0,00 SEK

Du har inga produkter i varukorgen.

Hem Blogginlägg Gunnar Durén Cirklar, köttbullar och backintervaller

Cirklar, köttbullar och backintervaller

blackebergsvägen

Löpning är skenbart enkel träning. Likt de fyra de fyra kvävebaserna adenin (A), guanin (G), cytosin (C) och tymin (T) i DNA kan baskomponenterna i löpningen kombineras i det oändliga. Distans, tröskel, intervaller, backe. Löpskolningen får vara deoxyribosen och bålstyrkan fosfatgruppen, så är analogin komplett, om än något haltande ur vetenskapligt perspektiv.

Men för att fortsätta med likheterna, så tror jag inte det finns två löpare som tränar exakt likadant. Ändå nickar alla igenkännande när kompisen på frågan om vad han tränat svarar: ”Backe” eller ”tröskelintervaller”.  Man tror sig veta ungefär vad det handlar om, utan att veta vare sig plats, längd, antal eller omfattning av passet. Och det verkar vara gott nog.

Det finns liknande exempel i helt andra sammanhang. Definitionsmässigt vet vi vad en cirkel är(mängden av punkter i planet som ligger på samma avstånd, cirkelns radie, till en given punkt, cirkelns mittpunkt). Vi accepterar en mängd bristfälliga geometriska figurer i verkligheten som ”cirklar” trots att de uppenbarligen avviker från definitionen. En enkel krumelur kritad på ett papper av ett litet barn identifieras direkt och uppskattande som en cirkel (ja, eller en ring kanske?).

Köttbullar är en rätt som står på många middagsbord, inte minst under de gångna helgerna. Här saknas det nog en allmänt accepterad standard. Huvudingrediensen bör vara färs, men även om det vanligaste är nöt-, fläsk- eller blandfärs, förekommer ofta lamm och numera många vegetariska varianter. Någon slags redning är vanlig: ofta ströbröd eller gryn, men även pulver till fransk löksoppa, för att inte tala om smaksättningen. Och sedan storleken efter rullning. Stekning och tillbehör. Kombinationerna är oändliga. Men trots allt: köttbullar.

Det handlar förstås om människans stora förmåga att generalisera och se mönster. Men även vår vilja att individualisera och anpassa till våra egna och omgivningens rådande förutsättningar. Kanske tränar man inte ens själv samma pass mer än en gång – i alla fall i strikt mening? Förmodligen är det i så fall bara bra. För att utvecklas i sin träning krävs ju att man utmanar kroppen, tänjer på gränserna, anstränger sig på ett sätt som tvingar kroppen att anpassa sig, bygga upp nya, kompletterande strukturer för att klara av kommande utmaningar. Det fantastiska är att den gör det!

Jag tänkte i alla fall ge mig på att beskriva ett backintervallpass från den gångna vintern, ett av mina recept s a s. En av mina favoritbackar finns utmed Blackebergsvägen i Stockholms nordvästra förorter. Den är drygt 400m lång och utan korsande vägar, så man kan ta olika längd på backen genom att ta sikte på valfri lyktstolpe. Backen ligger också på lagom uppjoggsavstånd, knappt 3,5 km och är välbelyst hela vägen, vilket är viktigt, eftersom jag oftast alltid tränar i kvällsmörkret vintertid. Dessutom är trottoaren bred och tillåter riskfria möten med cykelpendlare, hundägare och andra förvånade kvällsflanörer, som kanske undrar varför den här mannen står och hoppar jämfota alldeles ensam i en backe. För det gör jag. Jag ser mina backintervallpass som löpstyrkepass. Jag kombinerar gärna backintervallerna med mångsteg och vadstuds, denna gång cirka 90 respektive 30 meter. Mångsteg tror jag de flesta vet eller kan föreställa sig vad det är. Mina kan i alla fall beskrivas som ett slags förlängda löpsteg, där jag försöker ”hänga” i varje steg, ungefär som i tresteg. Det är ganska tufft, så det gäller att bibehålla balans och kontroll, så att man inte trampar snett eller sträcker sig. Brukar kännas i de flesta benmuskler, men allra mest i sätet, tycker jag. Mina vadstudsar är jämfotahopp där just vaderna ska göra i princip allt jobb. Jag sviktar så lite som möjligt i knäna och försöker också hålla bålen stabil och ”stel” under hoppen. Denna kväll körde jag 4 x (90m mångsteg + 30 m vadstuds + (2 x 300 m backe/P=jogg)), d v s fyra set innehållande mångsteg och vadstuds samt två backintervaller med jogg tillbaka till svackan mittemot Jehanders grustag. Backarna tog mellan 54 och 56 sekunder. Så här skrev jag i min träningsdagbok: ” Kände mig rätt seg och oinspirerad inför passet. Känns som att grundträningen har varit lång och att det är långt kvar till tävling. Har inte haft några riktigt speediga kortintervallpass på länge, även om jag har haft flera bra träningspass ändå, t ex backintervaller. Nåja, mörkret, fukten och det mulna vädret till trots, när jag väl började springa kändes det rätt bra och benen orkade trycka ganska länge. Hade ork att ta i lite på slutet och pressa ur det sista. Sedan fick jag stå halvt hopkrupen och flåsa i två minuter innan jag kunde jogga ner.”

Några veckor senare är det nu snart dags för säsongens första tävling: 600 meter i samband med veteran-DM i Stockholm den 10 januari. Återstår att se om jag lyckats trigga mitt löpnings-DNA till ytterligare anpassningar mot yttre krav, för att kunna göra ett bra lopp och kanske t o m ett pers? Förutsättningarna för det underlättas av att det är premiär på sträckan inomhus för mig och det kommer att finnas yngre ryggar för mig att jaga.

Gunnar Durén
Gunnar Durén
Superveteranen Namn: Gunnar Durén. Född: 1963. Familj: Gift med Karin, barnen Joel och Rebecka sedan tidigare. Arbete: IT-tjänsteman på Skatteverket. Klubb: Hässelby SK. Tränare: Johan Engholm. Meriter: Veteran-VM: Guld M45 800 meter inomhus 2012, brons på 3000 meter i samma mästerskap, Guld M50 800 meter utomhus 2013, Guld M50 800 meter och 1500 meter inomhus 2014, 24 VSM-guld. Slagit 29 svenska rekord. Personliga rekord:, 600 m: 1.29,18, 800 m: 1.59,69, 1000 m: 2.38,87, 1500 m: 4.12,11, 1 Mile: 4.34,53, 2000 m: 5.54,31, 3000 m: 9.06,13, 5000 m: 15.49,44, 10000 m: 33.37, Halvmaraton: 1.15,21, Maraton: 2.45,13. Favoritsträcka: 800 meter. Roligaste löparminne: När jag vann guld i veteran-VM på 800 meter. Vill med löpningen: Vara mitt bättre jag.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

AKTUELLT NUMMER

Årets sista utgåva snart till tryck!

0
Ett litet axplock om vad som väntar i nya Spring. Om en vecka trycker vi adresserna på baksidan, är din adress med? Annars är det hög tid..

FÖLJ OSS

8,658FansLike
6,714FollowersFollow
- Annons -

BLOGGAR

”Fint att få uppleva flytet några sekunder”

0
Nyligen var jag på Stockholms Stadion för reportage med långlöparraketen Carolina Wikström. Förnuftet sa en sak, men som vanligt kunde jag inte hålla mig...

Racerapport MLM Maraton

November drain

60 minuter glädje…

Träning på tv

- Annons-

PODCAST

X
X