Jag ser fram emot kommande tävling och det är positivt!

Johanna  

Nu är det inte lång tid kvar till jag och många med mig springer maraton i Valencia Espana! Vilket äventyr det ska bli . Avverkade  veckans sista längre pass i lördags med 22 härliga km med sista km i 4.06 fart . Var tråkigt att sluta för det var så magiskt vackert ute ute och det hade varit dumt att avstå löpning utomhus en sådan dag för någon h senare regnade det. Se själv .

 

 

 

.

lycklig efter 22 km med god känsla .

Strandpromenaden vid Svartöstaden. Här brukar jag bada om sommaren en idag var jag inte badsugen.

Kommande maraton blir årets sista tävling och visst vill jag prestera . En tanke finns att komma ner mot 2.50 men jag kommer vara nöjd med alt under 2.58. Hur det än går ska jag göra mitt bästa och hoppas att löpsteg, känsla, hjärta, andning och muskler är med mig och att uthålligheten finns. De senare långpassen pekar på det! Fartmässigt vet jag inte för det var länge sedan jag sprang ett kortare lopp på tid. Det jag däremot känner är att farten på de intervaller jag kört är positiv och ger en bra indikation.

Cava och Cerveza, por favor i all ära men först ska jobbet göras och 42195 km blåsas av. Lättare sagt än gjort .

Med 6 dagar kvar till Valencia maraton är det inte så mycket mer jag eller någon annan för den delen,  kan göra med formen utan att hoppas att det jag gjort veckorna innan har gett mig den bästa uppbyggnaden . Jag vill gärna tro det  och vilan är klokare än den hårda träningen. Känslan, självförtroendet och att tro att det är lätt för att det givetvis känns lätt är enormt viktigt, kanske det viktigaste i hela uppladdningen. Här har jag fördel,

Trots att jag kört några långa lopp så känns det som om dessa lopp bara väckt en sovande Björn eller en tickande bomb och visst är det härligt när träningen flyter på även om det är på startlinjen jag vill leverera men viktigast

Glädjen!

 

Foto Fomaghb

Men varför känns det då så roligt nu? Troligen för jag inte kunnat ge mitt själv rättvisa i år på grund av  de skavanker jag haft som  sjukgymnasten Anna nu hjälpt mig att få till med min skuldra och axel sedan jag föll för 1 år sedan på isen och i kombination med spänningar som skoliosen ger . Anna är guld, har gått där i flera år och hon känner mig och min kropp.

I onsdags  jobbade hon genom att mobilisera nerven vid axel och skuldra och och visade stretch för nacken. Idag tog hon bort en låsning i ryggen.

 

Intervallerna i förra veckan kändes bra! Farten på tusingarna var från 3.58 till 3.50 fart (inte max) och med lutningen höll jag 4 fart . I lutningen var det härligt tufft och pulsen gick upp men benen hängde med och ingen mjölksyra varning . Det slet inte och känslan var god .

Den känsla jag hade var överraskande lätt trots att jag hade högre fart än min tänkta marafart men ändå inte ville pressa mig utan stanna där i området runt marafarten ( utgår från min mara i vår från Stockholm när jag sprang på 2.54.32 och marafarten då och de jag håller på träningen har varit lite snabbare ) .

De sista 2 v har sett ut enligt nedan . Kom ihåg att detta är mina två veckor före loppet och de tidsangivelser som står är baserade på mig Passen går givetvis att apicera på de flesta men man måste hitta sin känsla i löpningen och inte jämföra sig med andra. Ser det lite som ett experiment och hoppas hitta känslan när startskottet går .

Lördag långpass ( två v kvar )  28 km. Sista långpass.

Söndag lätt distans 12 km

Måndag maraintervaller med 2 km uppvärmning på band .

3 km i 4 fart

2km lite snabbare

2km samma

1km lite snabbare.

400×5 på löpband i snabbare fart.

Nerjogg.

Tisdag lätt distans 16 km uppdelat i 2 transportlöpningar. Funkar bra de dagar jag jobbar och kör distans.

Onsdag intervaller totalt 9 km varav 7 i fart .

Torsdag ( idag) transportlöpning till jobbet 5 km x2 samt löpning 3 km till butiken Hertsön efter jobbet . ( ser inte det som träning )

Fredag blir vila eller lätt distans 5 till 6km.

Lördag kortare långpass med Niklas 22 km. Dessa pass har mentalt betytt mycket så därför vill jag inte bryta mitt koncept .

Söndag 7 km varav 4×4 min i 4 min per km.

Måndag lätt distans ca 10 km på löpband.

Tisdag lättare intervaller ( fartökningar)

Onsdag lätt distans 6 km eller vila

Torsdag vila eller lätt distans, ska kunna av, möjligen byter jag onsdag till torsdag beroende på hur det känns.

Fredag distans ca 6 km med 1 km fortare , troligen på löpband . I övrigt resdag. Kommer bli en lång dag .

Lördag vila

Söndag tävling start 08.30.

 

 

 

 

Adios!.

 Dela på Facebook