Hem Träning Snabbare än någonsin efter 50

Snabbare än någonsin efter 50

0

Tänk dig att genomgå en metamorfos i 50-årsåldern. Jan Binkowsky var ingen nybörjare när han plötsligt satte upp mål, skalade av en minut per kilometer och av bara farten sprängde drömgränsen på halvmaran. Det blev ett rasande, raskt år tack vare Spring coachar.
springcoachar

Omarbetat reportage från Spring #8 2015. Text Per Ohlsson Foto BG Nilensjö

Jan Binkowsky hörde av sig till Spring efter att ha malt på i gamla fotspår så länge han kan minnas. Det som inspirerade var magasinets allra första artikel under vinjetten Spring coachar. Den följdes av en uppmaning till läsarna att söka professionell hjälp med utvecklingsgaranti.

– Jag anmälde intresse och frågade om de ville coacha mig, eller om jag var ett hopplöst fall, säger han.

För 25 år sedan började medelmåttige handbolls- och fotbollsspelaren Jan Binkowsky springa ett par gånger i veckan. Under en 15-årsperiod blev det Göteborgsvarvet tiotalet gånger, men han orkade aldrig pressa sig under personliga drömgränsen på två timmar.

– Jag lunkade på i mitt vanliga tempo – inga konstigheter, ingen variation. Samtidigt ville jag verkligen göra halvmaran under två timmar… och milen på 47.30. Förutom ett par löprundor i veckan brukade jag köra något corepass och spinning på gymmet. Det var allt. Jag låg på 55 minuter på milen och vägde ungefär 93 kilo.

Ökad träningsdos

Springs chefredaktör, BG Nilensjö, ser minst sagt nöjd ut när vi studerar utvecklingen tillsammans på dataskärmen och får svart på vitt vad som hänt sedan han satte klorna i Lundalöparen. Men mest nöjd är objektet själv.

De hade höga gemensamma mål från start och det tog mindre än ett år att kapa tiderna rejält och klara utmaningen på halvmaran.

– Speciellt gillade jag fartövningarna på friidrottsbanan hemma i Lund. Jag springer ofta själv, men har hittat lite sällskap också. Ibland tränar jag med folk ur Facebookgruppen Coach K Runners, på lördagarna brukar en kompis och jag ta en runda i Skrylleområdet utanför Lund och några gånger har jag åkt till Helsingborg och kört med IS Göta, berättar Jan Binkowsky.

BG Nilensjö, som är både ordförande och tränare i Helsingborgsföreningen, minns första gången adepten dök upp på en Götaträning.

– Det var inomhus och vi körde rätt tuffa intervaller. Jag kommer ihåg att du gick ut hårt, gav järnet redan på den första sträckan och rusade ifrån andra i gruppen som var mer rutinerade och hade större kapacitet. Men det höll ju inte, säger coachen.

I stället blev det en skräckupplevelse.

Coachen och hans adept.

– Du hade ju berättat att du var rätt snäll mot dig själv, och sällan blev trött i samband med träningar eller efter fullföljda lopp. Men då, efter intervallpasset, var du verkligen trött, säger BG.

BG Nilensjö om att träna Jan Binkowsky

– Vi började som vanligt, med ett frågeformulär för att checka av vad som var rimligt. Jan ville inte förändra livet men ändå förbättra sig som löpare. Tränar man som han gjorde så underhåller man formen, men man varken utvecklas eller förbättrar resultaten.

Hans dotter filmade honom och vi kunde rätta till lite tekniska detaljer. Upplägget var fem pass i veckan, varav ett eller två på crosstrainer. Framförallt ökade variationen med omväxlande korta och långa intervaller, tröskelträning, snabbhet, styrka och distanspass. Redan första veckan petade jag in ett backpass i programmet.

Det har gått himla bra. Han har varit seriös och jag har fått rapporter varannan vecka och ibland har vi träffats. När Jan gick under tvåtimmarsgränsen i Köpenhamn så hade han kapat 18 minuter på halvmaran, nästan en minut per kilometer, på mindre än ett år. Det tycker jag han ska vara nöjd med.

Fartpass på bana är något som Jan Binkowsky numera förstår att uppskatta.

Träningen rullade på

Veckorna rullade på och ett och annat kilo försvann längs resan.

Under våren märktes att kvalitetsträningen gav resultat.

– Det var två tävlingar tätt inpå varandra i maj, Lundaloppet och Blodomloppet i Malmö, då jag kände att jag var på gång. Jag hade helt annat driv och ork än tidigare och när min dotter och hennes pojkvän, som alltid brukade vara före mig i mål, tog rygg så ökade jag bara farten och sprang ifrån dem.

Jan Binkowsky


Ålder: 52 år.
Bor: Lund.
Familj: Sambo och två vuxna döttrar.
Yrke: Försäljare inom livsmedelsindustrin.
Personliga rekord: 47.30 på milen (Springtime, Helsingborg 1994), 1.58.52 på halvmaraton (Köpenhamn 2015).

Favoritskor: ”Asics har jag definitivt fastnat för. Jag har tre par.”

Plötslig motgång

Men en dryg månad senare kom ett oväntat bakslag. Det var dags för Malmömilen och Jan var inställd på att pressa sig under 50 minuter. Tillfället var ytterst illa valt, skulle det visa sig.

– Det var en riktigt het, kvalmig dag och vi var många som hade det jobbigt. Jag var inte i närheten, det kändes motigt och jag var faktiskt lite knäckt efteråt. I stället tog jag semester från träning och allt. När jag drog i gång igen så körde jag mer crosstrainer än tidigare.

Jan Binkowsky hade harvat på med sin löpning i många år innan han sökte professionell vägledning och fick ett ordentligt lyft.

Varannan vecka har Jan Binkowsky skickat rapporter till sin coach. Den positiva utvecklingen fortsatte och när det var dags för Köpenhamns halvmara i september så kände han sig åter mogen för ny rekordsatsning. Den här gången gick det galant, och mållinjen passerades efter 1.58.52.

– Jag firade med pasta och vin. God mat, sötsaker och vin vill jag inte vara utan, även om jag håller igen lite och dricker mer sparsamt än tidigare.

De nya träningsrutinerna och de sundare vanorna tänker han fortsätta med.

– Jag har alltid gillat att springa och jag tycker om att komma ut och andas. Eftersom jag reser mycket i jobbet så har jag jämt skorna med mig. Att löpa är ett kul sätt att se städer. Jag ska försöka bli ännu bättre och sätta nya rekord. Ett realistiskt mål är väl under 1.55 på halvmaran, och så springer jag gärna ett maratonlopp framöver.

Vill även du nå en ny nivå i din löpning?

Nu har du chansen precis som Jan att bli coachad av Spring. För endast 249kr i månaden (199kr om du är Springmedlem) får du ett personligt utvecklat träningsprogram som sträcker sig över minst 6 månader. Ta kontakt med oss via epost för att veta mer.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Exit mobile version
X
X