Uppstart

Blogginlägg  

Då kliver jag in i blogg världen här på Springlfa.se. Och det är med en väldigt ödmjuk inställning. Bara att scrolla igenom namnen på övriga bloggare ger en bild över vilken fantastisk uppsättning löpare som finns här. Men som citatet säger: Träna tills dina förebilder blir dina konkurrenter. Gissar att jag ligger bättre till i den inte alltför ädla konstformen ”bloggning” än i själva motionsutövandet. Men som vi alla vet är ju inte det viktigaste att vinna utan att komma först.

Jag har alltså som nästa stora mål att springa två långa lopp 2019, Jättelångt och Ultravasan. Jättelångt är 68 km och Ultravasan är precis som det vanliga vinterloppet 90 km, på nästan samma bana hela vägen. Så det är, för mig och många andra, två väldigt stora mål. För många här på Springlfa.se är det två lopp i mängden rent distansmässigt men för mig är det rejäla utmaningar.

Löpformen just nu är i återtågande efter att ha haft lite ryggstrul efter årets bildäcksbyten men sista veckan har jag kunnat träna på med okej känsla. Långsamma milpass. Jag har kombinerat min återhämtning från ryggproblemen med att till slut underkasta mig zon 2. Hitills har det blivit oerhört få pass av den varan; jag har mest legat och mellanmjölk-löpt i zon 3. Men jag har börjat hitta en bra känsla i att springa långsammare än vad som känns normalt och mellan pass ett och fyra under lika många dagar har jag haft en enorm utvecklingskurva: 30-35 sek/km snabbare med lägre puls på snarlik bana med asfalt under fötterna. Om det nu inte är klockan som luras är det den bästa ökningen i mannaminne.

Imorgon ska jag testa det första pulsstyrda långpasset. Zon 2 hela vägen förutom tempökning en liten stund varje kilometer.

To be continued.

 Dela på Facebook