Dagens Springmedlem…

Aktuellt  

Här kommer en ny utvald medlem, Mikaela Kemppi tävlande för Örebro AIK. Örebro som btw är nästa största Springstad efter Helsingborg.

mikaela 3

Mikaela har imponerat på mig länge, 43 år, 3 barn, chefsbefattning och ändå förbättrar hon sig varje år. Pratade en del med henne när vi tog pulsen på Örebro som löparstad, spännande träningsfilosofi som har visat sig passa henne perfekt. Vid årets Stockholm marathon blev Mikaela 6:a med fina 2:50,03.

Vad säger du om 2016 så här långt?
Året började fint och jag tränade på bra och enligt plan fram till mars. Jag sprang Haag halvmarathon och satte personbästa med över en minut, 1:16,47. Tävlade även på Startmilen och gjorde en bra tid. Så jag hade gott självförtroende inför tävlingssäsongen! Men lika bra som året började lika motigt blev det sen. April och maj var kantat av seghet och förkylning. Inga skador men en seghet som gjorde att jag fick modifiera träningen och lägga bort både mängd- och kvalitetspass. Bara fokus på att hålla igång benen med lugn distans. Det stressade mig att kroppen inte klarade av att träna och återhämta sig som vanligt. Stockholm Marathon var mitt stora huvudmål under våren och jag insåg att jag inte skulle kunna var i den form jag önskade. Jag genomförde ett par tävlingar innan maran som kvalitetspass för att försöka få upp formen så gott det gick.
Med tanke på förutsättningarna är jag väldigt nöjd med maran och att jag lyckades disponera loppet utifrån den form jag hade för dagen. Jag sprang på 2.50.03 och blev 6:a av alla damer inklusive internationella löpare. Det är min bästa totalplacering i detta lopp! Eftersom jag satsade på sub 2.49 (jag ville slå min bästa tid på Stockholm marathon som är 2.49.34) så nådde jag inte riktigt mitt tidsmål. Men jag är stolt att jag höll mig till min plan och sprang taktiskt bra. Jag plockade många placeringar under andra halvan av loppet och kände mig positiv och fräsch hela vägen. Allt det positiva tar jag med mig, resten är historia nu.

Vad står på agendan framåt, vad fokuserar du på?
Nästa huvudmål är Berlin Marathon i september. Men självklart kommer jag riva av en och annan tävling innan dess. Jag brukar tävla på alla distanser från 5000m upp till Marathon. För att utvecklas på maran måste jag bli snabbare på de kortare distanserna. I veckan sprang jag Närkes DM 5000m (17:27) på bana och hela sommaren kryllar det av fina mil- och halvmaratävlingar. Det är bara att välja och vraka. Men av logistik- och familjeplanering brukar jag springa många lokala tävlingar eftersom de tar minst tid i anspråk från familjen.

Du tävlar väldigt mycket, tränar mycket – hur ser din träningsfilosofi ut?
Jag tycker tävling är bästa träning och byter gärna ut mina snabb-pass mot tävlingar. Jag får till mycket bättre effekt då eftersom jag skärper till mig på ett annat sätt. Dock gäller det att vara prestigelös när man gör så. Många tävlingar genomför jag nertränad och kan därför inte prestera så bra tider. Däremot är jag noga med att försöka vara i form till mina huvudmål. De andra tävlingarna är bara delmål för att prestera bra på de viktiga tävlingarna. Ibland kör jag uppvärmning, tävlingen och därefter en längre nedjogg. Vips har man fått till ett riktigt bra distanspass med fartinslag. Det är ett av mina bästa tips!

Du har gått med i springklubben, varför?

Jag gillar att hålla mig uppdaterad inom svensk löpning, det ger inspiration! Hemsidan ger en bra och snabb överblick över löpar-Sverige. Jag tycker dessutom att ni både på hemsidan och i tidningen lyckas förena en bra mix av elit- och motionslöpning och allt däremellan.

Stort tack Mikaela säger vi på Spring och önskar dig lycka till med ffa Berlin i höst, sub 2:45 tror vi. i Vill du också få inspiration i brevlådan eller varför inte ge bort till någon du håller av, teckna ett medlemskap på http://spring.pren.nu/.
Du kan också välja att ge bort inspiration….

 Dela på Facebook