Lite ensam och sugen på att tävla

Lena Eliasson  

Det rullar på med kilometrar och även lite ökad fart i kroppen. Skönt! Med massor av läsning om olika lopp därhemma så börjar det ju också suga lite i tävlingstarmen, men det är bara att ha tålamod och se att mina stora lopp som jag siktar på skall ge utlopp för tävlingslängtan tillslut.

Har ju åtminstone linne på de flesta passen, ett litet steg närmre tävlingskänslan:

Hmm, var det v-ringat idag tro...?!? Kallt i luften men solen tar ändå.

Hmm, var det v-ringat idag tro…?!? Kallt i luften men solen tar ändå.

Såhär mot slutet kan jag känna att det är ganska skönt att jag delat upp mina vistelser här med lite brejk emellan, då det mitt i allt det fantastiska här också finns saker som gör sig bättre hemma (eller med sällskap). Samtidigt är det nog bra att öva på “hotelldöden” eftersom damernas maraton är inprickat SISTA dagen på friidrotts-VM i Peking 30 augusti.

Mina mindre roliga aktiviteter:

  • laga mat till en person – det känns helt enkelt inte så viktigt och inspirerande att lägga massor med tid på mat och disk när det “bara är jag” som ska äta den. Också en tendens till dålig variation när mycket jag köper är i större förpackningar och därmed blir innehåll i flera måltider. Jag har glädjande nog inga problem att fylla på vätska och det försvinner stadigt minst en 1,5l-flaska vatten per dag. Överlag enklare att dricka än äta så flytande föda kanske vore något?!?

    En storpack grönsaker räcker längre än hemma!

    En storpack grönsaker räcker längre än hemma!

  • hänga mellan passen – jo, jag jobbar på att tycka om mig själv men det hade ju varit smidigt om jag dessutom kunde klona mig och få en partner att spela kort med, diskutera med eller gå och fika med!
  • Höghöjd och nitratpåfyllnad – spenat i all är men inte gott varje/varannan måltid. Fyller även på med järn och rödbetsjuice men efter några dagar börjar kroppen nästan ge motståndssignaler när det är dags att “shotta”. Så länge magen är med på noterna är jag nöjd och det är bara att tänka på att resultatet kan bli bättre!
  • Sömnen – vet inte vad som är problemet men jag sover väldigt oroligt. Slötittar på film och äter nattamat men har svårt att komma till ro. Kanske är jag helt enkelt utvilad med tanke på den lugna takten och uteblivna stress jag ändå klarat att skapa i min dagsrytm – hoppas det.

 Saker som är lite roliga att göra då:

  • Träna =) (såklart!), och utforska nya platser såsom distanspass i Val Roseg och intervaller på flacka vandringsleden samt cykelstråket till Moteratsch tur och retur.
  • Följa lite annan sport, ex websändning från Sollentuna GP, VM i Triathlon i Motala, Sprint-SM i orientering (förhoppningsvis – hittade inte mkt för kvalet…).
  • Kommunicera med ER på andra platser i världen. Ibland känns internet som en mycket trevlig grej.
  • Strosa i byn och handla presenter till syskonbarn som skall firas när jag kommer hem.
  • Jobba i inspirerande miljöer – flyttade idag kontoret till favvoplatsen på 3303m. Fritt wifi och efter en stund kom en vänlig liftarbetare med en solstol till mig =).

    3303m och sagolandskap är en fin inspiration.

    3303m och sagolandskap är en fin inspiration.

 Dela på Facebook