Hem Intervjuer VM-löpare tar över stafettbloggen

VM-löpare tar över stafettbloggen

0

Den 30 maj går Ultratrail-VM i Annecy i östra Frankrike och på startlinjen står bland annat Mimmi Kotka. Mimmi kom från ingenstans förra året och sprang in på en andraplats på Ultravasan och har även efter det gjort många fina tävlingar. Idag tar hon över stafettbloggen.

Vem är Mimmi Kotka?

– Naturälskare, löpare, storätare och näringsfysiolog.

Vad fick dig att börja springa?

– Jag ville hålla mig i form, enkelt och effektivt. Snabbt blev det dock mer äventyr av det hela, har alltid älskat friluftsliv och löpning passade fint ihop med det. Kärleken till att vara ute i naturen tog över.

Hur gick tankarna under Ultravasan förra året?

– Tankarna gick inte så mycket under själva loppet, och när de väl gjorde det var det banala saker som ”fin myr” eller ”fes killen bredvid mig just nu!?” Innan loppet tänkte jag bara ”vi kör” och att jag kunde springa de sista milen på vilja när jag knäckt mig själv.

Läs även: Från ingenstans till tvåa på Ultravasan
Läs även: Ultravasan 2014 Race report

Vad tar du med dig från Trans Gran Canaria?

Du var nere på Gran Canaria i vintras, både för att få några veckors bra träning samt att springa Trans Gran Canaria. Vad tar du med dig från tävlingen som inte riktigt gick som tänkt?

– Att jag mår illa av nattlöpning och att ultralöpning inte bara handlar om att springa, det är annat som måste fungera också.

Hur går tankarna inför Ultratrail-VM?

– Jag varken underskattar eller överskattar min förmåga, det kommer gå precis så bra som jag gjort mig förtjänt av, löpning är skoningslöst rättvist på det sättet. Det är också därför jag gillar att tävla. Den som tränat bäst vinner och alla andra radar upp sig därefter utifrån sina förberedelser.

Läs även: Svenskar på startlinjen på Ultratrail-VM

Vad kan man förväntas läsa om på stafettbloggen de närmaste veckorna?

– Vild och vacker löpning. Min löparhistoria och VM förstås! Kanske också lite om hur man roddar med sina egna löparäventyr och äter för att hålla sig frisk. Ska hålla igen på utläggen om vilda djur och växtlighet, folk är inte så intresserade…

Vad betyder löpningen för dig?

– Den gör mig till en bättre person.

Hur ser en normal träningsvecka ut?

– Det varierar över året, sen har jag inte heller sprungit så länge att jag hittat min perfekta träningsformel. Generellt tränar jag sex dagar i veckan, 10-15 mil numer. Mycket långsamt mal, snabbare ett par gånger.

Vill du också blogga?

Har du också något du vill skriva om. Prova på att blogga på springlfa.se under en 5 veckors-period. Skicka ett mail till blogg@springlfa.se och berätta lite kort om vem du är och vad du vill blogga om.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Exit mobile version
X
X