Mikael Ekvall uppmanar till debatt…

Aktuellt  

I går informerade vi om en ny vinjett i magasinet, medlem reflekterar. I nästa nummer vill Ida-Maria Nicklasson skapa debatt och reflektioner över ämnet ätstörningar. Spring är som oberoende koncept och som svensk löpnings egen personaltidning intresserade av debatter om löpningen överhuvudtaget. Vi hoppas att fler ska vilja öppna upp för debatter, vilja reflektera, etc..

Mikael Ekvall en annan Springmedlem hörde av sig idag och vill skapa debatt om hur fler stora lopp ska kunna bidra till en ökad möjlighet för svenska löpare att satsa på sin idrott. Detta är ett ämne som legat som grund till att Spring finns, att lyfta upp vår sport, ge möjligheten till satsande löpare att synas och på det sättet kunna hitta olika sponsorer. Micke publicerar här ett öppet brev till alla löpälskare, SVT och Lidingöloppet.

 

Efter helgens Lidingölopp på distansen 30km, intervjuades jag, Mikael Ekvall av SVT sport.  Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att springa loppet även nästa år, varpå jag svarade att det beror på om arrangörerna bakom Lidingöloppet kan tänka sig att betala ut startpengar eller ej. 

Lidingöloppet använde oss löpare som marknadsföring innan loppet med bland annat foton och texter, och vi löpare uppmanades även att använda oss av sociala medier för att marknadsföra loppet, samtidigt har de en policy om att inte betala ut startpengar till oss elitlöpare.

Generalsekreterare för Lidingöloppet,Tomas Hoszek, får efter min intervju, svara upp på kritiken och menar att Lidingöloppet inte har råd att satsa på elitlöpare, då kostnaden för detta skulle landa på runt 600 000 kr, och att de pengarna i sådana fall måste tas från deras ideella ungdomsverksamhet.

Jag begär inte i närheten av dessa enorma summor, och jag har mycket svårt att se att någon annan svensk elitlöpare skulle göra det heller.

Kostnaden för anmälan till 30 km på Lidingöloppet ligger på ca 600kr, och i de andra klasserna ligger kostnaden mellan 245-500kr (från 17 år och uppåt). Lidingöloppet har runt  30 000- 40 000 anmälda deltagare per år, samt att de har sponsorer bestående av en mängd kända storföretag, som bl.a 2XU, Saucony, Team Sportia mfl. Lidingöloppets främsta sponsor är Tata Steel, vilket ligger inom Tata-koncernen, Indiens största bolag.

En löpartävling i Lidingöloppet storlek, med så kända och stora sponsorer,

samt många anmälda deltagare, har enligt mig råd att satsa på både ungdomsidrott och svensk elitlöpning.

Mitt förslag är att stora svenska löpartävlingar som omsätter flera miljoner kronor kan bidra till att svensk elitlöpning får en större bredd. Detta skulle leda till en större och mer helhjärtad satsning för svenska elitlöpare, som idag är ytterst beroende av arbete eller studier vid sidan av, för att kunna ha en hållbar ekonomi. Satsningen skulle kunna innebära separata prispengar och startpengar till svenska elitlöpare.

Ett bra exempel på ett lopp som satsar på svensk elitlöpning är Göteborgsvarvet. Arrangörerna bakom loppet satsar mycket på lokala elitlöpare genom sponsring/startpengar och separata prispengar för den svenska eliten.

Min önskan är att få se en satsning på svensk elitlöpning så att vi kan få möjligheten att kunna satsa helhjärtat på löpningen och skapa en vassare toppbredd inom svensk löpning. 

Hälsningar Ekvall

 

Vad tycker du?

Är du inte prenumerant, bli det – du stödjer svensk löpning och får dessutom mer läsning om löpning än i något magasin i hela världen. https://spring.prenservice.se/

 Dela på Facebook