Elias Björnson tar inga genvägar för att nå bättre tider

Aktuellt  

I Lukas Moodyssons hyllade film Fucking Åmål handlar det rätt mycket om tristess. Du bor också i Åmål och saknade en löparklubb?
– Det går inte att skylla på omgivningen, har man tråkigt beror det nog mest på att man själv är tråkig. Jag har bott i Göteborg och det är inte automatiskt så mycket roligare där. Men visst kan det fattas saker på mindre ställen som till exempel löparklubbar. Så då får man väl göra en då. Klubben SpringÅmål startades mest för att ha ett klubbnamn att springa för, plus att om man vill springa DM och liknande måste man tillhöra en klubb.

Har klubben utvecklats sedan ni startade den?
– Antal medlemmar är inte och kommer aldrig bli det som utmärker SpringÅmål, av uppenbara skäl. Däremot är vi ett jäkla skönt gäng och dessutom har vi några löpare som utmärker sig både träningsmässigt och resultatmässigt. Vi förstår att träning lönar sig. Vi har inte som mål att bli en storklubb, växer vi så växer vi, annars inte. Vi har också en handikappssektion som vi kallar “ikapp”, som håller på att bli den största delen av klubben. Så löpning är verkligen för alla, funktionshindrad eller inte.

Är du den elitsatsande ordföranden?
– Haha, nja elitsatsande kassör i så fall. Och inte för att jag elitsatsar på min roll som kassör.

Hur hårt satsar du på löpning?
– Man kan väl säga att jag förstår vad det är som gör att man utvecklas som löpare. Och jag är beredd att ägna tiden som krävs åt detta. Att alltid prioritera löpning och ge det mycket utrymme i livet är viktigt för mig har jag upptäckt. Sedan tycker jag inte det kräver så mycket som jag tror att folk tror. I effektiv tid per dag krävs det kanske en timme och en halv. Men i ärlighetens namn har jag inte tränat ordentligt särkilt länge så man får väl se vad man tycker om ett par år.

bild1 budapest

Hur ser din plan ut för att bli en ännu bättre löpare?
– Det är enkelt, mycket träning under lång tid. Sedan skall man hålla sig frisk och skadefri också. Som sagt, just nu har jag inte särskilt mycket träningsbakgrund tycker jag själv så jag har väldigt mycket att utveckla. Man kan inte välja vilken tid man skall göra på milen men man kan välja hur mycket man tränar. Så jag väljer att träna så mycket jag kan, sedan får vi se om jag blir en bättre löpare.

Vem är Elias Björnson?
– En introvert skeptiker. Lyckligtvis med självdistans och ett intakt sinne för humor. Barnsligt förtjust i och löjligt intresserad av vissa saker.

Vilket var ditt bästa lopp under 2013?
– Dalsland X-trail, ett terränglopp på 12,5 km, har aldrig känt mig så stark. Men resultatmässigt är det Stockholm halvmarathon där jag sprang in på en tiondeplats med höga 1:10. Väldigt nöjd med det loppet, hade haft en minst sagt strulig sommar med sjukdom, bara några veckor av bra träning och ändå ett såpass bra resultat. Hade också en del kvar på slutet och det är alltid skönt att göra sådan lopp.

Vilken distans ser du som din bästa?
– Har inte sprungit mycket annat än gatlopp så lite ovisst, vet tex inte vad jag gör på 5000. Men så som jag gillar att träna med mest fokus på mängd blir jag bäst på milen och halvmaran. Men det är ju marginellt hur mycket det skiljer, jag menar är man snabb på 5km är man snabb på 21,1. Sedan är väl 800 och marathon lite olika men det är ändå förvånansvärt vad de hänger ihop med tanke på att en mara är mer än 50 gånger så långt som ett 800-meters lopp.

Har du någon förebild inom löpning?
– Ja, faktiskt. Chris Solinsky heter han. Saken är den att jag i löparsammanhang är en stor, klumpig, vit, tillsynes malplacerad sak. Det är Chris Solinsky också. Här har vi en amerikan, 185 cm och 73 kg som har gjort under 13 min på 5000 och under 27 min på milen. Med tanke på att snittlöparen som gör motsvarande tider kommer från östafrika och väger 58 kg är Chris Solinsky en intressant avvikelse. Sedan måste jag också nämna en god vän och gammal svensk elitlöpare Jan Hagelbrand. Ni som var intresserade av svensk löpning på 70 och 80-talet känner igen Janne som mångfaldig svensk mästare på bland annat 3000 m hinder. Eftersom Janne bor här i Åmål är han är en förebild på närmare håll än Chris Solinsky.

Solinsky 2010 story tease-200x216

Chris Solinsky.

Var och hur tränar du helst?
– De dalsländska skogarna lämpar sig alldeles utmärkt för löpträning. Här har vi en fördel med småstäder/landsbyggd, man slipper folk och rödljus och sånt. Favoritpasset bedrivs ute i obygden på någon av de många grus eller skogsvägar runt om i dalsland.

Vilka pass är de värsta och mest plågsamma?
– Det finns ungefär fyra sätt att bedriva löpträning på och två av dessa: repetitioner och framförallt intervaller är inte alltid roliga. Men det är väl inte så märkligt, det vore tvärtom konstigt om en träningsregi som utvecklar en maximalt som löpare också av en slump alltid är jättekul. Men det är inte direkt ofta man kommer hem från ett pass och ångrar det.

Räknar du din träning i distans eller tid och hur mycket tränar du en normal vecka?
– Jag ser det som en blandning av tid och fart. Visst kan man ut och småjogga 20 mil i veckan men du kanske inte blir bättre av det än om du höjer farten och springer 10 mil i veckan. Jag försöker alltid att springa i “rätt” distansfart och nuförtiden brukar jag orka med uppemot 15 mil en bra vecka. Men man snittar ju inte på det, drar man på sig en förkylning kanske man får en vecka med 0 mil osv. Men är jag frisk så försöker jag som sagt köra 15 mil.

DSC 8095

Eftersnack efter en vinst i Motala. Arkivbild: Mikael Grip

Beskriv en normal träningsvecka (dela gärna in i FM och EM om du kör två pass om dagen):
– En vecka nu under vintern ser ut ungefär som följer. Under tävlingssäsongen ligger det normalt ett kombinerat intervall/repetitionspass på tisdag eftermiddag och en tävling på lördag, se inom parentes:

Måndag; FM: 8 km distans + EM: 12 km distans.
Tisdag: FM: 8 km distans + EM:12 km distans (eller under tävlingssäsong: em: intervall 3×5 min + repetition 10x200m + upp o nedjogg).
Onsdag: Långpass, 20-25 km.
Torsdag: FM: 8 km distans + EM: 12 km distans.
Fredag: FM: 10 km distans + EM: 7 km distans, kanske med lite fart eller backstuds inlagt (om tävling, skippa morgonpasset).
Lördag: FM: 15 km distans + EM: 8 km distans (eller tävling).
Söndag: Långpass med fartökning, 25-30 km
Total: ca 14-15 mil eller ca 12-14 mil om tävlingssäsong.

DSC 8077

Har du satt upp några mål för 2014?
– Inte direkt. Tävlingar kommer att dyka upp och jag kommer att vilja springa dem så det löser sig nog. Tidsmål förstår jag inte riktigt syftet med, det hjälper mig liksom inte att jag tänker att jag skall springa en viss tid på en viss sträcka. Det som hjälper är träning så träningsmål har jag och det är att springa så mycket jag orkar.

Vad driver dig att satsa så hårt på löpningen som du gör?
– Bra fråga, det är högst oklart. Om man inte orkar analysera för mycket är det nog så enkelt att man blir glad och mår bra av det plus att det ger extra syfte och mening till livet. Det är ett kul experiment. Och vad skall jag göra annars som är roligare?

 Dela på Facebook