0,00 SEK

Du har inga produkter i varukorgen.

Hem Blogginlägg Lundaloppet och GöteborgsVarvet

Lundaloppet och GöteborgsVarvet

Träningen har flutit på i stort sett enligt plan. Vi planerade in så att det skulle komma en formtopp inför Göteborgsvarvet och det tycker jag att vi lyckades med. Vi drog ner på träningen en hel del under två veckor både vad det gäller fart och distans.
Tyvärr fick Johan en liten känning i ljumsken dagen innan Lundaloppet som oroade en del. Som tur var stannade känningen vid just en känning och den utvecklades aldrig till någon riktig skada. Vi tog ändå det säkra före det osäkra så vi bytte ut några löppass till cykel. Efter några dagar var han helt besvärsfri.
Både Lundaloppet och Göteborgsvarvet genomfördes på ett mycket bra sätt. Utgångsfarten på båda loppen var något högre än snittfarten men samtidigt är det bra att spänna bågen ibland. Johan kände att han var i bra form och hade pigga ben inför båda loppen vi är nöjda med resultaten i förhållande till omständigheterna.
Det blev ganska många dagar distans efter båda loppen vilket gjorde att Johan återhämtade sig fort. När vi väl kom igång med fartpassen kunde de genomföras med god kvalité. Nu är planen två riktigt tuffa veckor följt att en lite lugnare period under två veckor.
Johans egna tankar: Förberedelserna inför Lundaloppet var mindre bra då jag fick känningar av en inflammation i ljumsken dagen innan loppet. Inflammationen kom efter två dagar med bara lugn distans så jag blev väldigt förvånad. Samma kväll hade jag ställt in mig på att inte springa och körde därför ett hårt cykelpass på spinningcykeln. Jag trodde att det var en aggressiv inflammation och tänkte att det var lika bra att dra igång med alternativ träning direkt. Dagen efter på morgonen provade jag att jogga lätt och jag tyckte att det kändes bättre så jag beslutade mig för att springa. Loppet gick bra med tanke på att förberedelserna var mindre bra. Hade jag inte kört passet på cykel dagen innan så kanske jag hade kunnat stressa Kenyanen lite även om jag tror att han hade kunnat springa snabbare än 29.42.” 

Presskonferens inför Göteborgsvarvet.
Presskonferens inför Göteborgsvarvet.

Intervju med SVT strax innan start.
Intervju med SVT strax innan start.

 ”Göteborgsvarvet var ett av säsongens stora mål och målsättningen var att bli bästa svensk. Jag visste att inte Ekvall skulle springa och därför kändes det som en realistisk målsättningen. Tiden 1.06.08 var helt okej med tanke på att det var cirka 20 grader och en sol som låg på under hela loppet och gjorde att jag mattades av sista 3 kilometerna. Målsättningen tidsmässigt var under 1.05.30 men som sagt jag är nöjd med tanke på att väderförhållandena inte var i närheten av under varvet 2012 då jag sprang på 1.06.54.”

På väg mot mål på Göteborgsvarvet och klockan slår precis över till 1.06.00.
På väg mot mål på Göteborgsvarvet och klockan slår precis över till 1.06.00.

Nu är det träning som gäller fram till Malmömilen den 14/6.
Här följer lite siffror från de senaste veckornas träning:
Vecka 19: 118 km + två cykelpass a 50 min
Vecka 20: 124 km + ett cykelpass a 50 min
Vecka 21: 190 km

Fartpassen:
12 x 2 min, vila 60s, snitt 2.56min. Lunarracer
Lundaloppet 29.56min.
Långpass 24km, 4.15
Tröskelintervaller 10 km. 1km 3.05-3.10 följt av 1km 3.25 min/km. Passerade milen på 32.08. Distansskor
Göteborgsvarvet 1.06.08

Intervaller 4 x 7min, aktiv vila i 60s (3.40 min/km) milen på 31.48. Distansskor.
Intervall 3 x 10 min (30s,15s, 30s) Snabbt 30s och sedan flyta i 30s osv. 3.10/3.11/3.08
Långpass 30km, 4.10

Daniel Ekman
Daniel Ekman
Coach Ekman Namn: Daniel Ekman. Född: 1969. Arbete: Idrottslärare, löpledare för Springtime Travel, coachar och håller föredrag (www.ekmanidrottskonsult.se), arrangerar Lundaloppet. Motto som tränare: Våga vila när du är i bra form. Klubb: Ingen just nu men har så klart fin kontakt med Strömstad LK och även med IFK Lund. Adept(er): Johan Larsson Strömstad LK och ett 10-tal motionärer som gör milen på 32-60 minuter. Jag ansvarar också för "Ekmans löpare i Lund" där vi idag är 200 medlemmar. Meriter: 14:e plats på Göteborgsvarvet (-98), 1:a plats på Kungshamn-Smögenvarvet (-94) Sv GP. Har vunnit ett 40-tal brödrostlopp. Personliga rekord: 1 500 m: 4.14, 3 000 m: 8.39, 5 000 m: 14.42, 10 000 m: 30.33, Halvmaraton: 1.08.45. Favoritsträcka: 10 km stadslopp. Roligaste löparminne: Det är absolut ett 15-kilometerslopp på S:t Bart. Vill med löpningen: Kunna hålla mig så bra tränad att jag kan njuta av att springa i många år till.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

AKTUELLT NUMMER

Årets sista utgåva snart till tryck!

0
Ett litet axplock om vad som väntar i nya Spring. Om en vecka trycker vi adresserna på baksidan, är din adress med? Annars är det hög tid..

FÖLJ OSS

8,665FansLike
6,714FollowersFollow
- Annons -

BLOGGAR

GPX-myset

0
Man brukar ju säga att den som eldar med egenhuggen ved blir varm två gånger: när det eldas och när det huggs. Jag tycker...

Recension Nike Tempo Next%

All I Want For Christmas

Växelbruk

- Annons-

PODCAST

X
X