela på Facebook