Välj ditt träningsprogram för en snabbare mil

Träningsprogram  

Att springa en mil i ett stadslopp är en populär utmaning för många motionärer. Välj det program som passar dig bäst och kom i form till alla millopp runt om i landet. Träningsprogrammen är helt gratis och gjorda av träningsproffset Magnus Hagström. De tre nivåerna nybörjare, utveckla och prestera ger en utmaning för alla.

Träningsprogram för en snabbare mil löpning

Nybörjare första milen

Detta träningsprogram riktar sig till dig som precis har eller ska komma igång med löpning. Det är viktigt att du i början tar det lugnt och försiktigt och inte ökar träningen för fort. Risken är annars att du drar på dig olika typer av skador. Du kommer många gånger känna att du klarar mer än det som står på schemat men kör inte mer då. Olika delar av kroppen utvecklar sig olika fort, muskler och kondition går fort i början och det kommer då att kännas väldigt lätt. Men muskelfästen och andra delar av kroppen behöver mer tid på sig för att hinna stärka och anpassa sig till den nya belastningen. Ge kroppen 12 veckor för att vänja sig med träningen och öka belastningen försiktigt under denna period.
Till program för nybörjare 10 km>> 

Utveckla dina 10 km

För att följa detta program bör du har sprungit regelbundet i tre till sex månader och bör kunna springa 10 km. Meningen med programmet är att du ska kunna öka din fart och förbättra dina tider på distansen.
Till program Utveckla 10 km>>

Prestera på 10 km

För att klara programmet bör du har tränat löpning regelbundet i minst sex månader. Du bör kunna springa 13-15 kilometer. Meningen är att du efter 12 veckor ska ha förbättrat din tid på distansen och fått en kroppskännedom där du vågar pressa dig själv det där lilla extra.
Till program Prestera 10 km>>

 Dela på Facebook