
Rosario Marathon, Argentina: 2,5 Hundskall!
Soundtrack: Rodrigo – La Mano de Dios
Timingen kunde knappast bli mycket bättre. Exakt på dagen två veckor innan Lionel Messi skulle spela VM-final (2016) och även få ta emot priset som turneringens bäste spelare så avgjordes Rosario Marathon i den argentinske fotbollshjältens födelsestad. Argentina hade då inlett med tre raka segrar i gruppspelet och väntade nu på åttondelsfinal mot Schweiz.
Förväntningarna var därmed höga om fortsatta framgångar för det stolta argentinska laget vilket naturligtvis även påverkade maratonloppet. Som löpare gick det nämligen inte att undgå fotbollsfebern i miljonstaden Rosario, en jordbruksmetropol belägen vid den väldiga Paranáfloden där även revolutionären Che Guevara växte upp.
Rosario Marathon drar kanske inte lika mycket publik som en fotbollsmatch, men det var ändå en rätt trevlig tillställning med ett visst internationellt inslag i form av långdistansare från främst Sydamerika. Staden ligger dessutom endast trettio mil från den argentinska huvudstaden vilket gör det lätt att färdas dit med exempelvis buss eller inrikesflyg.
Eftersom tävlingen avgörs i slutet av juni, dvs mitt i den sydamerikanska ”vintern”, så kan man räkna med ett perfekt löparväder på den här breddgraden, något som stämde in till hundra procent under mitt besök i staden. Ändå var lättnaden enorm när jag så småningom korsade mållinjen, men det berodde mer på sömnbrist än av fysisk ansträngning. Efter att i det närmaste dygnet runt ha utsatt mina näthinnor för en överdos av VM-fotboll så var mitt enda mål med maran att ta mig igenom loppet så att jag kunde få några timmar välbehövlig sömn innan det var dags för ännu mer fotboll.
Bara två dagar senare kunde jag konstatera att det även skulle krävas en maratoninsats av det argentinska fotbollslaget när det spelades åttondelsfinal mot Schweiz. Omgiven av tiotusentals argentinare i Plaza San Martin i Buenos Aires fick jag via en enorm bioduk se hur det lilla alplandet stretade emot ända fram till slutet av förlängningen då Argentina äntligen fick utdelning. Ett segermål som för övrigt gjordes av Ángel Di María, en annan hyllad fotbollsikon från Rosario. Ángel Di María spelade då till vardags i Real Madrid men gick kort därefter till Manchester United som den dyraste spelaren någonsin i Premier Leauge.
Det här innebär alltså att några av världens allra dyraste fötter har sprungit omkring i Rosario, men dessvärre var det inte mina. Andrahandsmarknaden för ett par avdankade fyrtiofyror försedda med blånaglar är nämligen relativt sval enligt Antikrundans experter…
Loppets hemsida: http://www.atletismorosario.com.ar/42k/index.html












![running[1]](https://springlfa.se/wp-content/uploads/2020/09/running1.png)
