vO2 maxtest

Andreas Almgren  

På allmän förfrågan har jag tänkt att kort berätta om mitt vO2 maxtest som jag tog mig igenom i onsdags. Detta typ av test genomförs i syftet att fastställa hur stor volym luft man kan andas in per minut under maximal ansträngning. Testet går helt enkelt till så att en slang som är kopplad till mätaren fästs på ansiktet via en mask. Ett löpband ställs in på en viss hastighet och varje minut höjs lutningen med en procentenhet (två efter första minuten). Man springer helt enkelt tills man inte orkar mer. Superkul. Volymen luft man andas in per minut divideras med kroppsvikten och man får då enheten ml/kg/min. Värdet man får ska då teoretiskt sett säga ungefär hur bra kondition man har. Ju högre siffra desto bättre. Nu tänkte jag steg för steg redovisa min tankegång innan, under och efter testet.

4v innan testet: ”Jag borde göra testet snart. 1-2v efter Portugal borde passa bra. Ät inte för mycket skit under lägret bara.” (Lägre vikt ger bättre värde.)

3v: ”Onsdagen 1.5v efter att jag kommer hem passar bra. 3v är gått om tid att ta bort något grundträningskilo, ät inte för mycket skit under den resterande delen av lägret.”

2v: ”Jahopp, två veckor kvar och jag har precis tryckt i mig fyra munkar. Äh, det här löser jag. Lite disciplin de sista två veckorna och det här kommer att gå bra.”

1v: ”Ja ja, formen är bra i alla fall. Väger jag mer nu har jag mer att plocka vid nästa testtillfälle.”

1 dag ”När förvandlades mina baksidor stockar? Just det, det var första banpasset igår. Bara att slita imorgon då helt enkelt.”

När jag vaknade 3h innan testet: ”Baksidorna är lika smidiga som en gravid pansarvagn, men det här ska bli kul i alla fall.”

1h innan: ”Dags att köra till Bosön. Känns förväntansfullt, kul med lite tävlingskänsla igen.”

30min innan: ”Uppvärmningen känns rätt okej ändå. Skönt att få blåsa ut lite.”

5min innan: ”Toalettbesök, att göra sig av med onödig vikt är av största vikt.”

1min innan: ”Hm, bara 1.5kg upp från förra testet vid invägningen. Det var inte så farligt ändå.”

30s innan: ”19km/h blir en bra hastighet att köra på. NU KÖR VI! Vänta, det här kommer ju bli sjukt jobbigt. Vad har jag gett mig in på?”

1min in i testet: ”Det känns bra. Fortsätt så.”

2min in: ”Jag har ingen sele på mig! Tänk om benen ger vika.”

3min in: ”Forfarande ganska lugnt, 5min kvar ungefär.”

4min in: ”Och… DÄR började det bli jobbigt.”

5min in: ”Sa testledaren precis att jag redan hade bättre än förra året?”

6min in: ”Varför satsade jag inte på fotboll istället, det hade varit mycket skönare.”

7min in: ”Nu räcker det. NEJ DET GÖR DET FAN INTE! KÖÖÖÖÖR!”

7min 30s in: ”Nu orkar jag inte ett steg till. Gå av fort nu!”

15min efter: ”Nu börjar kroppen kännas okej igen, undrar vad resultatet blev?”

16min efter: ”78.3 ml/kg/min. Gött! Ökning med 5.3 enheter från förra året.”

20min efter: ”Dags att börja med morgondistansen.”

Detta var allt från mig just nu. Ha det!

 Dela på Facebook