Racerapport Växjö marathon

Mikael Tisjö  

Så kom dagen som varit höstens stora mål och det de flesta pass varit inriktade på.

Träningen har under hösten flutit väldigt bra och utan avbrott. I september blev det också tre lyckade tävlingar vilket fick mig tro att ett nytt pb var minst sagt rimligt.

En vecka innan loppet stryker jag längst väggarna då flera i familjen är förkylda men är inte alltför orolig då jag oftast inte blir smittad. Är på lördagen innan nere på lokala simhallen med ungarna och badar samt bastar, detta var förmodligen ett misstag då jag redan på lördag kväll får ont i halsen.

Paniken i detta läge är total men försöker intala mig själv att har jag tur är den borta på några dagar och till en början blir det snabbt bättre.

Jag sätter upp delmål för om jag ska åka ner, 30 min lätt spinning på onsdagen och sedan ett testpass löpning på torsdagen. Om löpningen känns ok åker jag de ca 50 milen ner på fredagen.

Torsdag morgon är humöret allt annat än bra då jag hostat under natten och tänker att nu är det kört men bestämmer mig ändå för ett löppass på eftermiddagen.

Löpningen på ca sex km går bra så jag rådfrågar lite med en läkare i klubben angående eventuella risker med start samt prestationsnedsättning.

Får ett ok för start och jag försöker börja ladda om och hoppas att framförallt två nätter sömn till ska trycka ut det sista skiten ur kroppen.

Fredagen blir en halvtråkig fest ensam i bilen ner till Växjö. Rätt trött efter arbete och bilfärd blir det en löparklassiker till middag och sedan tidigt i säng.

Mums eller?

Förberedd utrustning.

Sover oroligt (delvis pga basljuden från nattklubben på hotellet, arrangörens samarbetspartner, blir inte samma hotell igen efter två störda nätter nästa gång) och blir sedan ordentligt väckt av att brandlarmet går vid 01:45.  Upp på med kläder och ut i kylan för att sedan gå in efter 20 min.

Upp tidig efter nån timmas slumrande till, drar i mig min tävlingshake, kollar lite film och sedan lite mer hotellfrukost i form av lite vitt bröd, juice mm, skitfrukost förutom när man ska springa marathon.

Är tidigt på plats och hämtar nummerlapp och ställer ut mina flaskor på det egna langningsbordet.

Hade dock turen att få utmärkt langning av Johannes som varje passering gav mig en flaska med mina påtejpade gels på.

Träffar lite folk att prata med men vill som vanligt mest starta, drar i mig koffeinshots för att vakna till lite och de får bra effekt.

Först till kvarn….

 

Det var lite halvkyligt tyckte jag och blåste lite grann så var lite osäker på om jag skulle springa i korta tights eller långa. Värmer upp i långa men ångrar mig några minuter innan start så blev lite halvstressigt att byta om igen. Hade bestämt att värma upp lite mer än innan Stockholm Marathon men det blev ingen jättevärmning nu heller men kändes ok vid start i alla fall.

Innan hade jag turen att den formidable Erik (och Uffe) skulle hjälpa till med pace i 4:00 fart vilket var farten jag ville hålla så jag var som ett plåster på hans rygg direkt efter start.

Första och andra varvet passerar lekande lätt men på tredje varvet vid ca 15 km hade jag en liten svacka och lite tankar om att förkylningen redan nu börjar påverka planterades i mitt huvud.

Det vänder dock hyfsat snabbt och vi passerar halvan på ganska exakt 1:24 blankt, bra utgångsläge för en bra tid alltså. Ytterligare något varv senare börjar några i vår lilla grupp bli tröttare och Erik droppar bak lite.

Jag känner mig dock stark i detta läge och ligger kvar  i samma tempo och blir ganska snabbt ensam.

Det är dock hela 13 km till mål så lång väg kvar men när jag tagit beslutet att gå själv är det bara ge det som finns. Fram till 35 km känns det ok men sen blir det tuffare för varje meter och sista två km är ingen vacker syn.

Passerar mållinjen på 2:49:32 vilket är nytt pers med 4:27 min, väldigt nöjd med och att kunna avsluta säsongen på bästa sätt.

Nu blir det en lugnare period utan direkt fokus, kanske något lopp till mest för skoj innan nästa års planer ska dras upp.

 

Lite nördiga stats:

Skor: Nike Vaporfly Next%, två blånaglar, check. Blir nog lite skärande i dessa skor.

Energi: 4 st Umara hallongel, 2 st Umara colagel med koffein, 1 stor colagel med koffein.

Vätska: Umara Hydrate i flaska varje varv, nog lite för lite totalt sett.

Snittpuls: 171 men det var från handleden och hade en skum dip mellan 25-30 km.

Snittwatt: 266

Nedan alla kmtider:

Km 28 försvann visst i cyberrymden 4:06.

Växjö Marathon då?

Ja till att börja med, det är en snabb bana, största utmaningen är det blir väldigt mycket varvningar och folk som ska passeras.

Jag gillar dock skarpt att det är en varvbana då det underlättar langning mm och att det är lätt hålla koll på vart man är. Arrangörerna var mycket trevliga och tyckte faktiskt att det var hyfsat med publik också.

Jag rekommenderar verkligen detta lopp så jag kommer tillbaka.

 

 

Tack för mig!

 Dela på Facebook