Återhämtning, frieri och ny giv

0
2

Påskveckan med all dess träning och god mat tog hårdare än vad jag hade väntat. Var rejält sliten när jag startade träningen igen v. 15, och fick avbryta ett kvalitetspass på tisdagen på grund av tung och energilös kropp. Tog därför ett samtal till Strupstad för att höra hur han mådde, och han kunde också bekräfta att påskveckan hade satt sina spår, och det värmde. Strupstad är nämligen en erkänd tuffing, och om han klarar att erkänna att han är sliten, kan jag göra det med gott samvete också.

Återhämtning

Det passade därför väldigt bra att v. 15 skulle vara en något lugnare vecka träningsmässigt, och jag kunde lägga fokus på att njuta det vackra vårvädret som har varit i Nord-Norge den senaste tiden. För den skidfrälste så är detta verkligen ett mecka, och när det är som nu med strålande solsken och långa ljusa dagar, så är det inte svårt att sälja in.

DSC_0217 

Mitt i vecka 15 var jag iväg på konferens med jobbet. Alla som håller på med idrott och som tränar vet att dessa konferensresor kan vara en utmaning när det gäller att få in den planlagda träningen. Som jag misstänkte så var det en fullspäckad agenda även denna gång, där ingen eller extremt liten tid hade satts av för egen aktitivtet (läs träning). Om jag blir chef någon gång så ska jag se till att det alltid finns tid till sådant.

I alla fall, ett mindre pass än planerat, och en onödigt hård middag och kväll, som i och för sig var väldigt trevlig, blev resultatet halvvägs i v. 15.

Tillbaks till Harstad för att ta igen missad sömn, och se till att kroppen inte kom alltför mycket ur spår kunde jag sedan under fredagen sätta veckans viktigaste pass. Passet började med 21 km ute, och avslutades inomhus på löpband med 3 x 5 km i progressiv maraton-halvmaratonfart. En bastu på det och man känner sig ganska nöjd.

Frieri

Om fredagen innehöll veckans viktigaste pass, skulle helgen och veckan avslutas på bästa tänkbara sätt. Med en av livets största händelser.

Som tidigare nämnt har vädret hållit sig stabilt i det sista med mycket sol och liten nederbörd. Prognosen för helgen v. 15 visade inget undantag, så jag och sambo Natalie satte av för en fjälltur med tältövernattning.

Väderprognosen höll vad den lovade, och det blev två härliga dagar på fjället. Trots några minusgrader var tältningen behaglig och varm, och det är få saker som slår det att få sova ute ibland.

DSC_0234

 Allt smakar så mycket bättre när man är ute också. Som här till exempel, vår favoritfrukost ute: ost-smör-bröd. Otroligt enkelt, och otroligt gott: Lägg en rejäl klick med smör i pannan. Låt det få lite brun färg och stek sedan brödet någon minut på varsin sida innan du lägger på ett lager med ost och toppar sedan med valfri salt kryddblandning.

DSC_0241 

En kopp kaffe till det gjord i portabla presskannan, så är man igång!

DSC_0242

Under söndagens bestämde vi oss för att gå upp på en närliggande topp från tältet. Efter att ha packat ihop det mesta var det bara att sätta av i solskenet. För den som inte har testat att gå på skidor med stighudar i fjället vinterstid så rekommenderas det.

Väl uppe på toppen fick vi en fantastisk utsikt, och jag vet inte om det var den nord-norska luften eller vad det var för något, men just där och då på den toppen så kändes det helt rätt.

DSC_0228

Så jag gick ned på knä framför min Natalie, och friade.

Och hon sa JA!

DSC_0247

När jag vaknade upp nu i måndags dagen efter så var ju allt egentligen helt som vanligt, men jag kände på något vis en sorts stolthet och stor lycka! Den känslan gillade jag.

Ny giv

Den här veckan är det nya tag med träningen och för att inspireras såg jag ned i ett utdrag från förra årets Boston maraton vinnare Geoffrey Mutais träningsdagbok från letsrun.com:

In today’s BOSTON GLOBE:Self- Coached Geoffrey Mutai a training week:

Monday
A.M. 2 HR easy run (6:30-8 min./mile)
P.M. 1 HR. easy run (6:30-8 min./mile)

Tuesday
A.M. 50 min. run (8 min. miles)
P.M. Speed Workout:
30 min. warm-up
12x1km intervals (4:50/mile pace) w 1 min. rec.

Wednesday:
A.M. 1Hr 50min. run (8min. miles)
P.M. 2 HR easy run (8min. miles)

Thursday:
A.M. 25 mile run (7:15 min. miles speeding up to 5:35 min. miles)

Friday:
A.M. 1Hr 50min. run (8min. miles)
P.M. 2 HR easy run (8min. miles)

Saturday:
A.M. Speed Workout:
30 min. warm-up
20x2min. intervals @ 5 min. mile with 1 min. rec.
30 min. cooldown

Sunday:
Rest


Man ska såklart ta alla sådana här publikationer med en nypa salt, då de helt saknar referenser eller kontext, men de kan vara inspirerande för det, sanna eller inte.

Nu bröt ju förvisso Mutai årets Boston maraton, som gick från att ha noterat världens snabbaste tid 2011 till att ha en vinnare på 2,12 i år. 

Det som är inspirerande tycker jag är att det helt klart är en ny era på gång i maratonvärlden. Gamla inbitna och kanske egentligen ologiska resonemang bryts upp både vad det gäller hur man ska träna för en mara och när man ska springa maran. 

Se en intressant artikel ”Vart tog väggen vägen” av A Lennart Julin i ämnet: http://www.friidrott.se/nyheter/statanalys/2012/marathon12vaggen.aspx

Min vecka så långt har börjat bra. Jag är över 10 mil, har blivit krossad av Erik Sjökvist på ett tröskelpass och ska nu fortsätta mot Göteborg där tävlingsdebuten för i år ska äga rum.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här