Mimmi Kotkas tankar inför Ultravasan

0
144

Ultravasan är snart bara en vecka bort och alla träning och förberedelser ska snart kokas ner till en dag och ett lopp. Vi tog ett snack med fjolårets sensationella tvåa Mimmi Kotka.
mimmikotka

Hur går dina egna förberedelser inför årets Ultravasan?

– Förbereder mig inte specifikt för Ultravasan utan tränar på. Mitt träningsmål är att försöka bli en snabbare och uthålligare löpare överlag. Några dagar innan tävlingen kommer jag trappa ner milen rejält dock.

Hur anser du man ska lägga upp träningen sista veckan?

– Det är förstås individuellt. Men det är för sent att i panik försöka bygga upp någon Ultraform nu. Det är bättre att hålla sig till sin plan och känna sig trygg i att man har gjort det som krävs i träningsväg tidigare under våren och sommaren (och att kroppen klarar mer än man tror när det väl är tävlingsdags).

Hur förbereder du dig kostmässigt den sista veckan?

– Det är också olika för olika personer. Men att kolhydratladda som en galning är onödigt. Ät som vanligt men tillräckligt mycket. I och med att du trappar ner rejält på träningen får du en kolhydratladdning på det sättet. Se till att dricka ordentligt dagarna före loppet också. Du vill inte börja uttorkad och när kolhydrater lagras in i musklerna som glykogen går det åt vatten.

En sak till som kan vara bra att tänka på, loppet startar fem på lördagsmorgonen. Det är alltså för sent att fylla på glykogenlagren på fredag kväll. Det du äter på torsdagen som kommer vara det som fyller på, även fredag morgon.
mimmikotka_ultravasan14

Ultravasan är hela 90 km och för många tar det över 9-10 timmar att ta sig igenom loppet. Vad rekommenderar du att man äter och dricker under loppet?

– Nu måste jag säga det igen, men det är helt individuellt. Vad man äter på ultralopp varierar från person till person och jag kan inte rekommendera något! Det måste man fundera och testa sig till själv. Vissa kör på bara gels och vatten, andra äter riktig lagad mat, och så allt däremellan. Det viktiga är att det ska fungera för dig. En stor del av ett lyckat ultralopp är att klara sig utan magproblem.

Det viktiga är att äta för att hålla energin uppe, både den fysiska och mentala, börja i tid.

Hur mycket vätska man behöver varierar och är också beroende av väder. Salttabletter kan vara en bra idé, särskilt om det blir stekhett. Att blaska i sig stora mängder vatten utan elektrolyter är inte en kanonidé med tanke på det där med magen. Återigen, du känner din kropp bäst. Drick när du är törstig.

Behöver man tänka något speciellt när det gäller kläder och skor? Byter du under loppet?

– Det beror på vilken målsättning man har tidsmässigt och hur länge man vill stanna på stationerna. Vet att många ger sig själva chansen att byta skor längs vägen och tar med sig t.ex. en vindjacka. Ultravasan har gott om vätske- och matstationer men det är ändå bra att bära med sig något ätbart och lite vätska också.

Jag byter inte kläder eller skor under loppet om det inte händer något oförutsett.

Tillsist tre handfasta tips.

1. Smörj in dig överallt där du kan tänkas få skavsår, du kommer tacka för det rådet kan jag säga!

2. Ät och drick i tid ha en liten plan så du inte glömmer bort det.

3. Ha roligt och njut av den vackra banan.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här