Mix Haxholm ger er råd i nya Kost-och hälsobloggen

0
60

Mix Haxholm är kostrådgivaren och hälsocoachen som kommer att ge er råd och tips för att bli  bättre löpare och må bättre i vardagen. Hon gör det i Kost-och hälsobloggen.

Mix 1
Mix Haxholm startar nya kost-och hälsobloggen, där ni också kan ställa frågor om kost och hälsa. Foto: Mikael Grip

Varför ska man tänka på vad man stoppar i sig?

– Kosten har en stor betydelse i träningen. Om man tränar mycket och inte stoppar i sig bra näringsämnen blir det svårare för kroppen att återhämta sig. Man kanske inte tänker på det så mycket men kan märkas på längre återhämtningsdagar, förkylningar och trötthet. Vill man få ut max av sin prestation så bör man även titta på sin kosthållning.

Kan även en motionär ha nytta av att äta rätt?

– Alla kan ha nytta av att förbättra sin kost, framförallt en motionär som kanske inte tränar lika mycket men ändå vill uppnå en bättre hälsa eller vikt så är det ännu viktigare att se över sin kosthållning.

Vad innebär att äta rätt? Vad ska jag inte äta och vad ska jag äta?

– Jag förespråkar inte att man måste tänka, nu måsta jag ”äta rätt” den meningen sätter sån press på en själv så att man sätter kosthållningen på svart eller vit, bra eller dåligt. Det är bättre att säga till sig själv, nu ska jag ta hand om min kropp på bästa sätt och ge den det bästa bränsle så jag mår bra. Det hela handlar om att förbättra och byta ut till exempel råvaror med tillsatser till mer naturliga produkter. En enkel sak man kan börja med när man är ute och handlar är att titta på innehållsförteckningen. Om det är något ämne på förpackningen som jag inte känner igen så gör nog inte min kropp det heller.

Mix 2
Så naturliga råvaror som möjligt är ett bra första steg till en bra kosthållning. Foto: Mikael Grip

Det finns en uppsjö av olika metoder för vad man ska äta. Finns det någon metod som du förespråkar och i så fall varför?

– Ja, tyvärr finns det massor med förespråkande dieter och nya rön då man i första hand är ute efter att sälja en produkt eller koncept än att tänka på individen först och gå tillbaka till det naturliga. Om det är någon som jag kan rekommendera så är det böcker och råd från näringsfysiologen Fredrik Paulun. Där man får lära sig grunden till hur din kropp påverkas av olika råvaror. Skillnaden mellan ”snabba” och ”långsamma” kolhydrater, nyttiga fettkällor och bra proteiner. Kroppen behöver protein, fett och kolhydrater men hur vi sammansätter det och när vi tar in det i samband med träning är det som gör skillnad.

Hur snabbt kan jag märka resultat i min vardag om jag förändrar min kost till det bättre?

– Det kan man märka inom 2-4 veckor. Jag rekommenderar att man bör hitta en balanserad förändring och kosthållning som är enkel och som kan vara livet ut. Börja med att byta ut produkter från sockrigt läsk till vatten eller mineralvatten. Från margarin till kallpressad olivolja. Eller att minska bröd till ägg eller hemmagjord gröt till frukost.

Vad kan hända om jag äter för mycket junkfood och ändå tränar ganska hårt?

– Du löper en betydligt större risk att bli skadad och återhämtningen tar längre tid. Du kan träna hårt och exemplariskt men hjälper du inte kroppen att återhämta sig med bra fett, protein och kolhydratskällor så kommer du inte få ut max av dina mål, prestation eller resultat. Men ibland måste man dock få äta junkfood och det är det här som jag beskriver som balans. Har till exempel tränat hårt under en period och följt en bra kosthållning under 6 dagar utav 7 så ska man unna sig att få äta sin favorit junkfood. Då är det också lättare att gå tillbaka till sin medvetna kosthållning. Träning, kost och vila går hand i hand och är de viktigaste faktorerna som avgör för den som tränar ganska hårt och vill uppnå av sina framtida mål.

Finns det någon speciell kost som är bra för just löpare?

– Ja, att försöka hålla sig till så naturliga råvaror som möjligt och få i sig bra fettkällor som innehåller mycket med Omega- 3. Det finns i alternativ i fet fisk som lax, makrill och även i nötter och avokado. Kallpressad Olivolja, Rapsolja och även kallpressad ekologisk kokosfett är också jättebra fettkällor att tillaga maten i som är bra för lederna och kroppen. För löpare skulle jag också rekommendera ett få i sig tillräckligt med Magnesium. Man behöver 350 mg magnesium per dag för att täcka kroppens normala behov. Förutom det behövs 10–20 mg per timme när man tränar hårt och svettas mycket. Det är inte speciellt svårt att få i sig mineralet via kosten eftersom magnesium finns i många vanliga livsmedel såsom mandlar, pinjettnötter, havregryn, jordnötter, kikärtor, bruna bönor, råris, bulgur och fullkornsrågbröd. Vill man ta magnesium som ett kostillskott? Det finns två olika magnesium, och det bästa är det som innehåller magnesiumsulfat och inte magnesiumoxid som kroppen inte tar upp lika bra. Ät gärna fler mindre mål om dagen än 3 stora. Om Du ska springa ett långlopp, så drick mycket vatten dagen innan.

Mix 5
Se upp för lightprodukter och andra gömda sötningsämnen. Foto: Mikael Grip

Finns det något som jag absolut inte ska äta eller dricka?

– Om Du vill hjälpa kroppen till att må bättre så bör man försöka att undvika lightläsk och andra gömda sötningsmedel. Sen när det står ”vegetabiliskt fett, margarin eller delvis härdat fett” på innehållsförteckningen brukar jag hålla mig borta från det. Industrin behöver ett billigt, lätthanterligt och hållbart fett. Det görs av vegetabiliska oljor som genom en lång rad komplicerade kemiska processer förmås att gå från ett flytande fett med viss färg, lukt och smak till ett hårt, smörliknande fett. Inför själva härdningen tvättas fettet rent från vitaminer och exempelvis antioxidanter med hjälp av lut, fosforsyra och blekmedel. Sedan blandas det flytande fettet i reaktorer med nickelspån och vätgas och blir ett hårt fett. Om processen avbryts innan fettet är fullhärdat uppstår transfettsyror. Man får en fettmolekyl som varken är mättad eller omättad. Transfettsyror finns också naturligt i små mängder i animaliskt fett: mjölk, ost, smör och kött. Men ingen har kunnat visa att de naturliga transfettsyrorna skulle vara skadliga. Däremot är forskare helt eniga om att de industritillverkade transfettsyrorna ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Enligt det danska livsmedelsverket finns det också starka misstankar om att transfettsyrorna kan orsaka cancer, allergier, diabetes typ 2 och öka insulinkänsligheten så att man lättare blir överviktig.

Är lightprodukter bra?

– Nej, det brukar oftast vara mycket socker i istället och sötningsmedel. Så hellre originalet som är betydligt godare och mer naturlig i mindre mängd än light.

Mix 6
Att laga maten själv från grunden är ett bra recept enligt Mix. Foto: Mikael Grip

Vad äter du helst själv?

– Jag försöker ge kroppen så naturliga råvaror som möjligt och gärna närproducerat. Håller mig borta från lightprodukter och produkter med tillsatser. Så jag lagar gärna maten från grunden själv. Det är viktigt att ge kroppen vila och lyssna på den med. Man måste kunna njuta av livet och vill min kropp ibland ha något så ger jag det men i lagom mängder.

Maila gärna till Mix och fråga om kost och hälsa på: mix.haxholm@yahoo.se

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här