Det var en rutinerad svensk löpare med OS-tankar som sprang ifrån till ett säkert guld i Nordiska mästerskapens herrklass i terränglöpning. Dessutom blev det guld i lagtävlingen för Sverige.
Jätten Bule-löpet i Österbymo handlade som vanligt om riktigt tuff terränglöpning. Något som vinnarna Staffan Ek och Alva Olsson gillade. Båda slog banrekord.