192 km på 7 dagar och två veckor kvar

0
57

Jag har tidigare beskrivit mitt år i 5 steg mot maran i Valencia, de tre första stegen var:

  1. Vecka 1-36, bygga en bas med 8 pass i veckan, helst 100k i veckan, resultat: 288 pass & 3653 km, dvs 101,47 km i snitt/vecka.
  2. Vecka 37- 43, 7 veckor med ökning av både antal pass och km, det blev 58 pass och 895 km, dvs 127,8 km/veckan. Snitt 15,4 km/pass.
  3. Vecka 44-45, 2 ännu tyngre veckor, det blev 17 pass och 298 km. Två bra nyckelpass och jag åkte till Valencia med en grymt bra känsla…

Steg 4 är två veckor på plats i Valencia, första 7 dagarna har gått nu. Planen var 20 pass och 360 km, helst två 180 minuters pass.

Det började riktigt dåligt, strul med flyget ner på lördagen så kom sent ner. Hyr en lägenhet och fick inte tag på riktigt frukost och mellanmål förrän på måndagen, sprang 49 km under helgen, sent lördag när jag kom ner sedan 28 + 10 km på söndag – med för dåligt med energi. Det slet och veckan som sedan följde var initialt en fight mentalt och fysiskt. Hemma kämpar jag på mina pass för att komma under 5.30 fart, nu fick jag kämpa för att komma under 6.00 fart. Det gick bara inte. På torsdagen testade jag en tröskel, det blev 3 kilometer i 4.35 fart, samtidigt läste jag om min vän Bujar som hade joggat efter jobbet i 4.40 tempo, haha. Men, jag gav inte upp. Dagen efter skulle jag köra 30 km, efter 4 km funderade jag på att bryta och jogga hem. Det händer liksom inget, jag vill springa avslappnat och ligga i 5.20-5.30 tempo, jag låg runt 6 min igen. Men, det vände och gick bättre och bättre, efter 2.49 hade jag klarat av 30 km i 5.37 tempo, det klart bästa passet sedan jag kom ner. Fredag och lördag har också känts bättre och jag summerar dessa 7 dagar med 192 km på 12 pass och nästa 19 timmars löpning. En ansenlig mängd bara aerob träning. I min planering fanns det två kvalitetspass, men kroppen har inte varit med i matchen och dessutom har det blåst konstant här nere, väldigt ovanligt. Jag känner mig lustigt nog inte sliten fysiskt egentligen, men helt utan tryck. Min filosofi är ju att mängden är mer avgörande än farten, men så här mycket har jag inte tvivlat tidigare år, är det för lång period för mig, trött på det?  Vi får se. Så här har det 7 dagarna sett ut:

Söndag fm, 28km, 5,42 tempo.            em, 10 km, 6,05 tempo

måndag fm: 12km, 5,58 tempo            em, 14 km 6,09 tempo

tisdag em: 26 km, 6,05 tempo

onsdag fm:  10 km 5,55 tempo            em, 18 km, 6,00 tempo

torsdag fm, 11 km inkl 3 km tröskel, 5,21 tempo  em, 8 km 6,01 tempo

fredag fm, 30 km, 5.37 tempo

lördag fm, 11 km i 5,45 tempo            em, 12 km i 5,24 tempo, inkl 15x30s och 1000m på 4.16

I morgon är planen 2 timmar, det kommer ge 17 timmar måndag till söndag, normalt ligger jag på ca 10 timmar i veckan, men de sista veckorna har sett ut enligt följande:

mängden sista 4 veckorna, en dag kvar denna vecka som hamnar på 17 timmar

Ny rapport om en vecka, håll ut :)

 

Föregående artikelIntervju med Kristofer Låås
Nästa artikelHäng i! Det vänder!
SPRINGaren Namn: BG Nilensjö. Född: 1963. Bor: Helsingborg. Jobb: Driver Spring Kommunikation AB. Klubb: IS Göta, ordförande och tränare. Tränare: Egen. Meriter: EM guld två gånger i militär femkamp, hyfsat bra löpare för att vara mångkampare – 8:55 3000 m, 15:20 5000 m, 31:51 på 10000 m. Som veteran över 80 SM medaljer, ett antal skånska rekord och två svenska rekord i M50, 34:05 på 10 km landsväg och 16:36 5000 m inne + ett VM brons. Favoritsträcka: 3000. Personliga rekord: I M50, 9:28 på 3000 m, 5000 m 16:27, 10 km 34:05, halvmaraton 1:15:46. Vill med löpningen: Göra milen under 35 minuter, slå rekord och hålla mig i form. Ser fram emot: Nästa nummer av Magasin Spring.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här