Smärta i underbenet

Skadeakuten  

Fråga till Skadeakuten: Hej hopp!

Jag sprang Midnattsloppet i Stockholm förra helgen och det var min första mil på enbart asfalt. Jag har sprungit lika långt tidigare men då på grus eller växlande grus och asfalt. Under sommaren har jag sprungit både på asfalt och grus. Jag hade innan loppet lite småkänningar i ena underbenet, på framsidan/insidan. Trodde till en början det var benhinnorna men tyckte sen att det kändes i någon muskel på insidan/nästan baksidan av vadens nedre halva när jag exempelvis tryckte ifrån med foten när jag gick upp för trappor. Men det var inte så farligt och, adrenalin eller inte, loppet gick att genomföra utan känningar.

Nu dock, knappt en vecka senare, så kan jag inte ta ett enda löpsteg utan att det gör ganska så rejält ont. Det går bra att gå och det gör inte ont att röra på foten. Men så fort jag springer gör det ont och jag kan inte bestämma mig för om det känns som att det är en muskel eller något annat. Det är mitt emellan framsidan och insidan av underbenet det gör ont. Om jag ”gräver” lite ”bakom” benet på insidan 10-15 cm ovanför fotknölen kan jag hitta en punkt där det strålar i underbenet om jag trycker.

Har ni några idéer om vad detta kan vara för något och vad jag kan göra åt det? Vill kunna komma ut i spåret så fort som möjligt igen. Är ganska bra på att bita ihop och köra ändå, på gott och ont. Jag vill inte förvärra något.

Jenny

Svar: Hej Jenny!

Det låter lite som att du har fått en skada på djupa vadmuskeln (soleus) eller vilket jag mer tror på tibialis som sitter i anslutning till ditt område.

Oftast när man får en muskelbristning så hugger det till men så har det inte varit i ditt fall.

Däremot har du säkert redan haft en mindre skada redan innan loppet eftersom du nämner ”känningar” just känningar ska man lyssna på.

Oftast så nonchalerar man ”känningar” men det finns en anledning till att man känner av detta.

Det du ska göra nu är att försöka röra på foten i form av tåhävningar med stegradbelastning (två bens tåhävningar, enbens tåhävningar, Box jump, indianhopp etc) promenader, cykling.

Försöka att börja löpträna växelvis när du promenerar så vänjer du vävnaden.

Räkna med ca 3-4 veckor om du inte haft känningar sedan långt tidigare.

Lycka till

Mvh

Magnus Nilsson

Leg. Naprapat

Examen i Ortopedisk Medicin, Ortoped Medicinska Kliniken, www.om-kliniken.com, www.hemövningar.com

040-12 22 77, 0702-75 06 03

 Dela på Facebook