Lite som en stel, gammal flodhäst ute på äventyr

0
2

Typiskt så är löpkänslan just nu. Jag är inte trött, jag är inte andfådd, pulsen har precis lämnat nivån som man typ kan betrakta som vilopulsnivå, men hur mycket jag än vill så vägrar benen röra sig snabbare. Tror inte helt att min kropp är optimerad för löpning just nu. Vad den är optimerad för är väl dock en annan fråga…

Detta är ju dock inte hållbart i längden och för varje dag som går, desto närmre tävlingssäsongen kommer vi och då är det liksom ingen som bryr sig om jag är fantastiskt bra på crosstrainer eller på att cykla (det är jag ju dock inte…), utan där handlar det ju enbart om att kunna springa så snabbt som möjligt och det är ju seriöst endast därför jag tränar såväl crosstrainer som cykel.

För att gå till attack och försöka skrämma igång mina supersega ben så springer jag nu korta intervaller på löpbandet ibland. Där är fördelen att man sätter upp bandet på en passande fart och sen är det helt enkelt bara att hoppa på och springa i den farten, alternativet är att man helt enkelt kraschlandar och flyger in i väggen bakom. Nu får jag ju dock fortfarande inte belasta denna fot alltför mycket, vilket innebär att intervallerna är så pass korta och så få att jag hittills klarat mig igenom proceduren utan att några allvarligare skador har inträffat. Dock har jag insett att jag tydligen uppvisar ett ganska skumt beteende och har lärt mig att det uppenbarligen ser livsfarligt ut när jag hoppar på och av löpbandet i farten och blev upplyst av en annan motionär i gymmet att det såg högst olämpligt ut. Därefter uppvisade jag tydligen fel beteende nummer två, när jag direkt efter att mina ungefär 5min på löpbandet var avklarade och glatt kliver av. Det skulle jag aldrig ha gjort för nu känner samma någon annan sitt ansvar att utbilda mig inom området träningslära och vikten av att faktiskt jogga ner. Tydligen borde jag se min träning lite mer långsiktigt och ska jag kunna träna nästa dag igen och ha sprungit sådär snabbt (det var ju faktiskt snällt sagt och han måste missat att jag är en klumpig flodhäst) så måste jag jogga ner. Att där försöka förklara det komplexa sambandet mellan en fot kontra belastning kontra tid och att jag seriöst inte hade tränat hårdare än att jag ansåg att jag i princip hade joggat ner var inte enkelt, men till slut tror jag vi var hemma. Skönt att folk vågar lägga sig och upplysa mig om att jag ofta är en fara för mig själv. Även om det är något jag är väl medveten om.

Min andra strategi för att försöka få lite ordning på benen är att jag försöker dra ner på antalet cykeltimmar. Detta har jag då försökt kompensera genom att öka antalet timmar på crosstrainer. Det kan ha varit detta som gjorde att jag två gånger samma dag fick frågan om jag tyckte det var kul att köra crosstrainer. Men om det nu är någon mer som nu undrar, så nej jag tycker inte det är kul, det är mer än nödvändighet och ett sätt att försöka hålla sig i någorlunda form. Det har inget med nöjen att göra, endast med målsättningar inför framtiden.

För övrigt är det just nu alldeles för kallt i det här landet. Bara att få på sig alla kläder för att ge sig ut på löprundan är ju en hel process i sig. Att sen försöka röra sig framåt med alla kläder på ger ju inte precis känslan att man svävar fram över marken. Det kanske bara är detta som satt sig i benen? Samma dag som börjar tro på tomten och påskharen så ska jag även tro på den teori.

Grejen att hylla denna vecka är helt klart att ha garage till bilen och därefter stolsvärmen. Så fantastiskt skönt när man åker hem från gymmet och stelheten börjar komma. Jao, jag erkänner fullständigt att det är jag som åker bil till gymmet, trots att det är närmre att cykla, men seriöst hur glad blir man av att cykla när det är halt och kallt?

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här