Kraften i kontinuitet

Joel Stenow  

Kontinuitet är i idrottssammanhang (och i alla andra sammanhang) den enskilt viktigaste faktorn för framgång. Många mil i benen på träning, ger en snabb mil på tävling. Frånvaro från träning i form av exempelvis skada är förödande för prestationsförmågan. Det som leder fram till skadan är ofta bristande kontinuitet i återhämtningen. En decenniumlång kontinuitet av hård träning i god balans med återhämtning gör dig till Mo Farah. (Om du från början har de rätta genetiska förutsättningarna – en faktor som överskattas kraftigt på allt under världselitnivå.)

Kontinuitet är mycket logiskt och egentligen ren matematik(se räkneexempel längst ned). Men kontinuitet är svårt av flera anledningar. Jag ger er tre:

1) Kontinuitet är tålamodskrävande

Kontinuitet handlar om att göra lite, under lång tid, för att senare kunna göra mycket, under fortsatt lång tid. För att kunna springa en timme måste du först kunna springa 15 minuter. Då krävs det att du springer dina 15 minuter tre gånger i veckan under två veckor, 20 minuter tre gånger i veckan under två veckor, 30 minuter tre gånger i veckan under två veckor och så vidare. Sedan kanske du kan prova att springa en timme i sträck! Men missar du två pass i veckan, eftersom eftersom eftersom, då når du aldrig nästa trappsteg. Man måste springa lite, ofta för att kunna springa mycket, ofta. Därför kräver kontinuitet stort tålamod. Spring inte ditt veckomål under ett enskilt pass på söndagen, för att du inte genomförde ditt korta pass på måndagen, onsdagen, och fredagen. Det leder oss till den andra svårigheten:

2) Kontinuitet kräver medveten närvaro

Carpe diem och annat uttjatat. Men den där kvarten som du planerar för, kommer en fredagseftermiddag att möta dig i realiteten, där du faktiskt i ett specifikt nu måste välja mellan snömodd och ledsamheter, eller soffhäng och kladdigheter. Det aktiva valet möter dig, och kräver medveten närvaro i stunden. Vill jag springa nu? Nej. Vill jag kunna springa en timme om åtta veckor? Ja! Ditt långsiktiga mål är direkt beroende av detta specifika nu. Och varje enskilt pass kan inte vara roligt. Vilket leder oss in på den tredje svårigheten:

3) Kontinuitet är tråkigt

Kontinuitet kräver ibland av dig att vara tråkig. Du har ett inrutat levnadsmönster, rigida vanor, och är ofta nejsägare.

”Ska du med ut?”

”Nej, jag ska upp tidigt och springa.”

”Ikväll ska vi bli aspackade!”

”Nej, jag ska upp tidigt och springa.”

”Ska du med hem och lalala?”

”Nej, jag ska upp tidigt och springa.”

Kontinuitet kräver att löpning får ett JA, medan mycket annat får ett NEJ. Så tråkigt för mycket annat?

När man tänker på kontinuitet får man förstå att ordet i sig inte säger om det är bra eller dåligt. Du har hundraprocentig kontinuitet när det kommer till att vakna på morgonen. Rökare har ofta imponerande god kontinuitet inom just rökning. Det du har kontinuitet i, är i slutändan det liv du levat. Vad vill du ha kontinuitet i?

Hemligheten till att leva det liv du vill är att göra det varje dag. Jag påminner mig själv så ofta jag kan, att min dag ska bestå av några beståndsdelar – resten kan jag om möjligt rensa bort (vilket inte alltid är möjligt). Det jag vill göra varje dag:

  • Vara i rörelse
  • Vara i stillhet och tystnad
  • Ha kvalitetstid med familj eller vän
  • Läsa
  • Skriva
  • Göra någon nytta – jobba, rensa något, laga något, städa något.
  • Skratta!

Jag försöker att få med detta, varje dag. Om jag inte lyckas med det, så varje vecka. Om jag inte lyckas med det så undrar jag: vad håller jag då på med? Det är alla gånger värt den momentana mödan.

Kontinuitet är sättet på vilket du förverkligar dina drömmar. Sättet på vilket du lever det liv du egentligen vill leva. Sättet på vilket du kan utstå svårigheter och motgångar. Men det är svårt att ha kontinuitet. Jag har dåligt tålamod, sällan medveten närvaro, och vill inte vara tråkig. Det enda rätta då verkar vara att förlåta sig själv – och blicka framåt.

Som sammanfattning på kraften i kontinuitet, vill jag citera Dag Hammarskjöld – den enskilda svensk som sägs ha bidragit allra mest till världsfreden, genom sin post på ”världens omöjligaste jobb” som FN:s generalsekreterare:

”Pröva icke vart varje ditt steg för dig: endast den som ser långt hittar rätt.”

Räkneexempel Kontinuitet:

Spring 3 extra kilometer/vecka i ett år -> 156 extra kilometer/år

Läs 5 sidor (3-10 min) om dagen -> 1825 sidor/år (ca 2-8 böcker/år)

Stå på 1 ben varje gång du borstar tänderna -> 2 min x 2/dag -> 28 min löpstyrka/vecka

Sänk dina utsläpp med 10 kg koldioxid/vecka -> 520 kg/år/person -> 520 000 000 kg/år/hela Sverige

Handla 100 kr billigare storhandling varje vecka -> köp något roligt för 5200 kr/år

 Dela på Facebook