Utvärdering april

Emil H  

Utsikt från Stavsjö utkikstorn. På plats syns Nyköpings lasarett 3 mil bort.

 

Så ska jag försöka sammanfatta april månad ut ett träningsperspektiv. Det känns som att jag precis sammanfattade mars så det är kul att nånting går snabbt iallafall.

April kommer inte gå till historieböckerna som någon bra månad. De mål jag hade inför månaden sket sig i princip alla tre.

X Runstreaken avbröts efter 110 dagar; Märkligaste sjukdagen jag varit med om slog av den och istället för löpning blev det 30 timmars ryggläge.
Motivationen dog lite att plocka upp den direkt  och har inte infunnit sig än.
X Långpass:  målet var två över 35 km. Blev ett; Koppartorpsrundan, ett trailmaraton lika vackert som jobbigt.
X Fler fart/backpass. Nu är det såklart svårt att INTE springa fler än inga alls men totalt 17 km i flåstempo (ungefär under 4.45) var väl kanske inte det jag hade tänkt när jag satte målet. Inga regelrätta backpass.

Så vad gick som det inte skulle?
Antagligen slet Koppartorpsrundan mer än jag förväntade mig och jag sprang följande veckor lite för snabbt mot vad jag borde gjort i förhållande till dagsform (mellanmjölksfart någon?). Det innebär att jag långsamt fick minus på återhämtningskontot första veckorna med motivationssvacka och trötthet som följd. Framförallt alla korta återhämtning/transport gick för fort. Inte med jättemycket men tillräckligt för att hamna lite lågt.

Efter det hade jag otur med någon magbakterie som både gav magont en hel dag, feber, bröt runstreaken och sänkte mitt immunförsvar efterföljande dagar.

Jag har väl egentligen känt mig småhängig och förkyld sedan påsk och har också ytterligare en feberdag på kontot.
Min fru och son har även de varit sjuka till och från under april så bakterierna har varit segdragna. Jag brukar klara mig undan men nu har jag ramlat dit, troligen av ovanstående anledningar.
Dessutom har kosten varit långt ifrån optimal. Också en effekt av förkylning och det blir ju knappast bättre av halvdan kost.

Märklig funktion det där; är jag sjuk eller förkyld är kroppen inställd på att jaga snabba kolhydrater (läs socker) när det borde vara snabba vitaminer.
Mycket gnäll och lite verkstad.

Den faktiska träningen då?

Den landar på ungefär 26 mil och ungefär lika många timmar, så inte så illa ändå rent kvantitetsmässigt. Lägg också till två inlines-pass på 30-40 minuter.
Löpningen är fördelad på följande sätt:

Kring 3 km (till/från jobbet): 9
Kring 5 km: 9
Kring 10 km: 5
Kring 15 km: 3
Kring 20-25: 2
Mara, 42.2: 1

Och vidare då?
Aros Marathon väntar i helgen. Ser ut att bli en kylslagen historia. Mål och planering får vänta till efter det, jag tror jag kommer få en del svar på grusvägen mellan Uppsala och Enköping.

 Dela på Facebook