Upp och ner och till andra sidan klotet.

Mikael Tisjö  

Tänkte börja mitt första blogginlägg med en liten recap av vad som skett senaste tiden i mitt löparliv och  det vanliga livet för den delen också.

Inte så att man längtar tillbaka..

Vinterns träning började lite återhållsamt då jag försökte ta tag i min lite sneda kropp och framförallt stela höft. Min ”medicinman” ordinerade löpvila med lugnare alternativ träning. Detta följde jag till punkt och pricka (typ) fram till mitten av januari då jag klev på lite hårdare träning och mer löppass. Kroppen är bättre och jag fortsätter med dagliga strechtövningar för att mjuka upp höft med mera. Tycker nog att det gett resultat men årtionden av misskötsel löser sig inte på en dag och mitt tidigare liv som cyklist har nog satt sina spår i form av korta baksidor och stela nacke och rygg.

Nog om det, efter den perioden har jag som sagt kunna träna mer löpning men känt att jag inte riktigt är där jag vill vara just nu, flera pass har jag fått vika ner mig i form av belastning och längd. Det har inte varit positivt mentalt och man börjar undra om åldern börjar göra en till en svag person.

En liten vändning kom dock i mitten av februari då familjen åkte på semester till Thailand för sol och bad men jag lyckades även klämma in ett tiotal tillfällen med löpning. Såklart en underbar känsla att igen bara springa i shorts i värme och kunna trycka på lite utan att kläder och kyla hindrar en. La in intervaller varannan eller var tredje dag och mycket tillfredställande att se kmtiderna vara på rätt sida av fyra minuterssträcket. Nu har jag varit hemma i två veckor och ska försöka bygga vidare på de fartpass jag fick där även om det inte var riktigt lika trevlig trevligt att dra ut på långpass i söndags i minusgrader och mulet.

 

Hyfsade kontraster inom loppet av några dagar.

En ytterliggare energiboost kom idag då jag vann en startplats från UmaraSportsClub till Kungsholmen runt, superkul och då ska det förhoppningsvis bli nytt rekord. Firade detta med ett bandpass med tio stycken 1000×400 m med en totaltid på intervallerna på 37:15. Nu är jag förhoppningsvis på g!

Snabbskor på vid fartpass.

 Dela på Facebook