Satsning mot maran

Johan Larsson  

Nu var det fyra veckor sedan jag skrev sist och jag tänkte gå tillbaka och beskriva vad som hänt i tävlings- och träningsväg sedan sist. För tre veckor sedan sprang jag NM i Göteborg och blev 7:a. Målsättningen innan start vara att försöka gå för en medalj även om jag trodde att det skulle bli svårt i den tuffa konkurrensen. Tanken innan loppet var att gå med där fram istället för som på SM starta försiktigt och försöka jaga ikapp. Eller att fega i starten som Lars Södergård uttryckte det 30 sekunder efter målgång på SM. Från start var jag med i täten och tillsammans med Farschou och Utriannen stod vi för farthållningen fram till ungefär halva loppet. Därefter gjorde David Nilsson ett ryck som höll mellan cirka 4,5-6,5km. Med cirka två kilometer kvar gjorde Walleräng det avgörande rycket av vann klart och rättvist på 27.10 sju sekunder före silvermedaljören. Det var tätt och mellan andra plats och mig skilde nio sekunder. Även om jag inte var nöjd med placeringen så bet jag ihop trots att jag hade en svacka mitt i loppet. Sista varvet gick jag starkt och trots att jag var rejält trött så bet jag i och lyckades nästan komma ikapp löparna som blev 4-6:a. Nära skjuter dock ingen hare! De andra helt enkelt var lite för starka.

Jag måste ge Curre beröm för en fin och varierande bana, bra boende och god mat. Av de fyra NM jag har deltagit i (har varit med vid fem tillfällen men blev 2011 blixtinkallad efter att Walleräng var tvungen att kasta in handduken på grund av skada) så var detta helt klart det bästa arrangemanget.

Mellan måndag-fredag veckan efter SM tog jag det lite lugnare med distans 12km både på måndagen och tisdagen, lättare tröskel på onsdagen (12km), lite snabbare tröskel på torsdagen (10km) och viloperioden  avslutades med 15km distans på fredagen. På lördagen startade jag upp maratonträningen som skall bedrivas fram till och med Sevilla marathon den 21/2 då jag gör debut på maran. Träningsupplägget jag kör har jag fått ifrån Ekvall som tränas av Nic Bideau ifrån Australien.

Sedan i lördags 14/11 har träningen sett ut enligt följande:

Lör:

Morgon: Fartlek i tröskel 15km. Lugnt på flacken och nedför och tryck i backarna uppför.

Eftermiddag: Distans 9km

Sön:

Morgon: Långpass 30,5km

Eftermiddag: 30min lugnt på motionscykel

Mån:

Morgon: Distans 14,2km+styrka 32minuter+8x20mångsteg

Eftermiddag: Distans 11,3km

Tis:

Morgon: Distans 21,75km kuperat

Eftermiddag: Distans 8,65km

Ons:

 

Morgon: tröskel 10km totalt 20,1km

Eftermiddag : Distans 8km+styrka 25min

Tors:

Morgon: Distans 22,9km

Eftermiddag:  Distans7,2km+8x20mångsteg

Fre:

Morgon: 16x1000m varannan snabb och varannan i strax över tröskelfart (ingen vila utan allt i en följd). Totalt 26km

Eftermiddag: Distans 7,2km

Lördag:

Morgon: Distans 15km+styrka 26minuter

Eftermiddag: VILA

Söndag:

Långpass 33,5km innan frukost med 8km lite snabbare i slutet

Eftermiddag: Distans 8km

Måndag:

Morgon: Distans 17km

Eftermiddag: Distans 10km+styrka 30minuter

Tisdag:

Morgon: Distans 24km

Eftermiddag: Distans 9km+8x20mångsteg

Onsdag:

Morgon: Tröskel 10km totalt 20km

Eftermiddag: Distans 8,15km+styrka 27minuter

Torsdag:

Morgon:Distans 23,5km

Eftermiddag: Distans 8,15km+8×20 mångsteg

Fredag:

Morgon: Distans 15km+styrka 25minuter

Eftermiddag: VILA

Lördag:

Morgon: 15km distans och därefter 5x1000m med 500m löpvila. Totalt: 25km

Eftermiddag: Distans 8km

Söndag:

Morgon: Långpass 35,6km

Innan lunch: Distans 10km

Träningsupplägget som jag har fått ifrån Ekvall är väldigt varierande och bygger på två kvalitetspass och ett långpass per vecka och utöver det distans och styrketräning. Kvalitetspassen är betydligt längre än vad jag normalt sett kör och därför räcker det med två kvalitetspass per vecka. Jag tycker att de första tre veckorna av programmet har fungerat bra. Jag har varit pigg på kvalitetspassen trots ganska mycket mängd. Framförallt är jag väldigt motiverad och känner att maraton är det som kommer att vara mitt huvudsakliga mål framöver.

Sedan jag skrev sist har jag börjat min nya tjänst som enhetsadministratör och det känns verkligen kanon. Nu kan jag sluta i tid och framförallt känner jag inte mig stressad längre vilket jag ofta gjorde när jag arbetade som enhetschef. Jag har även bokat in ett träningsläger till Sydafrika där jag kommer att vara i hela januari. Det känns fantastiskt att efter sex år som elitlöpare för första gången åka på ett längre träningsläger. I Sydafrika kommer jag att träna med mina klubbkompisar Björn Martinsson, Daniel Berggren och flera danska landslagslöpare som är där samtidigt. Jag ser verkligen fram emot hård (men smart) träning och rejält med vila mellan passen.

I söndags publicerar SVT ett reportage om mig som ni gärna får ta del av genom att gå in på svt.se. Jakob Hård har följt mig under en dag i juni och en halvdag i oktober. I juni följde Jakob och fotografen mig från tidig morgon till sen kväll (21.00 är sent för mig) och andra dagen han var här en eftermiddag. I reportage får ni följa med mig på tre olika träningspass och även ta del av mina morgonrutiner, se mig i aktion på jobbet med mera. Jag är oerhört glad och tacksam över att Jakob valde att följa just mig. För mig har Jakob varit en idol sedan lilla sportspegeln i slutet av 80-talet. Jag tycker att reportage är bra och ge en bra och rättvis bild av hur mitt liv har sett ut de senaste 5,5år. Dagarna har börjat mellan 04.15-05.00 och avslutats vid cirka 20.00-21.00. Av min vakna tid har jag varit igång från uppstigning fram till cirka 19.00 varje dag så någon fritid utöver arbete och löpning har jag i princip inte haft sedan jag började arbeta i april 2010. Därför är jag nu oerhört tacksam över att kunna arbeta kvar i Lunds kommun på samma arbetsplats och ta ett steg tillbaka och istället avlasta mina tidigare chefskollegor administrativt.

I samband med min maratonsatsning dricker jag vatten och sportdryck på de längre passen för att vänja kroppen vid att inta vätska under långvarig träning. Mighty Sport har en sportdryck som heter Nitro Ndure som fungerar perfekt för min mage och som ger mig nödvändig energi under träningen. Bara en kort stund efter att jag har druckit sportdrycken börjar jag känna mig piggare och att energin kommer tillbaka. Jag skall även prova Mighy Sports Gel och återkommer med en rapport vid ett senare tillfälle kring hur det har fungerat.

Mighty sport 2

Riktigt bra bränsle när benen börjar bli sega! Testa! Använd koden johan20 och får 20% rabatt.

I samband med längre träningspass torkar slemhinnorna ut vilket gör att virus lättare tar sig in och kroppen och får fäste. Genom att använda Coldzyme så förhindras detta. Efter varje träningspass, när jag är som mest infektionskänslig, använder jag alltid Coldzyme i förebyggande syfte. Jag är även noga med handhygien och använder handsprit så fort jag är på offentliga platser. Visst kan man dra på sig förkylningar ändå men det finns ingen anledning att inte se till att förhindra det så gott det går och det gör jag genom bra kost (plus vitaminer och omega 3 ifrån Mighty Sport), god sömn, Coldzym och handsprit.

Coldzyme 2

Det gäller att ha ett rejält lager. Används efter träningspassen, när jag möter personer som är förkylda och om jag börjar känna mig förkyld. Att undvika förkylningar är A och O och Coldzyme fungerar!

 Dela på Facebook