Marathonprepping

Mikael Tisjö  

Efter jag anmält mig till Stockholm marathon har mycket av tankeverksamheten gått åt till att grotta ner sig i träningsupplägg, kolla på tuben och om prylarna som behövs. Känner mig rätt ödmjuk inför uppgiften och är det något man lärt sig under ca 25 år som konditionsidrottare är att ingenting är säkert och desto mer man tror man vet desto mer inser man inte vet så mycket.

Skor över min kapacitet, check.

Det är en ganska no-brainer att jag ska springa i Nike Vaporfly 4%, inte mycket talar för att andra skor just nu och när t.o.m flertalet löpare som är sponsrade av andra märken använder dom på tävling blir valet enkelt. Ett litet problem med detta är dock att mina skor inte är så inkörda som jag skulle vilja att de är. Det ligger fortfarande tonvis med grus på gångvägarna och snål som man är svider det att slita på dom i onödan. Hoppas dock få till några pass med dom innan start iallafall.

Förra årets värmebölja vill man gärna slippa men även här lär man vara beredd och en luftig keps ska inhandlas, kanske lika bra att se till att ha förberett med vinterutstyrsel också med tanke på 2012-års väder.

Det som jag främst funderat över är energiintag både innan och under loppet. När jag kört kortare lopp som en halvmara eller Lidingöloppet har det funkat bra att stoppa någon gel i tightsen och det har räckt.

Desto mer jag läst nu så förstår jag att man bör få i sig betydligt mer energi än vad jag brukar peta i mig, detta blir ju såklart en avvägning mot vad magen klarar av. I Nikes breaking 2 projekt kom det fram att Zersenay Tadese inte intagit något annat än vatten på sina marathonlopp vilket slutat i väggning, riktigt så har jag inte varit men inte långt ifrån.

Man har ju alltid hört train low, race high men kroppen anpassar sig (enligt vad jag läst/hört) och kan ta upp energi bättre om man åtminstone tränat med energi fyra veckor innan.

Då klubben jag springer för har hyfsad kompetens inom området mailade jag Simon på företaget bakom klubben (obs! ej sponsrat) för att fråga lite.

Fråga:  Har redan nu börjat ladda/använda energi under träningen men läste att det ska man göra ca fyra veckor innan, är det ok eller ska jag vänta lite?

Svar: Nej, det är bra att börja nu, eller rättare sagt om du vet att maran är ditt mål kan du börja flera månader innan. På fyra veckor har det hunnit hända mycket (för tillvänjningen) men på ännu flera veckor hinner du även kunna träna hårdare och få i dig ännu mer på tävlingsdagen.

Fråga: Jag tänkte ta 6-8 gel samt dricka sportdryck vid stationerna, räcker det?

Svar: 6-8 gel är en bra plan. Ett bra upplägg är (vid sub tre) fyra gel första timmen, tre andra och tre sista. Så tio gel hade jag siktat på om jag vore du. Själv fick jag i mig 14 st gel på min egna mara på 2:47 så det finns utrymme uppåt!

Nog med energi för att backpacka i europa.

Tio gel alltså, ja förutsatt att jag får i mig det så uppstår ett annat problem nämligen logistiken. Då jag inte kommer ha langning lär jag släpa med mig all energi. Ett bälte har jag sedan tidigare och testade att fylla det till bredden, inte så bekvämt eller ser superpro ut men ska man vara snabb (nåja) får man lida pin.

Nu är nästan ”allt” löst och  inget kan stoppa mig eller?

 Dela på Facebook