AcidMaraton inomhus på 4 maskiner

0
41

Vinnare av Acid maraton på 2h 39min. 

 

Acid maraton ett lopp som man kör inomhus på 4 olika konditionsmaskiner direkt efter varandra.

i följden…

  • 10km löpning på ett tungt kurverat löpband 10km roddmaskin 10km stakmaskin 12km spinningcykel. Tiden inklusive byten räknas ihop till en sluttid.

2017 och 18 körde jag ACID MASTER då är upplägget

  • 10min av rodd, stak, cykel, löpning samt 5min av plankan, burpee, armhväningar och knäböj allt i två omgångar för att räkna ut distans och reps och få poäng.

4 veckor innan racet sen började jag träna för utmaningen. För att hinna träna ordentligt fick jag börja ställa väckarklockan på 4.15 för att hinna träna innan jobbet, eftersom efter 8h trädklättring som arborist så är benen inget att lita på och det är dessutom mindre folk på gymmet kl 5.00 på morgonen än 17.00 på kvällen.

Första passet jag gjorde på roddmaskin var olidligt! och jag har aldrig haft så ont i rumpan. Ja fatta inte hur ja skulle klara 10km rodd det kändes helt omöjligt. 

Efter några längre rodd och stak träningar på 7-5km där jag knappt överlevt smärtan så blev det ändå bättre och jag kände att med lite pauser så skulle det gå att genomföra. 

Att springa 10km är inga konstigheter men på ett av de tyngsta kurverade löpbandet jag provat blir det en annan femma. 

På tunga kurverade löpband hjälper det om du har starka ben, god löpekonomi och har mer muskler för att orka dra runt på bandet. 

Pulsen är betydligt högre och det krävs mer av en lättare löpare att dra runt på bandet än för en tyngre. Löpekonomi spelar också stor roll. Du använde mer lårmuskler på ett kurverat löparband.  

Även i roddmaskin, stak och cykel har du nytta av att va större för att få upp WATT lättare och därmed komma längre på varje drag/tramp.  

Race dag

Startade 8.30 med att köra från GBG till sthlm älvsjömässan fitnessfestivalen där racet skulle äga rum. Loppet kördes i 3 dagar med olika starttider och på min starttid var vi bara två deltagare. Starten innan var fullsatt. 

Hela loppet gick mycket bättre än tänkt. Löpningen var på ett av de tyngsta kurverade löpbanden jag sprungit på vilket gjorde att jag fick sänka farten rejält. Pulsen var hög men jag kunde ändå prata med folk som kom förbi och hälsade. 

Jag hade go musik i lurarna och löpkänslan var på topp. hittade en fart som passade mig och sprang 10km på 44min. 10km normalt är ingen distans som är mentalt jobbig men att springa på ett kurverat löpband som hela tiden är motigt och ökar man lite för mycket så blir det mer styrkan som sviker än pulsen och kan göra alla distansen inomhus gäller det att hela tiden hitta något som motiverar en att fortsätta. Min strategi var att inte stressa, inse att det kommer ta tid. Dricka ordentligt och ha korta delmål på 5minuter i taget.

Jag rodde 10 km utan paus och det kändes lugnt. Pratade med vänner och löste tekniken med hur jag skulle slippa rump smärtan vilket var en stor lättnad. Variera rumpsida och kom långt fram med hälarna nästan mot skinkorna innan man sträcket ut. Kunde trycka på sista km i under 4min fart /km. 42min

TIll stakmaskinen bytte jag skor och fyllde på med gel för jag blev vrålhungrig. 

Hade bara fått i mig frukost och någon energibar på hela dagen och förlita mig på att kolhydratuppladdningen får gårdagen skulle hjälpa

En liten längre paus sen bara ge sig in i matchen igen

inte förän sista 3km blev fick ja in ett flow, Då vågade jag pressa på och gick ner i 4min fart/km puls på 70% 43min på STAKmaskinen 

Avslutningen var cykel 12km och det tog 15min för mina ben att börja cykla, innan var det bara en skit känsla och fick gå av 5x för att hitta inställningarna till min cykel position. med en kass mage efter all gel, koffein och en lång dag var ja som cement i hjärnan, hitta ingen motivation. Som tur var kom vänner fram och hejjade återigen och gjorde att jag kunnde öka sista biten och avsluta starkt. 25min

Vi var få i min start grupp, Jag startade med bara en löpare till som redan från början inte höll samma tempo så jag hade ingen att pace mig med vilket gjorde det väldigt mentalt krävande att motivera sig. Motiveras mycket av att jaga någon eller bli jagad men nu k

Fick ja gå in i musiken o vissa perioder påhejningar från vänner.

Motivation 

Det bästa var när goda vänner kommer och hejar då får jag massa energi o motivation. 

Jag hade dessutom massa go musik i öronen som motivera mig

Jag satte upp korta delmål på 5min, 

Att tänka för långt fram gör mig uttråkad och less dom negativa tankarna kommer lättare då 

Jag vet oftast min kapacitet och jag överpresterar ofta i tävlingar så att peppa mig att köra hårdare stjälper mig mer än det hjälper.

Så det var intressant när en funktionär började banka på min stakmaskin och säga att jag inte får tappa tempo ett flertal gånger och kontrollera mig… hehe… hela min goa känsla i musiken o adrenalin bara dog då, jag blir inte peppad av kommando speciellt inte av någon som jag inte känner.

Men jag fattar att det bara var välvilja så jag log för mig själv och försökte ignorera allt och gå in i mig själv igen.

Alla funktionärer och arrangemanget var kul, jag hoppas bara fler får upp ögonen för dessa snorsport arrangemang och prestationer. Jag är imponerad av alla som genomföde detta maraton för det var verkligen en utmaning på många sätt. 

Så många moment man måste gå igenom, testa att springa/ro/staka/cykla hälften av detta och det blir en utmaning och att kunna få i sig tillräckligt med vätska i den varma lokalen. 

När jag kom hem anordnade jag ett liknande maraton hemma på vårat gym Hälsofabriken i Åtvidaberg. Super kul att se folk klara ett maraton 🤩

Jag älskar den här typen av tävlingar och just nu tränar jag inför en liknande tävling 28 Jan i Manchester som heter Hyrox. 

Det ska bli spännande och se vad jag kan prestera där.

Om du vill följa mig som arborist och löpare så finns jag under ett nytt instagram konto som heter yoiearborist. Välkommen 

Föregående artikelRecension Saucony Tempus
Nästa artikelIntervju med Sondre Nordstad Moen
Rasta runner Namn: Yoie Bohlin. Född: 1990. Bor: Åre. Klubb: Hässelby SK. Meriter: De har jag glömt. Personliga rekord: Lidingöloppet 1.59,52. 5000m 16.52, 10 000m 35.05, 21km 1.18 Roligaste löparminne: När man upptäcker alla möjligheter som vältränad och modig löpare gör varje vecka och att få hjälpa andra att uppleva samma gränslöshet Vill med löpningen: Ta den med mig överallt hela livet

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här