Kissa vitt och du är bäst förberedd

GöteborgsVarvet 2011  

Hur ska man tänka så här några dagar före start?

– Bästa rådet är att försöka ta det lugnt. Jag vet själv att det inte är enkelt. Det gäller att varva ner och äta på fasta tider. För de som är mer åt elithållet handlar det om att ställa in sig mentalt för vad som väntar, detta kan även gälla motionärer. Det kommer att bli en viss plåga, så är det bara.

Ska man inte träna någonting eller är det bra att jogga loss?

– Lite jogg är inte fel. En bra tumregel är att träna ungefär hälften av vad man brukar träna. Brukar man vila en dag i veckan när man tränar normalt så vila två dagar inför GöteborgsVarvet. Det gäller att känna sig för, kroppen ska kännas lätt och man ska vara rejält sugen.

Dagen innan. Några tips?

– Jogga. De som är lite bättre tränade kan jogga en halvtimme upp till en timme. Risken om du inte rör på dig alls är att du blir stel i musklerna och det vill du inte. De som är riktigt vältränade kanske till och med kör 100-metersruscher dagen innan. En viss kolhydratuppladdning är inte fel.

Tävlingsdagen. Hur förbereder man sig bäst?

– Sov ut ordentligt. Ät en lätt frukost, har du gjort rätt dagarna innan så har du redan välfyllda depåer.

Nu blir det förhoppningsvis inte lika varmt som förra året, men hur ska man göra för att undvika vätskebrist?

– Värmen kom helt enkelt för snabbt förra året. När publiken har shorts och T-shirt då är det egentligen för varmt. Drick mycket vatten innan och även dagen innan. Kissa vitt är bra! För de som inte är elitlöpare så är det bra att dricka minst en halv mugg vatten vid varje vätskestation.

dryck_vatten_28302270

Var noga med att dricka vatten både innan och under loppet är ett av råden från Mats Erixon.

Nästan 60 000 deltagare är anmälda till GöteborgsVarvets halvmara på lördag. Träningen ska vara gjord, nu återstår bara själva insatsen.

Lycka till önskar Löpning För Alla!

 Dela på Facebook