Förra veckan -snabb recap

Emil H  

Den föregående veckan var en bra vecka sett ur ett träningsperspektiv. Ja, ur de flesta andra perspektiven också men nu är ju det här en träningsblogg.

Jag gick in i veckan med en överansträngning i Piriformis, muskeln som orsakar falsk ischias, efter en hård landning efter ett hopp i skogen på tisdagen veckan innan. Så den enda träningen resten av den veckan var lite simning. 16 grader i vattnet + kass blodcirkulation = korta pass…

Med några dagars vila sprang jag då veckans första pass på måndagen, för att känna på musklerna inför tisdagens swimruntävling.  Pigg kropp gav ett lite för snabbt pass som tillslut landade på förvisso bara 6 km men i gränslandet mellan mellanmjölk och tröskel. Kanske inte precis efter plan men ibland får känslan styra.

Tisdag var då tävlingsdags. Ca 8 km på en ganska tung trevarvsbana med 2.5 km löpning och 300 meter simning med ca 35 deltagare. Låg 8a efter 20 meter, slutade 6a. Sprang inte om någon, blev omsimmad av en löpare (VM-klara Johanna Engström) och simmade själv om tre killar. Placerade mig mellan förra årets tvåa och trea så bättre topp-bredd i år.
Målet var att ha kul och bli trött. Lyckades med bägge.
Ett litet minus var dock att springa allt med öronproppar. Att bara höra sitt eget flåsande i en timme hård intensitet är väl inte det mest njutbara man kan tänka sig…

Målgång på Sörmlandskustens swimrun

Onsdag: Hade tydligen överansträngt både Piriformis och Hamstrings på vänster ben på tisdagens Swimrun. Dock inte ens nära lika illa som tidigare veckan så det blev fem lugna kilometer där musklerna mjuknade upp under passet.

Torsdag: Fortfarande stel i vänsterbenet men började morgonen med en mils lätt jogg. Följde upp med backlöpning i Ryssbergsbacken på kvällen ihop med tre kämpar; Per, Tomas och Mårten från Stigtomta Löpning. Onödigt stelt vänsterben till en början men det mjuknade till efter uppvärmning i lugn fart och jag kunde hålla ganska bra tempo uppför backen.
Totalt sjuk kilometer upp och ner för backen plus hemjogg på nästan fem kilometer så totalt ungefär 22 km på torsdagen.

Gubbar i motljus

Fredag: lätta fem kilometer i skogen hemma.

Lördag: magisk swimrunmorgon i Oxelösunds skärgård ihop med Ronny, Per, Tobbe, Johanna och Elin. Mystempo på löpningen och en hel del planeringsstopp på vägen för att välja rätt väg på rätt ö (och undvika olaga intrång). Försökte pressa lite på simningen som blev bästa simningarna för den här sommaren. 13 km löpning och 2.5 km simning totalt.

Huset i bakgrunden är Skärgårdsvåfflan. Snart mest känt som vattenhål för törstiga swimrunners. Är annars nån sorts fik?

 

Söndag: lugn swimrun var precis vad mitt ben behövde. Kände mig pigg och sprang ett 33km-pass i stekande sol hemma hos mina svärföräldrar runt sjön Sparren med omväg förbi Roslagsstoppet för att hälsa på familjen som var på bakluckeloppis. Fruktansvärt varmt sista milen och en puls på omkring 15-20 slag högre än vad det brukar vara i samma fart. Men: den muskulära känslan i kroppen var bra hela vägen in till den svala poolen.

Landsvägslöpning med Sparren i bakgrunden

Sammanfattningsvis kring 95 km löpning och 4 km simning fördelade över 11 timmars träning.

Bra vecka.

 Dela på Facebook