11 friska tips!

0
23

Att bli sjuk är aldrig roligt och vintern brukar för många innebära trista träningsuppehåll på grund av rinnande näsor och halsont. Springs Ingmarie Nilsson ger dig 11 tips för en frisk vinter!

friskatips

1. D-Vitamin

Det finns mängder av forskning som visar att brist på D-vitamin försvagar immunförsvaret. Främsta D-vitaminkällan är solen, vilket är ett problem för oss under det mörka vinterhalvåret. Om du ska få i dig tillräckligt via maten behöver du äta minst 400 gram fet fisk eller 35 ägg. Varje dag! Kosttillskott är alltså att rekommendera. Ett blodprov kan visa om du har brist eller ej.


2. Zink

Dagsbehovet är 20 till 50 milligram. Brist är inte vanligt, men extra mycket zink förbrukas när man är stressad. Finns i till exempel ostron, vetegroddar, sojabönor, solrosfrön och cashewnötter.

3. Minska stressen

Som vi skrev i Spring 7/2015 så försämrar stress immunförsvaret. Satsa på till exempel några enkla yoga- och meditationsövningar för att tagga ner.

4. Var glad!

Ja, det kan låta klyschigt, men faktum är att ett positivt sinne ger en positivare kropp. Prova att le mot dig själv ska du se.

5. Träna

Om du av någon anledning inte kan springa, så se till att ägna dig åt någon annan fysisk aktivitet för all träning ökar kroppens motståndskraft. Direkt efter ett hårt pass är immunförsvaret dock tillfälligt nedsatt och man blir extra infektionskänslig. Se därför till att få i dig framförallt kolhydrater snabbt för att boosta immunsystemet.


6. Tvätta händerna, regelbundet

7. Probiotika

Det vill säga goda bakterier. För att tarmen ska må bra behöver den massor av den här varan. Satsa på tillskott med många olika sorters bakterier. Finns flera att välja på i hälsokostbutikerna.

8. C-Vitamin

Minst ett gram om dagen i form av tillskott kan verka förebyggande och förkorta sjukdomstiden med åtta procent. Det visar en genomgång av forskningen i den medicinska databasen Cochrane. Däremot sågs ingen lindrande effekt om man tog vitaminet när man väl blivit förkyld. C-vitamin finns i bland annat frukt och bär, nypon och grönsaker.

9. Vitlök

Det finns inte många vetenskapliga undersökningar som visar att vitlök verkligen hjälper mot förkylning, men oavsett är det en nyttig växt som är bra både för hjärta och immunförsvar.

10. Ingefära

Innehåller en massa antioxidanter – kroppens egen rostskyddsbehandling. Ingefära är även anti-inflammatorisk, bra för magen och hjärtat och kan lindra migrän och illamående. Ät den rå, blanda den pulverform i en smoothie eller i gröt, tillsätt i en gryta som krydda eller drick som te.

11. Glutamin

Denna aminosyra har stor betydelse för vår ämnesomsättning och för ett bra immunförsvar. Om man till exempel äter en kolhydratfattig kost, stressar och/eller tränar mycket omvandlas glutamin till energi i stället för till immunförsvarsceller.

Fler tips för hur du håller dig frisk får du i nya Spring som finns i butik den 23 februari! Teckna dig för en prenumeration här.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här