10 veckor kvar….

B-G  

Vecka 37 var det 12 veckor kvar, eller 83 dagar till starten på årets Valencia marathon. Jag som brukar fokusera under 3-5 veckor ska i år satsa i 83 dagar på att vara i form den 1 december, i form för att sätta nytt personligt rekord på 42195 meter. I fjol satsade jag fyra veckor och fick mersmak – då höll planen i loppet under 38 km, sedan missade jag målet med 68 sekunder, målet att göra 2.47,59 – dvs sub 2.48. Jag ville egentligen ner mot 2.47,53 som är det skånska rekordet – men största målet är nytt PB, dvs under 2.48,20 som jag gjorde 2004. 2.49,07 i fjol var min näst bästa tid, har sedan 2.49,35 som tredje bästa, tre maror av 13 under 2.50. Det som driver mig är tider och PB och att ha möjligheten att slå ett PB vid 56 års ålder är häftigt.

Därför, i år gör jag den längsta satsningen någonsin, 12 veckor. Två av dessa veckor har gått. Jag har i år ett snitt på cirka 85 km i veckan innan jag gick in i satsningen som bl.a innebär minst 100 km i veckan. För att se om denna satsning fungerar kommer jag göra korta rapporteringar under perioden, kanske kan det inspirera andra att satsa mot ett mål.

Första veckans mål var två toktuffa kvalitetspass och 100 km. Passen var med klubben, det första 9 km kuperad tröskel. Väldigt tuff slinga på 1500 meter som jag sprang 6 varv på, nytt rekord bara det. Min erfarenhet säger att det tempot jag har i de backarna är det tempot jag kan ha på Lidingöloppet, och det tempot jag har på Lidingöloppet är det tempot jag kan ha på maran.  Passet gick ungefär enligt plan, 4.10 per kilometer, dvs 2.04.30 på Lidingöloppet och sub 2.56 på maran. Ett bra utgångsläge.

Det andra passet var 10 000m test på bana, 2000, 2000, 1500, 1500, 1000, 1000, 500, 500m med en minuts vila. Där var ambitionen 36.40, jag brukar ha exakt samma tid på det testat som på millopp – oftast några sekunder snabbare på själva loppet. Tiden blev 36.18, så väldigt nöjd. Den tiden säger mig att jag är god för 1,22 på halvmaran och 2,54 på maran just nu. Så två tester som definierar mitt nuläge till ca 2.55 på maran. Upplever att jag är starkare än för ett år sedan, så planen på PB känns realistisk. Sedan, allt kan hända på ett maraton..

Vecka två hade syftet att träna mycket, inte långt men många pass för att vänja kroppen vid träning. Veckan startade med resa till Portugal kl.03:00 på lördag morgon, lätt jogg på kvällen. Sedan hade jag 6 hela dagar, ambitionen var 25 km/dag delat på två pass per dag.  Det blev 158 km, dvs 8 km över målet. Sliten som f.. men nöjd. Hade planerat in tre kvalitetspass, två med överfart och sista dagen 2+2+1 km trösklar. Trösklarna skulle gå i 3:40 tempo och 3:30 tempo. Det blev ganska exakt, 7,21 på första 2km, 7,19 på andra, sedan 3,29 på 1000m. Väldigt nöjd då kroppen var otroligt sliten.

Utöver de tre kvalitetspassen var det morgonpass varje dag och två lite längre distanspass, bara 16 km dock. Morgonpassen kan vara intressanta att titta på för de hade i princip samma karaktär alla, första km på 6:10/15, andra km på 6:00, tredje på 5.45, så efter 3km var jag nere på 6min/km i snitt, efter 8 km var jag nere på 5.45 tempo och det slutade oftast med 12 km i 5:35/40 tempo. Jag är ju en förespråkare för lugna pass varvade med riktigt tuffa pass – så kanske något att fundera över? Klarar du av att springa i över 6min/km tempo? Eller säg istället, 2 minuter långsammare per km än du har när du tävlar på milen. Ska man hålla för mycket träning, ha krafter till de tuffa passen så är polarisering viktigt enligt mig.

Lördagen var morgonjogg kl.05:00 i 6.15 tempo, sedan hemresa. Söndagen, veckans långgpass med Götavänner, över 20 km i 5.20 tempo. Veckan slutade på 163 km och 12 pass. Tyngsta veckan sedan vecka 5 2018. KUL!

Nu 10 veckor kvar….

För att summera mina intryck av Monte Gordo, absolut ett bra ställe att springa på – har sett många bilder därifrån tidigare. Skogen var betydligt mindre än jag trodde och byn är inte optimal om man ska satsa på maraton, men en trevlig plats, härlig strand och fina omgivningar.

1,9km trädäck – skön löpning

En väl använd raka under veckan

Pinjeskogen, inte så stor men skönt underlag

Läckert att springa med Spanien som granne

 Dela på Facebook