Bättre kondition

Skadeakuten  

Fråga till Skadeakuten: Jag har väldigt dålig kondition just nu och har därför startat en tävling med min mamma och syster vem som på en månad kan sänka sin vilopuls med flest slag. Min mamma är extremt tävlingsinriktad, och jag vet att hon kommer satsa och vara ute och springa varje dag, men jag vill vinna.
Är intervall träning den mest effektiva träningsformen om man vill sänka vilopulsen eller borde jag blanda intervall och distans?
När man tränar andra muskler så måste man ju även vila för att musklerna ska kunna byggas upp, gäller det även hjärtat, så att jag sänker vilopulsen mer effektivt om jag inte tränar hela tiden?

Svar: Vem som kan sänka sin vilopuls bäst beror lite på utgångsläget. Men jag föreslår att ni mäter er vilopuls redan nu för att sedan jämföra vid nästa mättillfälle vem som sänkt den procentuellt mest.
Du har helt rätt i det du skriver att intervall betonad träning ger dig bäst effekt. Mentalträning ska inte heller underskattas. Andningsövningar med uppmärksamhetsträning, att lägga fokus på en sak, exempelvis andningen. Tror säkert att du kan sänka pulsen några slag om du är bra mentalt tränad, ffa då det handlar om en tävling, vilket bara det kan höja pulsen.
Som du skriver i slutet bör du variera träningen eftersom hjärtat är också en muskel bestående av andra muskelfibertyper. Tycker det låter som en bra plan att variera mellan intervaller och lugn distansträning.
Lycka till med tävlingen.

Magnus

 Dela på Facebook