Så sätter du upp mål för löparåret 2016

Blogginlägg  

Som jag nämnt tidigare pluggar jag lite idrottspsykologi och målsättning är en av alla saker jag har fått lära mig mer om. Så här före nyår börjar det bli dags att sätta upp målen för 2016. Att sätta upp mål är lätt, men att göra det rätt kan vara lite svårare. Tänk som sagt på alla nyårslöften som inte håller! Oavsett om du redan har satt upp dina mål eller inte så har jag skrivit ner några punkter som kan vara bra att ha med sig när man sätter upp mål.

Ett av mina tidigare mål uppnåddes när jag sprintade ifrån alla och vann spurtpriset!

Ett av mina tidigare mål uppnåddes när jag sprintade ifrån alla och vann spurtpriset i Stockholms Brantaste!

  • Specifika mål – Att sätta upp ett objektivt mål har positivare effekt på träningen än mer subjektiva mål som ”gör ditt bästa”, ”ha kul” eller inga mål alls. För att ett mål ska vara effektivt måste vi tydligt kunna se om vi lyckats eller misslyckats.
  • Utmanande men realistiska – Lagom svåra mål har visat sig leda till bättre prestationer. Ett för lätt mål skapar oftast ingen ansträngning och för svåra skapar frustration, rädsla och stress.
  • Långsiktiga och kortsiktiga mål – Du kommer inte att nå stora framsteg över en natt. Därför behöver du ett långsiktigt mål (det du vill uppnå) och flera kortsiktiga för att nå dit. Börja med ett mål som kan uppnås ganska direkt så att du får en ”belöning” och känner dig motiverad/inspirerad att fortsätta.
  • Fokusera på prestation mer än resultat – Oftast får vinster och förluster större uppmärksamhet än vår utveckling. Fokusera hellre på prestationsmål (exempel: genomföra ett visst lopp, springa på en viss tid) än resultatmål (exempel: vinna, vara bättre än någon annan, hamna topp 10). Resultatmålen påverkas direkt av andra, eftersom du kan göra ditt livs lopp men ändå inte klara ditt mål för att de andra var bättre. Effekten blir bättre om du fokuserar på prestationen: du gjorde ditt livs lopp.
  • Mål för både träning och tävling – Vi sätter ofta mål för tävling, men inte lika ofta för träning. Eftersom vi tränar den mesta av tiden är det lätt hänt att träningen känns tråkig, men genom att sätta upp mål kan den bli mer motiverande. Träningen blir också mer tävlingslik och kvalitativ. I en forskningsstudie visade det sig att just detta var en märkbar skillnad mellan framgångsrika idrottare och de som var mindre framgångsrika.
  • Skriv ner målen – Syns de inte finns de inte. Genom att redogöra för dina mål blir det helt enkelt lättare. På vilket sätt du gör det är upp till dig själv.
  • Utveckla strategier – Du måste ha strategier för att kunna nå målen, annars blir det som att köra rally utan karta. Strategierna ska vara specifika, visa hur ofta och vad vi har tänkt göra för att uppnå målen.
  • Skapa engagemang – Genom att involvera andra i dina mål kan du skapa engagemang och ni kan uppmuntra varandra och ge feedback på vägen mot målet.
  • Utvärdera och följ upp – Det är viktigt att utvärdera och konstatera varför man har lyckats eller misslyckats med att nå sitt mål för att kunna sätta upp nya.
 Dela på Facebook