Oops, I did it again….

0
77

Snabba ryck ibland, då jag två dagar innan avresa bokade biljetten till Eldoret, Kenya. Eller iofs hade jag sagt i ett halvår att slutet av februari skulle passa mig bra, men efter fotproblemen nov/dec kände jag att jag ville se att allt fungerar innan jag drog iväg. Men nu är jag här och njuter av lugnet och jobbar mig in i rytmen med tidiga träningspass och hög höjd.

Inte direkt solbränna än
Inte direkt solbränna än, men det är liksom inte prioritet.

Sist ignorerade jag de där råden om att ta det lugnt första passen på hög höjd och – surprise, surprise….jag gjorde samma sak nu! Lätt jogg vid ankomst fredag kväll och sedan morgonpass 06.00 lördag morgon, följt av intervaller 10.00 lördag – ja, vad säger man….inte direkt ”eftermiddag” men ”pass 2” kanske.

 Spyfärdig och impad av “mina adepter”

Sista onsdag kväll hemma innan avfärd var jag påhejjare (och slavdrivare) för FMS löpargrupp. Flacklöpning med tekniktips och sedan 6*1min med 90s vila. Det är inget vanligt pass i min arsenal och jag får erkänna att jag kunde där och då inte riktigt sätta mig in i hur jobbigt det kändes för deltagarna. Jag ”flöt med” och hejjade på och peppade dem att pressa sig även nästa intervall, vilket de verkligen gjorde med full insats.

Komiskt att mitt första löpintervallpass efter detta blev just 1-minutare på flacken, med Isabellah Andersson. Jag körde 8st MEN hade hela 3-4min vila i form av ca 360-380m jogg, då vi joggade tillbaka den sträcka vi förflyttat oss. Fy tusan vad jobbigt det var trots att jag fick vila så länge, och då är det inte enbart för att det är hög höjd jag befinner mig på!!!! Det gör mig än mer imponerad av FMS-löpgruppens insats och otroligt att ingen bad mig dra någonstans när jag hurtigt peppade igång dem med endast 90s vila varje gång.

 Rutiner – jobbar på att göra så lite som möjligt

I övrigt är det härligt att vara tillbaka och jag känner mig så trygg i att hitta olika vägar redan och kunna korta av första morgonjoggen när det börjar gå för fort och röra mig mer och mer smidigt via mc-taxi till affär, stan, gym, pool osv. Men basic är faktiskt att hålla mig till tränings-, mat-, sov-, och slapparrutiner. Passar riktigt bra med skid-VM via SVTWorld på eftermiddagarna, så solen ser jag inte så himla mycket av mer än under passen faktiskt. Så än så länge är det inte bruna ben av sol….snarare damm!

Eftermiddagsaktivitet

Gott, men kanske ska fila lite på tidpunkten!
Gott, men kanske ska fila lite på tidpunkten!

Idag åt jag lite för mycket frukost mellan passen och det gav illamående under intervallerna. Klantigt som sjutton, men jag kämpade mig igenom 4 set med 10*30/15s, om än med något dalande fart och ett riktigt snabbt avhopp för toabesök efter att klockan gett signal om att sista ljuvliga striden var avklarad. Bättre matplan imorgon – då blir det gröt och mer sovtid (dagens nybakta bröd var visserligen en tidsinvestering för kommande dagar men just idag var det dålig tajming ;-). I övrigt är ju mango och avocado gudomligt gott och mina gröna pulver från Friway slinker ned mellan en och annan tugga bröd med PBJ…

brun utan sol
brun utan sol
Illamående på intervallpass
Illamående på intervallpass

Over and out.

Heja Sverige även imorgon i skid-VM på min hemmaplan.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här