Vi fortsätter idag presentationen av vinnare 2016 för er som inte har magasinet, nu kategori nummer sex av våra nio, Årets lopp! Rubriken i magasinet var, 50 års erfarenhet ger utdelning, vinnare blev Lidingöloppet.

Att Lidingöloppet blev nominerat och sedan segrade är kanske inte så konstigt. Men att det fick hela 69 procent av rösterna visar vilken ställning detta lopp har hos löparna i Sverige. I mer eller mindre alla reportage med löpare i magasinet och på vår sajt så kommer det upp en story om just Lidingöloppet. Det är över 1 miljon som har deltagit, det är världens största terränglopp och numera också framröstat som Sveriges bästa lopp. Vi får en pratstund med Tomas Hoszek som är vd för Lidingöloppet sedan 2010.
Berätta lite om Lidingöloppet!
– TCS Lidingöloppet är ett av de svenska klassiska idrottsevenemangen som har en över 50-årig historia att luta sig mot. Speciellt med TCS Lidingöloppet är den mytomspunna banan som 15 minuter från centrala Stockholm sträcker sig över fantastisk natur. Den beryktade sista milen är ett starkt kännetecken för loppet. I dag är TCS Lidingöloppet fortfarande lika spännande som utmaning, men det är numera bredden och alla dess lopp under eventhelgen som präglar det vi gör.
Loppet startade 1965 och vi har 4 personer som har sprungit alla åren. Kul siffror från en helg är att vi delar ut över 80 000 liter vätska och 30 000 banner.
Vad tror du är ert framgångsrecept?
– Vi har 52 års erfarenhet av att arrangera lopp i vår terräng, varje år gör vi vårt yttersta för att ge alla deltagare en bra upplevelse. Våra funktionärer är otroligt engagerade och är en framgångsfaktor. Vi har även en stark CSR-ådra där Lidingöloppet fungerar som en motor för insamling och möjliggörande av olika sociala projekt.
Jag blir lika imponerad varje år när jag kör över bron och ser invaderingen av ön, varför återkommer så många, år efter år?
– Vi hoppas att det sker för att vi skapar dagar med värdefullt innehåll på hög kvalitativ nivå. Lidingöloppet är ett lopp i världsklass, men vi strävar också efter att vara en upplevelse i världsklass för våra deltagare och besökare.
Vad var bäst med 2016?
– Bäst var att allt flöt på väldigt bra trots att vi gjorde ganska stora förändringar på arenan, men också via samarbeten med alla våra engagerade partners. Inte minst de nya som TCS, Team Sportia, 2XU, Saucony, Cancerfonden och Ica, vilka alla på sitt sätt bidrog till ännu ett lyft av ett redan starkt arrangemang.

Vad är ambitionen 2017?
– Vår ambition är att fortsätta resan av förbättringar och nytänkande kring våra lopp. Vår förhoppning är att fler ska uppmärksamma Rosa Bandet-loppet på söndagen för att hjälpa oss att lyfta ännu större medel till den så viktiga cancerforskningen. Vidare önskar vi fortsätt tillväxt på TCS Lidingöruset och TCS Lidingörullet som riktar sig till hela gruppen medmänniskor som har olika former av funktionshinder. Vi vill naturligtvis få ännu flera barn och ungdomar som upptäcker glädjen i att springa något av våra lopp.
Hur arbetar ni med förbättringar?
– Vi arbetar ständigt med fokus på att förbättra våra arrangemang på alla nivåer, från trafik, sjukvård och utdelning av vätska till upplevelsen av olika aktiveringar, matupplevelse, utställare i mässan med mera. Det är en inneboende process i hela vår organisation.
* Övriga nominerade i kategorin var Trosa stadslopp och Stockholms Brantaste.
Är du inte medlem ännu? http://spring.prenservice.se/kodlandning?internetkod=436-4361001