Dags att uppdatera läget igen kanske?

Lukas  

Hej! Det har jag gått några månader sen senaste blogginlägget och jag känner att det kanske är läge att sammanfatta vad som hänt sen sist i löpväg. Jag skrev ju förra gången att uppdateringarna skulle att komma mer sällan på bloggen för att istället ske oftare på youtubekanalen. Men vad hände med youtubekanalen då? Nu är det ju tyst där också? 

Till att börja med så kan jag ju nämna att vill man följa mig mer regelbundet så är det instagram som gäller. Där heter jag “LukasSegersten”. Om man vill följa mer specifikt min träning så finns jag på både Strava och Jogg.se. På dessa ställen kan jag nästa lova att jag aldrig kommer ta någon längre paus. Youtubekanalen “Energilöparna” då? Jodå den finns kvar och jag skulle inte klassa den som nedlagd. Däremot var det kanske naivt att tro att man skulle kunna hålla i motivation, idéer mm för att kunna släppa en ny video varje vecka, även om det gick bra i några månader. 

Vi trodde nog till en början att sommarlovet skulle ge oss tid att köra hårdare med youtube igen men med en ökad träningsvolym, sommarjobb, resor mm drog det ut på tiden. Nu är det 3 månader sen vi släppte senaste videon. Vi har fortfarande en del idéer på videos som skulle kunna bli verklighet och jag känner att det är riktigt roligt att planera, filma, redigera osv. Däremot får det inte ta för mycket energi av annat som känns viktigare för tillfället. Dvs studier, umgänge, träning osv. Jag kan lova att det kommer mer på youtubekanalen men det kommer inte vara särskilt regelbundet utan det kommer att ske när vi känner att det passar oss. 

Youtubekanalen “Energilöparna” en kanal med tema löpning och mat. Vill ni se mer av den?

Så min egen träning då? Hur har det gått under sommaren? Förra blogginlägget skrev jag i början av april. Då hade jag efter en vinter med låg träningsmängd och hög intensitet slagit personbästa på 10km med tiden 34.23. Det resultatet kom oväntat eftersom jag som sagt hade tränat betydligt mindre än vanligt under vintern. Efter det var tanken att dra upp volymen något men dra ner intensiteten och hålla det vid tröskelansträngning ett tag. Innan den mer grundbetonade träningen satte igång fick jag dock plats till en halvmara den 13e april där jag sprang på 1.15.44. Det är bara 19 sekunder ifrån pers och med tanke på att det var otroligt blåsigt just den dagen och jag sprang ensam från start till mål så håller jag nog det loppet till kanske mitt bästa hittills i karriären. 

Halvmara i ett blåsigt Uppsala på 1.15.44.

Efter det rullade träningen på bra och både april och maj rullade på iprincip felfritt med många bra träningspass och en hyfsad volym. Den 30e maj testade jag på en “Backyard Ultra” som annordnades av en EAI löpare. Det var mycket inspirerande inför framtida ultradrömmar som jag har! Jag sprang 9 varv vilket är 67km och nytt distansrekord. Efter det följde två veckor av träning innan det var dags för en tävlingsperiod igen. Först ut 5000m på bana. Innan dess hade jag fått till två intervallpass i “överfart” för att få igång ben och flås lite och det kändes som att formen var god. 

Tävlingen gick hyfsat och det blev ett nytt pers med tiden 16.35. Kommande veckor följdes sen av en till tävling på 5000m, 2st på 10 000m och en på 2000m. Tiderna 34.25, 34.28, 16.36 och 6.16. Inte riktigt de tider jag siktade på och retsamt att komma nära personbästa så många gånger. Ändå är det ju ett kvitto att vara så jämn och det är tider jag aldrig sprang på förra säsongen. Dock så trodde jag ju att jag skulle kunna springa betydligt bättre när jag ökade mängden träning. Ändå höll jag ungefär samma nivå nu som i våras. Hur kommer det sig? 

En hel del bana har det blivit under sommaren. Bra resultat men inte riktigt den nivå jag önskat.

Kanske fick min kropp en rejäl kick i vintras av all den snabba träningen efter att ha tränat för maraton under hösten. Eller så hade jag helt enkelt en riktigt bra dag på loppen i våras och kanske inte tajmade formen perfekt under sommaren. Min ökning av mängd har i vilket fall som helst byggt en stabilare grund att bygga vidare på och nu blir det inga fler tävlingar på ett tag utan jag tar sikte på en halvmara i Uppsala 26/9 där jag hoppas kunna dra nytta av den träning jag har gjort. 

Efter det blir det kanske någon mer tävling ifall kroppen känns bra. Annars sätter jag igång med en lång grundträning där jag denna gång verkligen ska fokusera på mängd släppa alla tankar på fart. Jag har tidigare aldrig haft en särskilt lång grundträning under vintern och skulle jag få det nu så tror jag att det skulle kunna ge mig väldigt mycket både ur prestations och skadeperspektiv. För att avsluta tänkte jag kolla av intresset lite hos er som läser. Vill ni att jag fortsätter att skriva på bloggen och vad vill ni isåfall se får något? Samma med youtubekanalen, hur ser intresset ut och vad ser ni helst? Kommentera gärna eller skriv privat. Hörs i nästa inlägg! 

//Lukas 

Löpning i mosse och på stigar i skogen är något jag har ökat rejält iår. Det vill jag öka ännu mer under grundträningen.

 Dela på Facebook