Kort uppdatering under pluggpausen

Andreas Almgren  

Hallå hallå!

Det här med att uppdatera kontinuerligt verkar inte vara min grej, men som man säger, kvalitet före kvantitet. Om det nu är så att inläggen inte håller hög kvalitet så är de ju också bra att jag inte skriver så många. Win-win helt enkelt. Hur kommer det sig att jag valde att skriva just nu då? Jo, jag är mitt i en intensiv tentapluggperiod. När jag inte orkar komma på olika typer av tjänstefieringar till ett luftfiltertillverkarföretag så känner jag att jag i alla fall vill göra något ”produktivt”. Lägenheten är redan städad, så det fick bli ett blogginlägg. Nu har det också gått dryga tre månader sen mitt senaste inlägg så det var ändå dags.

Grundträningen har flutit på nästan helt utan grus i maskineriet. Den enda motgången jag har haft kom för två veckor sen, då jag drabbades av en liten skada i ena vaden. Det var inget allvarligt, och jag är mer eller mindre tillbaka i full träning, men det ledde tyvärr till att jag missade terräng-EM. Väldigt tråkigt såklart, men eftersom det inte var något stor mål för mig så valde jag att inte chansa. För första gången någonsin har jag fått en riktigt bra 800m-grundträning så jag vill inte riskera att rasera den. Nu börjar inledningen till en roligare period som förhoppningsvis kulminerar i en bra inomhussäsong, men i det här inlägget tänkte jag snabbt dra igenom vad som har hänt under hösten.

Efter två veckor av vila/lugn träning så började jag stegra upp träningen igen. Jag ökade löpmängden, men undvek kvalitetsträning de första två veckorna. När löpmängden var uppe på ca 10mil/vecka, och träningsvärken från styrkan hade släppt tillräckligt mycket för att jag skulle kunna sätta mig på en toalett utan armstöd, så började jag lägga in kvalitetspass. Fram till mitten av november låg fokus på löpstyrka, tröskel och långintervaller. Framför allt tröskeldelen har utvecklats väldigt mycket då jag i slutet av november kunde springa 10km kontrollerat en bit under 32min, något jag inte har varit i närheten av tidigare. Den senaste perioden har dock huvudpasset varit korta aeroba intervaller med relativt kort vila och hyggligt stor mängd. Exempel på sådana pass är t.ex. 16x300m och 10x500m. Detta är pass som jag tidigare har varit väldigt bra på, men som jag inte riktigt hann bygga upp i våras. Nu är jag dock mer eller mindre tillbaka där jag låg hösten 2015, d.v.s. då jag var som bäst på den här typen av pass. Förhoppningsvis kommer det leda till att jag klarar av syraträningen bättre senare.

Om ca 1.5v, närmare bestämt på nyårsafton, åker jag till Dullstroom i Sydafrika. Tanken är att få ett bra träningsläger i en månad där jag kan minska på löpmängden, öka kvaliteten på träningen och, om kroppen svarar tillräckligt bra, förbereda mig för en inomhussäsong. Nu har jag tagit en tillräckligt lång paus, dags att börja plugga igen (industriell ekonomi på KTH). Ha det!

 Dela på Facebook