Träningsläger AK style

0
29

För ett drygt år sedan presenterade jag hur träning går till AK style. Nu är det dags för den ultimata guiden för ett lyckat och bra träningsläger. Sammanfattat i tolv stycken lika viktiga punkter.

Här syns 1000m bergen, precis som det ska vara på läger. Dessutom bra områrde för att rå slappa. Ett boende som uppfyller kraven mao.
Här syns 1000m bergen, precis som det ska vara på läger. Dessutom bra områrde för att rå slappa. Ett boende som uppfyller kraven mao.
  1. På läger gör man inte många saker. Dock gör man mycket av de få sakerna man gör. D.v.s. tränar, äter och vilar mycket. Vissa gillar att sova mycket. Jag anser det överskattat och föredrar att bara ta det lugnt.
  2. På läger bör man träna mer än hemma. Om man som jag ungefär tränar 2h på veckodagarna och 3h på helgerna hemma under grundträningen är det då lämpligt att addera minst en timme per dag på detta. På läger tränar man minst 2ggr per dag. Vill man ha över 5h per dag bör ytterligare minst ett pass läggas till. Under 5h kan 2 pass räcka.
  3. På läger har man mycket tid och oftast en grym miljö runt omkring sig. Har man ingen grym miljö har man gjort bort sig från början. Har man inte mycket tid är man inte på träningsläger utan familjemys eller någon form av upplevelsesemester. Detta medför att man i huvudsak tränar långpass. Andra pass körs lämpligen efter långpassen så man inte är mer än nödvändigt sliten på det fina passet. Det är där njutningen blir fulländad.
  4. På läger är hygien av mindre ordning. Helst duschar man inte så mycket. Rakning ska definitivt inte förekomma och av skönhetsprodukter känns bara tandkräm och vid eventuella duschar, schampo lite nödvändigt. Städning och disk görs i minimal omfattning. Stället man bor på bör lukta helvete sista dagarna.
  5. På läger ska man inte ha med sig så mycket träningskläder som man borde ha. Mao p.g.a. punkt 4 kan redan en svettodör ligga över kroppen som då självklart måste bli värre när kläderna åker på. Lyxen att plocka fram en ren tröja (om man nu har med sig mer än en) när den gamla har blivit för stel ska kännas som Guds gåva. Skor ska gärna kastas efter läger, det är ett bra tecken på tillräcklig dos och rätt sorts träning.
  6. Om kvalitépass ska köras måste dessa föregås av ångest. Dessutom ska alltid antal intervaller kortas ner under uppvärmningen. P.g.a. långpasset som klarats av tidigare på dagen oftast avslutas med en rejäl nerförsbacke är låren sönderslagna. Efter ett kvalitépass är man nöjd oavsett hur det gick eller vad man körde. Att man bara kunde lämna 6,30min/km uppvärmningskomajoggen måste ses som en framgång. Troligen har man ändå mjölksyra i armarna under uppvärmningen.
  7. Träningspass hoppas inte över. Eventuellt vid skada och sjukdom kan det skippas, men sjukdomar förekommer inte på läger och skador får man lösa. På läger måste man träna alltid. Annars kunde man ju lika gärna vara hemma och jobba.
  8. Varje dag efter första passet bör lokala affären besökas. Godishyllan kan man få titta på och har man bra ämnesomsättning välja fritt från den. Annars bör välja av de lokala delikatesserna istället. Getostar, lufttorkad skinka, frukter, grönsaker och sådant ska avnjutas  i större mängder än vad som är brukligt. Vissa påstår den lokala ölen måste drickas, jag är mer för det lokala ”vattnet med gas”.
  9. Ett boende med matlagningsmöjligheter måste väljas, annars måste man bli förpestad av eventuellt mindre värdiga restauranger. Självklart ska restauranger besökas, men då av logistiska själ. Dvs. att träningen avslutas där det finns en bra sådan eller att man är så trött i benen på kvällen att den korta tiden framför spisen inte funkar för benen. Dock för att punkt 1 ska kunna hållas ordentligt är det lämpligt att laga mat, för då kan resten vila när en lagar och boendet behöver ej lämnas. Dessutom ger det extra skäl för nummer 8. Är man i länder där det är lämpligt att äta allt ute finns risk att hullet växer mer än nödvändigt, går det få OK för det, men då ska det innebära korta förflyttningar. Frukostbuffé rekommenderas bara för de under 30år. För de över 30år är sådant inte lämpligt.
  10. På träningsläger går man aldrig ner i vikt. Troligen p.g.a. punkt 1 och 8.
  11. När lägermålet väljs måste det kontrolleras att det åtminstone finns en topp som är 1000hm från klättringens början i väldig närhet. Finns inte det bör det finnas andra väldigt starka själ att välja detta resmål.
  12. Sista dagen är man osugen på långpass/träning. Det är för at vänja sig för att komma hem igen. Man tränar självklart av sina timmar, men det ska kännas tungt, segt och omotiverande. Helst ska man inte prata under de passen.

På mitt senaste läger har självklart alla dessa punkter hållits. En person bröt mot punkt 7, men får numera efter det leva med en inre skam på grund av detta faktum. Många saker ville göra så att jag skulle bryta mot denna regel typ stukning, söndertrampad framfot och nermosning av bil. Men tejp och ett mörkt sinne kunde göra att lägret kunde avslutas med stil.

En spanjor gjorde ett försök att stoppa oss, men inte ens det lyckades. Det förlängde passet för den lilla killen som fick akut springa och hämta mitt körkort för att underlätta mötet med den spanska polisen.
En spanjor gjorde ett försök att stoppa oss, men inte ens det lyckades. Det förlängde passet för den lilla killen som fick akut springa och hämta mitt körkort för att underlätta mötet med den spanska polisen.

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här