0,00 SEK

Du har inga produkter i varukorgen.

Hem Blogginlägg Tävlingsperioden inledd

Tävlingsperioden inledd

Det behövdes endast några dagars återhämtning efter halvmaran i Malmö (1.05.06) som Johan sprang för tre veckor sedan. Vi har bestämt att inte gå på med intervaller för tätt in på efter tävlingarna. Förra året var vi lite för snabba att köra på med fartpass efter tävlingar och det gjorde att återhämtningen blev betydligt längre än vad den blivit i år. Efter halvmaran i Malmö körde vi första fartpasset på onsdagen och det funkade bra även om det var ett riktigt tufft pass med intervaller i 12 km.
Träningen har flutit på bra på så gott som alla passen senaste veckorna men också under hela grundträningsperioden som inleddes i december. Johan har inte haft några känningar eller infektioner på ganska lång tid och det tackar vi för. En del kan man naturligtvis påverka själv men här gäller det också att ha lite tur och det har vi haft.
Veckans sista fartpass på 7km landade på 20.36 och det var 19s fortare än för en månad sedan. Detta var det vassaste fartpasset under hela grundträningsperioden.
Han säger ofta till mig att han är riktigt stark nu trots träning upp mot 200 km/vecka.
Det är alltid en svår avvägning hur mycket man vågar köra på nu när de viktiga tävlingarna börjar närma sig. Vi har bestämt att nu släppa på träningen en del för att skapa en formtopp till Lundaloppet, 10 maj, och Göteborgsvarvet, 17 maj, så denna veckan avslutades lite lugnare med ett långpass på 25 km utan fartökning. Fokus ligger dock mer på Göteborgsvarvet än på Lundaloppet. I nästa vecka blir det mestadels distans med endast ett fartpass på tisdagen.
Till Lundaloppet blir vi över 6 000 löpare så det kommer att bli en stor folkfest här i Lund men även lite trångt i varvningen (2×5 km) för de snabba löparna. Johans mål är att försöka springa lite fortare än förra året. Han gjorde då ett bra lopp då och kom in på 30.06. Banrekordet är 29.56. Det kommer bra motstånd från Danmark där Köge Atletik klubb ställer upp med två vassa löpare. Dadi Tesfaye har gjort 30.16 och William Morwabe har ett personbästa på 29.44.
Till Göteborgsvarvet är det svårare att ange något direkt tidsmål. Mycket kan hända på en halvmara där temperaturen och vinden spelar en betydligt större roll än på 10 km. Det blir i alla fall full satsning mot att kunna vara med i täten bland de bästa nordiska löparna.
bild

Med hjälp av Löplabbet och Garmin har vi allt vad vi kan önska oss i utrustningsväg som löpare.
Med hjälp av Löplabbet och Garmin har vi allt vad vi kan önska oss i utrustningsväg som löpare.

Här följer lite siffror från de senaste veckornas träning:
Vecka 16: 191km
Vecka 17: 202km
Vecka 18: 200km

Fartpassen:
Intervaller (4,3,2 min)x4, vila 60s, 2.56-3.06 (distansskor)
Snabbdistans 10km, 30.50 (Lunarracer)
Långpass 31km, 3.55min/km

Intervaller 3x10min (30s, 15s, 30s) Snabbt 30s och sedan flyta på i 30s osv. 3.01 / 3.01 / 3.04. Lätt i kroppen, (Lunarracer)
Tröskelintervaller 5 km, 5 km och 3 km. 3.12 / 3.11 /3.09. Sliten (distansskor)
Intervaller 8x1000m kl. 04.56 (för att får mer vila inför tävling på söndag). Snitt 3.01. Tungt men bra för skallen
Distriktsmästerskapen Ystad 10km. 29.39 och personligt rekord

Intervaller 3x10min. 3.11 / 3.10 / 3.08. Sliten (distansskor)
Intervaller 6x1000m + 6x500m. 2.55-3.04 på 1000m. 2.42-2.59 på 500m . Okej känsla men inte mer.
Snabbdistans 7 km på 20.36min.
Långpass 25 km 4.01min/km.

Daniel Ekman
Daniel Ekman
Coach Ekman Namn: Daniel Ekman. Född: 1969. Arbete: Idrottslärare, löpledare för Springtime Travel, coachar och håller föredrag (www.ekmanidrottskonsult.se), arrangerar Lundaloppet. Motto som tränare: Våga vila när du är i bra form. Klubb: Ingen just nu men har så klart fin kontakt med Strömstad LK och även med IFK Lund. Adept(er): Johan Larsson Strömstad LK och ett 10-tal motionärer som gör milen på 32-60 minuter. Jag ansvarar också för "Ekmans löpare i Lund" där vi idag är 200 medlemmar. Meriter: 14:e plats på Göteborgsvarvet (-98), 1:a plats på Kungshamn-Smögenvarvet (-94) Sv GP. Har vunnit ett 40-tal brödrostlopp. Personliga rekord: 1 500 m: 4.14, 3 000 m: 8.39, 5 000 m: 14.42, 10 000 m: 30.33, Halvmaraton: 1.08.45. Favoritsträcka: 10 km stadslopp. Roligaste löparminne: Det är absolut ett 15-kilometerslopp på S:t Bart. Vill med löpningen: Kunna hålla mig så bra tränad att jag kan njuta av att springa i många år till.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Föregående artikelEtt riktigt maratonlopp
Nästa artikelVem bestämmer?

AKTUELLT NUMMER

Årets sista utgåva snart till tryck!

0
Ett litet axplock om vad som väntar i nya Spring. Om en vecka trycker vi adresserna på baksidan, är din adress med? Annars är det hög tid..

FÖLJ OSS

8,665FansLike
6,714FollowersFollow
- Annons -

BLOGGAR

GPX-myset

0
Man brukar ju säga att den som eldar med egenhuggen ved blir varm två gånger: när det eldas och när det huggs. Jag tycker...

Recension Nike Tempo Next%

All I Want For Christmas

Växelbruk

- Annons-

PODCAST

X
X