0,00 SEK

Du har inga produkter i varukorgen.

Hem Blogginlägg Gunnar Durén Dopingfriidrott eller dopingfri idrott?

Dopingfriidrott eller dopingfri idrott?

snillen spekulerar

Snillen spekulerar

Den gångna helgen hade jag äran att delta i PA Otterstens andra årliga löparmiddag för löpningens silverryggar. Detta var andra året den hölls, så nu får den väl kallas tradition. Det är en blandning av hedersbetygelser veteranidrottare emellan, främst löpare och i synnerhet värmlänningar. Som tredje generationens stockholmare kvalificerar jag mig väl inte riktigt i den senare kategorin, men kanske som hedervärmlänning, vilket i sig är hedrande. För en utsocknes framstår sällskapet som en samling genuina hårdingar med svårslaget rättspatos, humoristisk läggning och med ett osvikligt pannben i alla slags slitsporter. Ta bara värden PA själv: 2:25-gubbe på maran. Tore Axelsson, 29-minutersmannen (OK – det var ett tag sedan). Som 57-åring still going strong med multipla VVM-guld och miltider som många män hälften så gamla som Tore bara kan drömma om. Sören Persson: min tuffaste motståndare på banan, regerande M45-världsmästare på 800 m utomhus och min mycket gode vän vid sidan av. Kathrin Mörtel som antagit stora utmaningar som Ironman, marathonlopp och Vätternrundor, men vars tuffaste motståndare kanske ändå varit cancer. Dessutom Leif Sjöström, Fredrik Eriksson, Lars-Olof Gävert, Tomas Andersson och Andreas Lindström – alla med längre meritlistor än vad som ryms här.

Diskussionsämnet för kvällen: det något dystra ”doping”. Ett ämne som tyvärr är ständigt aktuellt, i år mer än vanligt eftersom vi har haft ett par fall även inom svensk friidrott. Dopingtester hade några av oss haft anledning att genomgå och den lätt surrealistiska erfarenheten av detta verkade också gemensam för dem av oss som haft den. Vi var också alla rörande överens i vår syn på doping som oacceptabelt. Däremot skilde sig uppfattningarna en del åt vad gäller hur man ska komma tillrätta med problemet och – inte minst – vilka straff som ska tilldömas förövarna. Utan att gå in i detalj på vem som tyckte vad, så förekom skalan mellan livstids avstängning direkt till en progressiv straffskala som idag, dock med olika förslag på längre straff, även för förstagångsförbrytare. Många uttryckte uppfattningen att det går för fort att komma tillbaka. För ”oavsiktlig” doping (dvs substanser som idrottaren ovetandes fått i sig) kan det vara OK och ses som en varning att på allvar ta ansvar för sitt näringsintag. Men för folk som tagit EPO, anabola steroider och liknande, vilket måste ses som medvetet fusk för att tillskansa sig orättmätiga fördelar, medaljer och inte minst pengar, är två år en relativt kort avstängningstid. Många friidrottare tränar år ut och år in på gränsen av vad kroppen klarar av, allt för att vara som allra bäst en enskild dag, ett visst ögonblick. En skada vid fel tillfälle kan också ge samma effekt, d v s tvånget att avstå från tävlande under en eller ett par säsonger.  Ibland kanske t o m denna skada hade kunnat undvikas om inte idrottaren hade haft orättmätigt starka konkurrenter att besegra. Men hur dopingfri friidrotten ska bli beror inte bara på straffen, utan hur många man lyckas avslöja. Förutom ständigt förbättrade testmetoder är det framför allt out-of-competition-testerna som måste få en betydligt större spridning globalt för att ett till synes lyckosamt anti-dopingarbete ska få full trovärdighet.

För att runda av kvällen i en något mer positiv ton, så diskuterades också olika träningsupplägg. Helt klart är att ”många vägar bär till Rom” (och till Kil). Löpträning är lite grann som DNA: ett begränsat antal byggstenar, med ett till synes oändligt antal variationer, lika många som antalet löpare. För egen del gillar jag ju att planera träningen, gärna i detalj och ofta långt fram i tiden. Det innebär inte att allt sedan sker enligt programmet, men det ger mig en känsla av att vara på väg mot säsongens mål och en motivation till att genomföra varje träningspass, eftersom det är en viktig pusselbit på vägen dit. Mentalt tycker jag också det underlättar att veta längd och antal på intervaller och vilor för att ”slippa tänka” så mycket under passet. Tore å andra sidan har ett tjockt pannben och är samtidigt mer av en spontan inspirationsmänniska. Han har knappt något program alls, mer än en målvolym för veckorna, men går mycket på känsla och erfarenhet. ”Jag springer tills jag är slut!”, svarade han på frågan om hur många backar det brukar bli på backpassen. Att det finns fler än ett sätt att bli världsmästare är alltså helt klart. Det är väl också en del av tjusningen med löpningen som tävlingsform: att det är individens kamp med bara sin kropp och sin vilja, mot smärta, spöregn och motvind, mot klockan och mot konkurrenterna, förhoppningsvis odopade.

Gunnar Durén
Gunnar Durén
Superveteranen Namn: Gunnar Durén. Född: 1963. Familj: Gift med Karin, barnen Joel och Rebecka sedan tidigare. Arbete: IT-tjänsteman på Skatteverket. Klubb: Hässelby SK. Tränare: Johan Engholm. Meriter: Veteran-VM: Guld M45 800 meter inomhus 2012, brons på 3000 meter i samma mästerskap, Guld M50 800 meter utomhus 2013, Guld M50 800 meter och 1500 meter inomhus 2014, 24 VSM-guld. Slagit 29 svenska rekord. Personliga rekord:, 600 m: 1.29,18, 800 m: 1.59,69, 1000 m: 2.38,87, 1500 m: 4.12,11, 1 Mile: 4.34,53, 2000 m: 5.54,31, 3000 m: 9.06,13, 5000 m: 15.49,44, 10000 m: 33.37, Halvmaraton: 1.15,21, Maraton: 2.45,13. Favoritsträcka: 800 meter. Roligaste löparminne: När jag vann guld i veteran-VM på 800 meter. Vill med löpningen: Vara mitt bättre jag.

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

AKTUELLT NUMMER

Årets sista utgåva snart till tryck!

0
Ett litet axplock om vad som väntar i nya Spring. Om en vecka trycker vi adresserna på baksidan, är din adress med? Annars är det hög tid..

FÖLJ OSS

8,657FansLike
6,714FollowersFollow
- Annons -

BLOGGAR

”Fint att få uppleva flytet några sekunder”

0
Nyligen var jag på Stockholms Stadion för reportage med långlöparraketen Carolina Wikström. Förnuftet sa en sak, men som vanligt kunde jag inte hålla mig...

Racerapport MLM Maraton

November drain

60 minuter glädje…

Träning på tv

- Annons-

PODCAST

X
X