Hem Intervjuer Linus vill spränga sina gränser i VM-debuten på 100 km

Linus vill spränga sina gränser i VM-debuten på 100 km

0

På fredag är det dags för VM på 100 kilometer i Doha, Qatar. Det svenska landslaget består av fem aktiva. Vi tar pulsen på landslagsdebutanten Linus Holmsäter, Fredrikshofs FIF,

DSC_7731
Linus Holmsäter är laddad inför landslagsdebuten på VM, 100 km i Qatar på fredag. Arkivbild: Mikael Grip

Hur är formen?

– Den är inte så dålig faktiskt. Förra helgen var jag i södra Kina och sprang ett stort ultralopp mot några av landets snabbaste löpare. 105 km över 3 dagar, joggade igenom två backiga marathons i strax under 2.40 fart och avslutade med en dryg halvmara i 70-minutersfart, och kom tvåa.

Du har gjort 7.11 (sju timmar och elva minuter) som bäst och har ”bara” sprungit 100 km två gånger. Hur lägger du upp taktiken?

– Det blir en kombination av pannben, kort löpsteg, Red Bull, tunna skor och ännu mera pannben. Sen tror jag att det är bra att hitta någon att springa med, för att få en jämn fart. I VM är runt 200 löpare med, så förhoppningsvis finns en bra grupp att hänga på.

Har du någon måltid eller målsättning?

– Min främsta målsättning med all min löpning är upplevelsen i sig. I upplevelsen finns en mental och en fysisk del. Rent fysiskt vill jag testa att spränga mina gränser, och göra ett så bra lopp som möjligt – förhoppningsvis snabbare än jag någonsin sprungit. Mentalt vill jag växa ännu mer. Att komma till en miljö där världens bästa ultramaratonlöpare är samlade, lära mig hur de tänker och tränar, förstå hur ett VM organiseras, och få en chans att testa krafterna mot dessa tror jag utvecklar mig och de andra som deltar inte bara som löpare utan också på andra plan.

Har förberedelserna gått som du har tänkt och hur har du förberett dig?

– Förutom att tävla mot cyklar och bilar i ett smoggigt, syrefattigt Peking så har jag hunnit med en hel del jympa. Jag har skippat att bara köra löpträning, istället försöker jag bygga pass i block – en eller två timmars barfota Heyrobicspass följt av 3-5 km snabb tempolöpning har samma effekt på min kropp som en längre distansrunda, fast betydligt mer skonsamt för kroppen. Just nu är jag i Dar Es Salaam, Tanzania, och springer när solen står som högst, och stannar och äter mango om jag blir trött. Känner mig starkare än någonsin, så tror att det kommer att bli kul på fredag.

Under 100 kilometers tuff löpning gäller det att lära sig att ”hämta upp kroppen” när svackorna kommer. Arkivbild: Johan Stegfors/X-Kross

Att representera Sverige vid VM i ultralöpning, 100 km, är det något du siktat på eller blev det bara så?

– När jag var liten så ville jag bli fotbollsproffs, men jag var nog lite för bollrädd för att bli riktigt bra. Att representera Sverige är en ära. När jag fick samtalet som bekräftade platsen hoppade jag upp och ned av glädje, och gick runt och fånlog i två dar.

Förutom det självklara att distansen är längre, hur tycker du att upplägget skiljer sig mellan att springa ett maratonlopp och ett ultralopp på 100 km?

– Min hittills begränsade erfarenhet av ultramaratons är att det är en lite annorlunda disciplin av löpning. I löpning kan man nästan alltid gå in i väggen. I ett lopp på 100km finns flera ”väggar”. Största utmaningen blir att försöka undvika svackor, och hämta upp kroppen ur ”mörkret” när det är tufft.

Vad vet du om banan och förhållandena i övrigt?

– Qatar är ju ganska varmt, men det är platt, och loppet går på kvällen, så tror att det är bra förutsättningar för att springa snabbt.

Risken att det blir rejält varmt i Doha är överhängande. Hur gör du för att klara värmen. Äter och dricker du något speciellt under loppet?

– Ska man springa riktigt snabbt hinner man inte äta. Jag kombinerar sportdryck, vatten, energidryck med koffein, en handfull gels, och kanske lite geléhallon i farten.

Vad har varit det tuffaste under dina tidigare 100-kilometerslopp?

– Stockholm Ultra har varit varmt de senaste två åren, men det gillar jag egentligen. Det absolut tuffaste för mig personligen har varit att springa ensam – även om det kan vara skönt på träning så är det inte alltid optimalt för att få en bra tid. Springer man i en mindre klinga jämnar det ut farten, man ger varandra bra energi, och det är lättare att pressa sig upp ur svackor.

Kan geléhallon hjälpa Linus till en bra tid på VM? Arkivbild: Mikael Grip

Vilka skor springer du VM i och varför?

– Jag springer i Adidas Hagio, utan innersulor. Jag vill springa i så tunna, lätta skor som möjligt. Steget blir kortare, fotisättningen blir mjukare, och man gör av med minimal energi.

Stort lycka till på lördag!

– Tack! Det ska bli fantastiskt kul.

Övriga i det svenska landslaget som tävlar i VM, 100 km, i Doha på fredag är: Jonas Buud, IFK Mora, Fritjof Fagerlund, Rånäs 4H, Frida Södermark, GoIF Tjalve och Sophia Sundberg, Väsby IK.

Länk till VM:s hemsida.

Deltagarlista.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Exit mobile version
X
X